Hyundai Trajet: Koelventilatoren blijven draaien.

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2000

Wij hebben volgend probleem met onze Trajet :

Als je de wagen 's morgens koud start, draaien de koelventilatoren niet. De airco staat uit.

Zet je de airco even op, gaan de ventilatoren draaien. Airco weer uit, ventilatoren ook weer uit. Dus geen relais dat blijft hangen.

Laat vervolgens de wagen opwarmen, de temperatuurmeter stijgt naar zijn normale niveau (juist mooi in de helft waar hij altijd staat, beweegt daarna niet meer). Op een gegeven moment beginnen de koelventilatoren te draaien. In het begin wordt veel warmte afgevoerd. Daarna is de warmte uit de radiator en zouden de ventilatoren moeten afslaan. Dat gebeurt echter niet. De ventilatoren blijven draaien.

Bovenstaand verhaal was met stilstaande wagen. Als je met de wagen rijdt, duurt het allemaal wat langer, maar uiteindelijk sta je lang genoeg stil tot de ventilatoren opslaan en dan blijven ze ook weer draaien.

Ik heb van onze dealer begrepen dat er geen voeler is die specifiek de temperatuur van het terugkomende water van de radiator meet en ik vind een dergelijke voeler ook niet, maar dat de ECU berekent wanneer de ventilatoren moeten draaien. (gebaseerd waarop ?). Wat gaat er dan verkeerd ? Of is er toch een dergelijke voeler ? Waar zit die dan ?

De wagen blijft overigens mooi op temperatuur (helft van de schaal). De voeler in het thermostaathuis is reeds vervangen, doch dit heeft uiteraard niets geholpen, want die meet de temperatuur van het water dat naar de radiator vertrekt.

Harald4118

Geplaatst door Harald4118 (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Hyundai Trajet? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

omega8258 (0), 17 jaar geleden

Misschien het thermocontact op je radiator?
Deze sensor meet de themperatuur van het water in je radiator, naar gelang van de themperatuur van het koelwater in de radiator en de afkoeling (rijwind) gaat hij de koelvin aansturen. Ik denk dat deze sensor niet meer degelijk werkt...

Harald4118 (0), 17 jaar geleden

Omega,


Dat is net het punt. We vinden een dergelijk thermocontact niet, en volgens de Hyundai dealer is dit er ook niet. De ECU zou aan de hand van een aantal parameters berekenen of de ventilatoren moeten draaien of niet.

Vandaar dus dat mijn vraag was :
- Is er wel of niet een thermocontact / voeler hiervoor ?
- Indien ja, waar zit die ?
- Indien niet, wat kan er voor de rest nog fout zijn ?

Harald4118 (0), 17 jaar geleden

Omega,


Dat is net het punt. We vinden een dergelijk thermocontact niet, en volgens de Hyundai dealer is dit er ook niet. De ECU zou aan de hand van een aantal parameters berekenen of de ventilatoren moeten draaien of niet.

Vandaar dus dat mijn vraag was :
- Is er wel of niet een thermocontact / voeler hiervoor ?
- Indien ja, waar zit die ?
- Indien niet, wat kan er voor de rest nog fout zijn ?

omega8258 (0), 17 jaar geleden

Bij de meeste auto's zit dat contact ergens op de radiator. Bij een Hyundai weet ik het niet zeker, maar ik zal het proberen op te zoeken. Ik laat wel iets weten als ik het vind..

omega8258 (0), 17 jaar geleden

Net even gekeken, van een Trajet vind ik het niet terug maar bij een Exel, Atos en Lantra zit er WEL een thermocontact in de radiator. ( Atos '98-'01, Lantra '96-'01 en Exel '94- '97)
Ik vermoed dus dat er bij de Trajet ook eentje in de radiator zit.

wim12199 (0) PRO, 17 jaar geleden

Er zit inderdaad geen thermocontact op, de schroeven worden aangestuurd door de motor ecu. De motor-ecu berekent via de weerstand van de koelvloeistoftemperatuursensor wanneer de schroeven aanslaan (via het motor-relais en de 3 relais' voor de koelvinnen). Eigenlijk zou je moeten kijken of er op dat motor-relais een massa sturing blijft komen uit de motor-ecu (waarschijnlijk wel).
Misschien is het een domme opmerking maar er is toch koelwater genoeg op?
Je zou moeten kunnen kijken met een uitleesapparaat naar de juiste temperatuur van die koelvloeistofsensor op het moment van aanslaan en op het moment dat hij niet meer afslaat.

Harald4118 (0), 17 jaar geleden

Wim,

Bedankt voor je antwoord.

Er zit genoeg koelwater op.

We zullen inderdaad eerst moeten uitlezen.

Ik verdenk nu de thermostaat.

Wagen gaat op 17/11 naar garage en dan weten we meer. Zolang zullen we wel met draaiende ventilatoren kunnen rijden.

Ik meld de oplossing (als ze er komt).

Harald4118 (0), 17 jaar geleden

Tijd voor een update.

Wagen is bij Hyundai dealer geweest. Die hebben niets gevonden. Ze dachten aan de ECU. Thermostaat kon het volgens hen niet zijn. Ik had het gevoel dat ze er niet echt naar gezocht hebben.

Vervolgens bij een andere dealer zelf een thermostaat gekocht en die zopas vervangen. Probleem opgelost.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Trajet of stel zelf een nieuwe vraag.