close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Hyundai Hyundai Excel 1.3i LS : Hyundai Excel tikt bij koude motor

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3i (1300cc)

Goedemorgen allen,

Een tik in de motor is altijd lastig om uit te leggen, ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben.

Sinds kort als ik de motor start, na bijvoorbeeld een nacht stilstaan, tikt er iets in de motor, als de motor dan warm is, verdwijnt het helemaal.
Mijn vader (Ex Opel-monteur) zei dat het normaal is, omdat als een motor uit staat alle olie naar beneden wegzakt, en als je 'm dan weer aanzet, de olie als het ware rondgepompt moet worden.

Het olieverbruik is niet abnormaal, ik vul ongeveer 250ml op 4000 kilometer bij. (ook toen de motor nog niet tikte)
Het benzineverbruik is ook nog hetzelfde als in het begin (ongeveer 1 op 10)


Nou wil ik hem niet ondermijnen, maar toch vertrouw ik het niet helemaal ;)
Allereerst dacht ik aan iets met mijn kleppen, maar via diverse fora ben ik erachter gekomen dat de tikken dan niet verdwijnen met een warme motor, en dat ze dan zo hard moeten zijn als "een knikker op een stenen badkamervloer" Zo hard zijn ze dus niet.

Als je op bijvoorbeeld Google zoekt naar een tik in een koude motor, dan komen er nog 2 andere dingen uit
1. de kantelende zuiger.
2. de kleppen moeten opnieuw afgesteld worden.

Ik heb iets gelezen over zelfstellende kleppen en hydraulische kleppenstoters maar ik weet niet of mijn excel dat heeft en wat dit uberhaupt inhoudt, graag zou ik willen weten of mijn excel zelfstellende kleppen en of hydraulische kleppenstoters heeft, wat jullie denken dat de oorzaak kan zijn van deze tik, en of het zin heeft de kleppen opnieuw te laten afstellen en/of een van de zuigers te vervangen.

Het kan zijn dat dit stuk wat betreft de autotechnische dingen niet (helemaal) klopt, ik ben een leek, maar ik heb wel erg veel intresse.
Ik hoop dan ook dat fouten verbeterd worden.


Alvast Bedankt voor eventuele tips/suggesties!

Robin

Hans4040: bedankt, was ik vergeten :)

Geplaatst door

Robinluining (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Robin,
welkom op problemcar.
Wil je eerst even wat meer gegevens invullen:
bouwjaar, motor en brandstof?
Als je klikt op "bewerken" kan je dat invullen.

mvg,
Hans.

Hans4040 1240
badge vip badge

16 jaar

Jou Excel heeft inderdaad hydraulische kleppenstoters ( zelf onlangs kop vervangen van mijn Excel),
dus daar valt niets aan af te stellen.

1 Wat is de compressiedruk, meten zonder ontsteking dient deze > 10 bar te liggen.
Indien het geval, kleppen oke.
2 Brandstofverbruik is aan de hoge kant, dient ongeveer 1:14/15 te zijn.
3 Processor resetten door min. 24 accuklemmen los te laten.

Succes Piet

StipPiet01 0

16 jaar

In dit geval bleek het om een lek spruitstuk te gaan, het scheurtje was dermate klein, dat zodra de motor koud was, het hoorbaar was, maar als deze warm werd het niet meer te horen viel.

Oplossing: Dealer -> nieuw spruitstuk.

Robinluining 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Excel of stel zelf een nieuwe vraag.