auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Hyundai i20 2013: i20 verliest kracht bij optrekken, cilinders misfire

Bouwjaar: 2013, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: PW08, Motorinhoud (cc): 1248, Vermogen (kw): 63

Hoi allemaal!

Ik heb een Hyundai i20 uit 2013 (Handgeschakeld, benzine). Alles met deze auto werkte perfect, tot afgelopen weekend.

We hebben onze auto aan iemand verhuurd (erg slecht idee) en zagen (hoorden) dat direct na het starten van de auto, ze vol gas gaf. Ook leek het niet alsof ze heel goed kon rijden, en reed ze zeker niet soepel weg. Ik weet niet of het uitmaakt hier, maar voeg het even toe voor de zekerheid.

De auto was weg voor een dag en de huurder had 150km gereden. Nadat de auto terug was en ik zelf een stukkie ging rijden, merkte ik dat wanneer ik probeerde op te trekken, de auto kracht verloor en de motor wat lager/zwaarder klinkte. Dit probleem was het duidelijkst in de lagere versnellingen. Maar ook bij rijden om snelweg met 100km/u in 5e versnelling, en ik gaf vol gas, klonk de motor ook lager en trok ik niet op.

Ik heb 's avonds met de OBD2-scanner gekeken, en er was een "P0300: Random/multiple cylinder(s) - misfire detected".
Gisteravond bij de garage geweest, waar ze hebben geprobeerd het probleem te vinden. Ze hebben ook hier de computer weer uitgelezen en zagen dat 2 cilinders (ik denk 1 & 3 of 1 & 4) soms misfire hadden.
Ook hebben ze compressietest gedaan, en die was perfect.

Ik weet niet precies wat ze allemaal hebben gecheckt, maar ze hebben het niet kunnen vinden en raden me aan naar een Hyundai dealer te gaan.
Ze hadden het over verschillende opties:
- Lambda sensor weghalen en kijken of het beter is
- Iets mis met distributeur voor bougies?
- Iets mis met distributieketting
- Iets mis met katalysator
- Iets met in de computer

Dus veel opties helaas ...

De bougies zijn 6 maanden/9000km geleden vervangen.
Heb ook gecheckt met de verhuurder (heb nu het bonnetje) dat er 95 is getankt en niet diesel.

Iemand die enig idee heeft wat dit zou kunnen zijn, of dingen die ik zou kunnen checken?
Ik las ergens dat het stekkertje van de MAF sensor loskoppelen iets kan zijn om te proberen. Dit ging ik doen, maar ik zag hem niet waar ik hem zou verwachten (na luchtfilter). Enig idee waar dit is op de i20?

Als andere info handig is, laat me maar weten.

Alvast heel erg bedankt voor alle tips/adviezen!

Groeten Jeroen

Geplaatst door

JeroenK2 (0)

al 3 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Volgens mij heeft deze motor geen luchtmassameter, maar een map-sensor + inlaatlucht temperatuur sensor. Als de misfire's zich concentreren op cylinder 1 + 4 dan wijst dat op de bobine in het geval van een centrale bobine.

Helaas zijn er meerdere oorzaken voor misfire's (het ontbreken van een verbranding in een cylinder).
Dat gaat van een defecte/slecht werkende sensor, via defecte bougies/bobine, verkeerde brandstofdruk, defecte injector, valse lucht tot aan mechanische defecten.

oldford 0
badge

3 jaar

Bedankt voor je antwoord.
Ik was inderdaad net tot de conclusie gekomen dat er geen MAF sensor is, maar MAP sensor.

En het is waarschijnlijk cilinder 1 + 4 ja.

JeroenK2 0

3 jaar

Aan de hand van deze foto lijkt het op een centrale bobine (ignition coil), correct?

JeroenK2 0

3 jaar

Nee. Dit zijn 2 (halve) centrale bobines. 1 bobine voor cylinder 1 + 4, de andere voor cylinder 2 + 3.
Zoals ze het tekenen is 27310 voor cyl. 1 + 4.

Dat het 2 centrale bobines zijn kun je zien aan de draadboom aan de bobines (27367).
Die heeft 2 connectoren.

oldford 0
badge

3 jaar

Auto is bij garage geweest.
- Bobines zijn goed
- Bougies zijn goed
- Compressie was goed

Waarschijnlijk nog wat dingen gecheckt maar weet niet precies wat.

Uiteindelijk hebben ze brandstof injectoren opnieuw gekalibreerd, of gereset naar nul (in de computer).
Auto deed het daarna weer goed, heeft weer kracht, geen misfires. Ook de volgende ochtend deed die het goed nog voor een half uur.

Daarna was het probleem terug, bij optrekken geen kracht en zwaar geluid.

Ik heb de computer weer uitgelezen met de OBD-scanner, nu is er code P2191. Dus "System Too Lean at Higher Load Bank 1"
Dit klinkt logisch, het "At higher load"-gedeelte.

Dus het klinkt alsof er niet genoeg brandstof geleverd kan worden als er meer nodig is?

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Brandstoffilter vies / brandstof injectie kapot of verstopt?

Kan dit nog steeds iets met ketting zijn, of is die kans erg klein?

Alvast bedankt!

JeroenK2 0

3 jaar

Het betekent dat de software tegen de grens van maximale verrijking is aangelopen.
We hebben het dan niet over een klein beetje, maar er wordt al zo'n 20 - 25% extra brandstof ingespoten en volgens de lambdasonde voor de kat is er nog meer nodig.

Mogelijke oorzaken: Te lage brandstofdruk (pomp defect, filter verstopt, leding verstopt/ingedeukt), valse lucht in de uitlaat, defecte lambdasonde, defecte map-sensor, defecte injectoren.
Daar zit helaas wat zoekwerk in voor dat je daar achter bent. Vooral ook omdat het alleen onder belasting gebeurt.

Heeft deze motor indirecte injectie (injectoren in spruitstuk) of directe injectie (injectoren in cylinderkop en hoge druk-pomp)?

oldford 0
badge

3 jaar

Over je vraag: dat weet ik niet precies eigenlijk. Hier (https://partsouq.com/en/catalog/genuine/... is in elk geval het injectie-systeem te zien, weet niet of het daar duidelijk wordt?

Als ik zo je mogelijke oorzaken lees, en als ik me dan bedenk dat de auto het totaal een uur weer goed heeft gedaan (hij kán de kracht wél leveren) lijkt het me dat het niet te maken heeft met brandstof druk/injectie systeem, OF het is soms verstopt en soms niet.
Dus dat is het rare, dat het opgelost leek te zijn maar nu dus niet. Ik heb er niet heel veel verstand van, maar klinkt alsof het iets met een sensor kan zijn inderdaad.

Ik kan morgen eens met de OBD scanner de sensoren uitlezen tijdens het rijden, kijken of ik daar iets in kan vinden.

JeroenK2 0

3 jaar

Hou je brandstofverbruik eens bij. Het is interessant om te weten of dat nu gelijk, lager of hoger is.
Daarmee kun je vaak een aantal mogelijkheden adstrepen.

oldford 0
badge

3 jaar

Het is opgelost. Tijdens een lange autorit werd het probleem opeens veel erger toen het een poosje regende. Dus misschien door de hoge zuurstofconcentratie werd het slechter toen de lucht vochtig was oid.

Garage heeft distributieketting vervangen.

De auto gisteren opgehaald, hij rijdt weer heel soepel (zelfs iets soepeler dan voor de problemen begonnen).

Nu is er wel hel volgende:

1. Als ik de auto start (wanneer de motor warm is) dan lijkt het alsof de starter 0.2 seconden (heel kort dus) wordt onderbroken middenin het starten. De auto start wel gewoon.

2. Bij het optrekken/gas geven hoor ik een heele lichte tik/ratel uit de motor komen.

Ik heb al contact opgenomen met de garage, maar in het geval ze zouden zeggen van "dit hoort zo" wil ik wat meer info erover vinden. Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?

JeroenK2 0

3 jaar

Het is opgelost. Tijdens een lange autorit werd het probleem opeens veel erger toen het een poosje regende. Dus misschien door de hoge zuurstofconcentratie werd het slechter toen de lucht vochtig was oid.

Garage heeft distributieketting vervangen.

De auto gisteren opgehaald, hij rijdt weer heel soepel (zelfs iets soepeler dan voor de problemen begonnen).

Nu is er wel hel volgende:

1. Als ik de auto start (wanneer de motor warm is) dan lijkt het alsof de starter 0.2 seconden (heel kort dus) wordt onderbroken middenin het starten. De auto start wel gewoon.

2. Bij het optrekken/gas geven hoor ik een heele lichte tik/ratel uit de motor komen.

Ik heb al contact opgenomen met de garage, maar in het geval ze zouden zeggen van "dit hoort zo" wil ik wat meer info erover vinden. Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?

JeroenK2 0

3 jaar

Naar een garage gebracht, getik is blijkbaar een te grote clearance bij te uitlaatkleppen.
Ze zeggen dat het geen kwaad kan, alleen snap ik niet hoe het probleem er eerst niet was, en nu (na de vervangen ketting) wel opeens.

JeroenK2 0

3 jaar

Ik snap er nu echt helemaal niks meer van en ben er wel een beetje klaar mee.

Afgezien van het (irritante) getik, rijdt de auto soepel. Alleen lijkt het verbruik nu veel hoger (gem. 7.5L/100km, eerder was het 5-6L/100km).
De auto start prima als die koud is, maar als die warm is heeft ie er wat meer problemen mee.

Al deze problemen hebben we eerder niet gehad. Garage zegt dat het niks te maken heeft met vervangen van ketting, maar het is wel heel toevallig dat deze problemen er nu opeens zijn ...

Heb accuspanning net gemeten, en is 12.58V (Auto staat uit, gisteravond voor het laatst gebruikt). Dus hij lijkt opgeladen te zijn + de spanning te behouden.

Als ik op deze problemen zoek krijg ik uiteraard weer een lijst met 100 verschillende problemen die er zou kunnen zijn :D

Iemand nog ideeën? :-)

JeroenK2 0

3 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai i20 of stel zelf een nieuwe vraag.