Hyundai Elantra: Koude radiateur en harde slangen bij Hyundai Elantra

Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600

Heb 5 maanden geleden een Elantra gekocht .Bevalt prima ,alleen valt me nu op dat de radiateur koud blijft ,bovenste slang wordt flink warm ,onderste slang blijft koud,beide slangen worden bij warme motor flink hard en zijn dan nauwelijks in te drukken.Het vreemde is dat de motor keurig op temperatuur komt en blijft,ik zeg er wel bij dat ik dagelijks maar korte stukken rijd van 10-12 km(snelweg).Wijst dit nu op een koppakking of kan dit een thermostaat zijn(zou in het laatste geval toch zeker warm moeten lopen?).Verstopte radiateur zou ook een optie kunnen zijn ,maar dan zou hij toch ook warm moeten lopen?
Kachel wordt wel warm.Voorheen werd mijn radiateur overigens wel warm na korte stukken .Olie en koelwater zijn brandschoon,gebruikt ook niets
Wellicht is van belang te vermelden ,dat de wagen voor de aankoop enige maanden bij de garage heeft gestaan en er toen zo goed als niet mee gereden is.
Alvast bedankt voor de reakties.

paul2

Geplaatst door paul2 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Hyundai Elantra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Highway (135) PRO, 15 jaar geleden

Ik zou me nergens druk om maken. als de motor warm is komt het koelsysteem onder druk te staan daarom mag je nooit met een hete motor de dop losdraaien anders krijg je koelvloeistof over je heen.
Verders is alles in orde en geen verlies, geen koude kachel, loopt niet warm en geen vuil koelwater.

paul2 (0), 15 jaar geleden

Voorheen werd mijn radiateur overigens wel warm na korte stukken .Dwz dezelfde korte stukken.De Hyundai van mijn pa heeft bij bedrijfstemperatuur wel samendrukbare slangen.
Volledig koude rad lijkt me met de huidige hogere temp. niet normaal. Mijn vorige auto ging eruit na een kapotte koppakking,alle verschijnselen waren hetzelfde ,alleen diende het probleem zich aan dmv een oververhitte motor.Alleen dat laatste ontbreekt nu ,dus mijn gedachten gingen uit naar beginnend koppakkinglek,temeer daar de auto lang stil heeft gestaan ,is me gezegd dat dat niet best is voor een pakking(invreten)

wim12199 (0) PRO, 15 jaar geleden

Geef eens 10 minuten aan 1 stuk gas aan 3 à 4000 t/min terwijl de wagen stilstaat en hou de temperatuurmeter in de gaten, de darm zal wel warm worden.
Darmen die hard worden is inderdaad normaal, er komt 1 bar overdruk op het koelsysteem.

Thijsteut (0), 15 jaar geleden

Hallo, als ik een andere auto aanschaf met al zo’n 100.000 op de teller, dan schroom ik niet om er preventief al snel een andere thermostaat in te schroeven, dit voorkomt een hoop narigheid. Garages kijken daar zelden of nooit na, en reageren pas op aanwijzingen van de klant. In bijna alle gevallen bleek na controle achteraf van de vervangen thermostaat, dat hij niet volledig meer opende of gedeeltelijk open bleef staan. Groet Thijs.

paul2 (0), 15 jaar geleden

Gisteren kontakt gehad met de garage,volgens hen is het normaal als een radiateur na 10 km snelweg nog niet warm is .Dan zou de thermostaat nog niet geheel open zijn(????)

philiprs (0), 15 jaar geleden

Ik heb reeds 6,5 jaar een elantra 1600 waarover ik zeer tevreden ben.
De laatste 2 jaar heb ik tot 3x toe de thermostaat vervangen omdat ik steeds hoge temperatuurwaarden kreeg op de meter, de temeratuur schommelde meestal tussen normaal en rood afhankelijk van de verbruikers (blazer,airco,achterruitverwarmig..) Tientallen keren ben ik gestopt om te voelen of de onderste darm van de radiator wel warm werd om zeker te zijn dat de thermostaat open ging. Ik kan bevestigen dat de thermostaat (82grC) laat open gaat, inderdaad pas veel later dan na 10 km indien je niet in de file staat.
GISTEREN HOERA !!!! eindelijk de oplossing gevonden, de aarding van de motor was onvoldoende, na het monteren van een flinke nieuwe aarding is de temperatuur nu OK.
Wel moet ik nog vermelden dat de blazer nooit aansloeg met de meter in't rood, daarvoor zit een tweede contactje in de sensor en die is wel steeds correct blijven werken (10 min laten draaien en uiteindelijk springt de ventilator aan)
philip

paul2 (0), 10 jaar geleden

Probleem bleek loos alarm,eea blijkt normaal te zijn

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Elantra of stel zelf een nieuwe vraag.