Beste mensen,
Ik heb in 2017 in Duitsland (daar ik net over de grens woon) een nieuwe hyundai i40 sw 1.6gdi beinzine gekocht.
Nu loop ik tegen het volgende probleem aan...
Ik heb gemerkt dat de auto een beetje koelvloeistof verliest. In koude toestand staat het pijl net iets boven het minimum.
De dealer waar ik hem gekocht heb heeft hem al 2x onder druk gezet maar kan niks vinden.
Nu wil ik hem dus bijvullen maar heb ik het volgende probleem.
Standaard zat er bij uitlevering in mijn auto een blauw-achtige koelvloeistof. De dealer gaf me vanochtend een literfles van GM Dex-cool concentrate longlife mee en die kon ik gewoon bij die blauwe die er nu inzit gooien en dus mengen.
Ikzelf ben geen fan van vloeistoffen mengen en heb dit dus niet gedaan.
In het serviceboekje van hyundai staat dat er silicaat en nitrietvrije koelvloeistof inmoet geschikt voor aluminium blokken.
Een Nederlandse dealer hier in de buurt zei me dat de vloeistof in mijn auto G11 was. (dat is die blau-groene die er bij mij inzat zei hij). Volgens hem schrijft hyundai nederland deze G11 voor.
Ik vroeg hem daarop hoe dat kan, daar G11 naar mijn weten silicaathoudend is.... Hierop viel ie stil....
Wat moet ik er nou mee aan?
Heb ik de verkeerde vloeistof in mijn auto?
In principe zou ik graag deze blauwe eruit willen en er gewoon G12+ in hebben. Maar ik heb een paar dealers gebeld en die weten alleemaal niet wat ze nou precies erin gooien...."we pleuren gewoon erin wat we in het bulkvat hebben staan".
Tja daar kom ik niet verder mee haha.
Wat raden jullie me aan? Zou ik mijn eigen dealer deze blauwe vloeistof eruit laten halen en hem helemaal laten vullen met de GM Dex Cool? (waar ik op internet ook veel klachten over vind)
Zelf vervangen mag niet want dan vervalt de garantie.....
Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Om te beginnen is het peil prima in orde in koude toestand iets boven minimum is niks mis mee , als je niets bijvult blijft het peil daar dan staan ?
Ga bij een automaterialen zaak vragen wat er in hoort en kijk of ze daar silicaat/nitriet vrij hebben.
Ik kan zelf idd de juiste vloeistof kopen maar ik mag zelf niks aan de auto doen. Ik zit onder garantie en word geacht de dealer de vloeistofwissel te laten uitvoeren.
Mijn eigen dealer gebruikt die gm dex-cool. Ik kan vragen of ie die erin wil doen maar lees op internet veel klachten over de dex-cool.
Niks makkelijkers dan mijn buurjongen die monteur is te vragen of ie de vloeistof wil wisselen en dan koop ik zelf wel wat g12+...maar dat mag blijkbaar niet.
Bedankt voor je antwoord
4 jaar
Het peil zakt een klein beetje in koude toestand.
Toen ik hem kocht stond ie koud iets onder max...nu 2 jaar later koud iets boven minimum.
Mijn dealer heeft aangeboden die gm dexcool erin te willen doen om te vervangen.
Is deze dexcool geschikt? Kwa specificaties wel maar ik lees veel slechte dingen over dexcool op internet.
4 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai i40 of stel zelf een nieuwe vraag.
4 jaar