Hyundai Getz: Kraken tijdens schakelen van 1 naar 2 bij Hyundai Getz

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1

Na ongeveer 2 maanden na de aankoop van onze Getz kregen wij problemen bij het schakelen van zijn 1 naar zijn 2.
Je hoort tijdens het schakelen een "krakend" geluid, terwijl hij naar andere versnellingen wel probleemloos schakelt.
De afgelopen maanden is de olie vervangen, is de versnellingsbak uit elkaar geweest en zijn diverse onderdelen vervangen (tandwielen, synchromesh ringen etc), maar toch blijven wij regelmatig het kraken horen. Daarna nog een aantal maal naar de garage geweest, maar probleem is nog steeds niet volledig opgelost.
Het vreemde is dat hij het niet altijd doet. Soms schakelt hij voor het gevoel prima, maar vooral als hij koud is blijf je het krakende geluid bij het schakelen houden.
Volgens mij (als leek) hoort een auto niet te kraken als je schakelt en moet deze altijd gelijkwaardig schakelen. Niet de ene keer goed en dan weer niet.
Volgens diverse forums en specialisten zijn er geen klachten bekend en is het slecht schakelen ook geen producteigenschap.
Zijn er nog meer Getz bezitters of specialisten die deze klacht herkennen, want ik wordt er onderhand een beetje moedeloos van.

Jordi1973

Geplaatst door Jordi1973 (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Hyundai Getz? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Jordi; ga terug naar de man die er mee bezig is geweest en trek een droevig gezicht . Ik heb er zoveel uit elkaar gehaald en vaak zit het maar in de spanning van de grote spreidveer die de 3 palletjes hun werking moeten laten doen . Ook hebben chauffeurs vaak geen idee wat er in zo'n bak gebeurt . Je moet de synchromesring wel de tijd gunnen om de as af te remmen voor de volgende versnelling . De sprong van 1 naar 2 is het grootst en wordt ook nog vak veel te vaak en onnodig gebruikt . In de 3e versnelling een ruime bocht nemen is tegenwoordig makkelijk te doen . Tegenwoordig zie je vaak dat die ring dubbel is uitgevoerd . Veel meer remmend oppervlak en toch kleine diameters. Groeten.

Jordi1973 (0), 11 jaar geleden

Beste punt, wat bedoel je exact met: "Je moet de synchromesring wel de tijd gunnen om de as af te remmen voor de volgende versnelling". Is dat iets waar ik als rijder van de Getz rekening mee moet houden of is dat juist iets waar de garage aan moet denken?
Het blijft in mijn ogen vreemd dat hij de ene keer wel goed schakelt en een andere keer niet. Ondanks dat ik soms bewust rustig probeer te schakelen.

In ieder geval bedankt voor je advies in deze. Waardeer ik zeer!

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Probeer het eerst met een wat dunnere olie .Het steekt voor sommige bakken nogal nauw. Als je de manier van schakelen hanteert van de jongens uit 5th gear dan is het leven van een versnellingsbak zeer beperkt !! Bij /tijdens het schakelen voel je dat de pook door een zwaar punt moet . Op dat moment doet de synchromesh ring zijn werk (remt via een conus de volgend versnelling af ... Of bij terugschakelen voert deze de snelheid van de lagere versnelling op . Als dat zware punt niet meer voelbaar is, is de werking van die ring er niet meer met kraken als gevolg . Google eens over de werking om duidelijkheid te krijgen . Groeten.

robert1jan (0), 11 jaar geleden

Hallo Jordi,zou het niet kunnen zijn een kleven koppeling,dan lijkt het net of je slecht de koppeling indrukt,dan krijg je ook een krakend geluid in de versnelling

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Precies,komt de koppeling wel helemaal vrij?.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Getz of stel zelf een nieuwe vraag.