Hyundai Atos Spirit: Inhouden / stotteren bij regenachtig weer / koude motor

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine

Hallo,

Sinds kort klein probleem met Atos bj. 2000 1.0 (40kw) motorcode G4HC. Als motor koud is wil de auto nog wel eens inhouden / stotteren bij accelereren. Erg hinderlijk als je 's ochtends wil invoegen op de snelweg. Zodra motor warmer wordt verdwijnt het probleem volledig. Meestal treed het probleem op als de auto een nacht heeft stilgestaan. Ga je op de dag weg en een uur later start je de auto opnieuw dan zijn er geen problemen. Nu lijkt het of dat het probleem (vaker) heviger voorkomt bij vochtige weersomstandigheden. Vorige week bij het koude droge weer heeft probleem zich niet voorgedaan. Vandaag groot deel van dag motregen gehad en probleem was er weer. Dit kan toeval zijn maar het valt op dat bij natte weersomstandigheden het probleem heviger is. Ook bij nat weer geldt, is de motor warm (bedrijfstemperatuur) dan is het probleem volledig over. Bougies zijn 10.000 km geleden vervangen dus lijkt met niet het probleem.

Iemand idee ?

Alvast bedankt.

niek0203

Geplaatst door niek0203 (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Hyundai Atos? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

fordmannetje (0) PRO, 9 jaar geleden

bougiekabels

niek0203 (0), 9 jaar geleden

Hallo Fordmannetje,
Bedankt voor je tip. Vanmorgen nog eens met droog weer getest en auto loopt perfect. Vanmiddag met plantenspuit de bougiekabels nat gemaakt en bij de proefrit hield de auto enorm in en stotteren. Na aantal kilometers gaat ie beter lopen en verdwijnt inhouden volledig. Dus het lijkt me dat het idd aan de bougiekabels ligt.

Heb ik nog 1 vraag. Als ik bougiekabels wil bestellen krijg ik bij meeste merken (bosch, Beru) 2 keuzes, een set kabels excl. onstekingsleider (4 kabels) en een set kabels incl. onstekingsverdeler (5 kabels). De auto is van bouwjaar (eerste registratie) november 2000. Volgens de bouwjaaraanduiding moet ik dan kabels hebben excl. kabel onstekingsverdeler maar de auto is voorzien van verdelerkap waarvan uit 4 kabels naar de cilinders gaan en 1 kabel in het middel naar, neem aan de bobine. Het lijkt me dus dat ik een kabelset moet hebben van 5 kabels. Maar waar ik ook kijk op internet, de kabelset incl. kabel naar onstekingsverder gaan tot bouwjaar augustus 2000. Vanaf augustus 2000 zijn de kabels benodigd excl. onstekingsleiding. Welke heb ik nu nodig ? Heb idee dat de auto voor augustus 2000 uit de fabriek is gerold en pas in november 2000 voor eerst geregistreerd is.

Welke moet ik nu hebben ?

Hans4040 (330) PRO, 9 jaar geleden

Dat is heel makkelijk....de set met 5 kabels, die zit er nu immers ook op.

Maar vul nog even in welke motor erin zit...indien mogelijk MET motorcode.
Klik in het eerste topic, van 8 feb. 00:16, op Bewerken.

Moderator Problemcar

kaleido 1 (1845) PRO, 9 jaar geleden

Komt vaker voor , dat datum afgifte kenteken flink na de datum produktie ligt , kan zelfs zijn dat bouwjaar 2011 is en het kenteken pas maanden later in 2012 is afgegeven.
Dus 5 kabels in jou geval.

niek0203 (0), 9 jaar geleden

Bedankt voor meedenken en reacties. Zal eens op zoek gaan naar nieuwe kabels. Nog tips voor merk kabels ? Of is Bosch / Beru bijv. altijd wel goed ?

Voor mijn eigen kennis, wat is het verschil dan tussen de iets nieuwere Atos (die kabel minder nodig heeft) tav mijn Atos ? Andere ontsteking ?

kaleido 1 (1845) PRO, 9 jaar geleden

Heeft geen ontsteking als zodanig meer om de puls op te wekken voor de vonk , maar wordt het signaal via een bdp sensor en electronika naar je bobine gestuurd en van daar naar je bougies .

niek0203 (0), 9 jaar geleden

Even een update, nieuwe bougiekabels zitten er inmiddels op en probleem lijkt verholpen, auto loopt weer prima, ook bij vochtig weer. Bedankt allen voor de hulp.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Atos of stel zelf een nieuwe vraag.