ik heb een serieus probleem opgelopen.
de motor geeft een metalen constante ratel bij de start en het stationair lopen.
bij iets verhogen toerental word het minder en gaat het weg.
het is niet constant aanwezig,het is me gistermorgen opgevallen,was daarna niet meer te horen.
uiteraard meteen alle olie en vloeistoffen zijn gecontrolleerd en ze zijn op peil.
de rest van de dag niks geen bijgeluiden gehoord,en nog 2x alles gecheckt.
ook vanmorgen was de start goed en zonder bijgeluid,maar na 65 km rijden gestopt op locatie.en toen bij een warme start was wederom de ratel terug.
daarna weer weg bij iets gas geven ,wel duurde het langer,nu werd ik ongerust
het is geen tik van een klep of drijfstang,die herken ik wel,daar is de ratel te snel voor.
het lijkt me distriebutieketting en/spanner e.d.
de motor loopt wel goed en rond,heeft vermogen en draaid op 4 cilinders.
ik herken het geluid van een kapotte verstuiver en ook van een klep of stoter,maar dat is het niet(naar mijn mening)
ik heb de auto stil gezet en naar onze werkplaats gesleept
ik ben monteur in benzine(watersport) motoren ,en heb op dit moment financieel niet in de ruimte om dit bij de dealer te laten repareren.
zou het zelf willen doen,het is nu erg stil in de werkplaats en heb gereedschap en ruimte,maar heb geen data of schema en vraag hierbij graag info via de site.
auto heeft 107000 gelopen en verbruikt geen olie etc.
heb een zeer slecht jaar achter de rug,en zoek via deze weg een oplossing.
er staat niets op het internet over deze crdi motoren.
ik weet dat dit niet simpatiek is naar de dealers,maar het is voor mij een financieel probleem,geen werk,en voldoende ruimte in eigen bedrijf
onderdelen wil ik natuurlijk wel bij een dealer kopen,of via profi van deze site.
mvg freek ensink / ensinkwatersport
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hoi freek,
ik denk dat je om te beginnen gewoon goed moet lokaliseren waar het geluid vandaan komt. demonteer wat onderdelen en als je de ditibutieketting niet vertrouw demonteer dan het deksel, en controleer de merktekens. waarschijnlijk zal je die wel moeten demonteren aangezien de merktekens op de ketting zitten
goedenmorgen.
ik heb de zwarteplaat en aluminiumdeksel weg genomen.
daar zag ik een ketting ,boven geleider,links en rechts een geleider en een hydraulische spanner.
op het gezicht was er niets mis mee.
omdat het geluid er niet constant is,is het ook een mistery.
ik heb met een stift geluisterd (als het er was) en het lijkt toch in die omgeving te zitten.
ik heb alles nieuw besteld bij de dealer,alles is nu open.
ketting ,hydrospanner,linker,rechter,en de bovenste geleider,(kost wel 250 ex)maar heb een super medewrking gehad van de hyundaidealer.
deze heeft de timing voor mij geprint.
ben alles aan het demonteren en zie dat de spanner niet goed werkt,deze heeft een zwaar punt.
dat heeft de nieuwe niet.
welicht is dit de boosdoender.
ik zie op de nieuwe ketting 3 gekleurde markeringen op de oude niet.
ik twijfel nu aan de timing.
ik ga nu alles monteren,kan alleen de bdp markering op de krukpoelie niet traceren.
word vervolgt.
g
12 jaar
heel goed bezig iig;) je hebt dan iets gevonden.
dan je markeringen niet kan vinden kan goed kloppen hoor, ik heb dat zelf ook al meegemaakt dat de markeringen verdwenen zijn op de oude ketting, oorzaak waarschijnlijk gewoon doordat de ketting in de olie draait. ikzelf doe als ik de oude ketting demonteer op de schakels met verf markeren. als jij je nieuwe ketting gewoon monteer door gebruik te maken van de merktekens tegenover de gekleurde schakels komt het wel goed. de merktekens staan volgens mij allemaal op de tandwielen enzo, dus die bdp markering is alleen ter extra controle. heb je ook de tandwielen goed gecontroleerd op slijtage?
succes
bedankt voor de reply
ik heb wel nog wat advies nodig,je kunt het maar beter niet fout monteren.
ik heb bij de demontage niet goed opgelet en toen ik de spanner indrukte versprong de ketting.
dat is op zich niet een probllem,ware het niet dat ik de bdp niet kan vinden.
ik heb de krukpoelie grondig schoongemaakt,maar helaas. geen markeering.
ik heb nu bij de montage de koper kleurigschakels op de markering gezet .
1 gekleurde schakel op de stip in het tandwiel van de pomp.
en de 2 andere op de nokkenassen en deze precies boven de markering gezet.
nu staan de merkschakels precies met de 1e op de markering op de pomp en de 2 andere op de markering op de nokassen.
de geleiders links en rechts vervangen en boven vervangen en de nieuwe oliedrukspanner gemonteerd en de blokkeerpin er uit genomen.
alles ziet er perfect uit.
ik heb met de hand de motor een aantal malen gedraait ,en alles is vrij.
nu weet ik niet of ik wel of niet kan starten zonder de deksel.
en ik weet ook niet of het markeren zo goed is uitgewerkt.
de papieren die ik heb geven alles aan via de krukpoelie.
daar heb ik niets aanverandert,dus hoop dat het zo goed is..
ik verneem dit graag van u.
mvg freek ensink
12 jaar
als je alles op de merktekens heb staan en ketting staat strak dan kan het niet missen. en als hij goed vrij draait is het goed. zonder deksel zou ik niet laten draaien. alles onder de olie en is er ook niet goed voor.
ik heb er nog plaatje bij gedaan voor de zekerheid
ik heb de motor weer lopend.
na goed kijken heb ik een markering op 1 poelie gevonden (de poelie waar 2 ketingen op zitten/brandstofpomp.)
deze poelie is niet losgeweest.
ik heb deze zo gezet dat de eerste koperkleurige markering van de ketting op deze stip staat ,en vanuit die positie de andere 2 koperkleurige markering van de ketting op de nokkenassen gezet.
de nokkenassen staan nu precies naar boven met de koperkleurigeschakels en de overgebleven koperkleurigeschakelstaat op de stip van de onderleggende poelie.
ik heb met de hand de motor diverse malen rondgedraaid,en geen weerstand ondervonden.
wel constateerde ik dat de gekleurde schakels iedere keer op een andere positie op de tandwielen komen(4 x rondgedraait en bij iedere omwenteling staan de gekleurde schakels op een andere positie op de tandwielen.
de ketting staat met een mooie spannig erop.
omdat ik zonder problemen rond kan gaan ,heb ik de aluminiumkap gemonteerd en gestart.
de motor sloeg meteen aan en loopt en klinkt goed.
ik ga nu alles afmonteren en proefrijden.
ik laat het weten
12 jaar
de gekleurde schakels is alleen bij montage te gebruiken, daarna zullen ze niet meer corresponderen met je merktekens, dus het staat gewoon goed bij jou.
mooi dat het iig goed klinkt en ben benieuwd naar het resultaat van je proefrit
uitslag van testrit/h300(letterlijk)
de motor loopt als een zonnetje,de bijgeluiden zijn weg.
hij klinkt echt goed.
ik heb er nu 400 km mee gereden.
goede en stille starts in de vrieskou,en ook warm loopt de motor goed en rond.
ik heb alleen het idee dat ik minder vermogen heb,en dat het gas pedaal wat traag reageerd,maar dat zal wel in mijn kop zitten
aan de onderbouw heb ik niets veranderd,en alleen de bovenste ketting met geleiders en spanner vervangen.
de spanner was dus defect(af en toe),waarschijnlijk was het kogeltje achterin niet ok. en liep de olie er af en toe uit weg e.d.
de ketting ,tandwielen en geleiders zijn in nieuwsttat.
ik heb de markering volgens de merktekens gemonteerd,kan er maar op 1 manier op.
ik wil de motor wel even de tijd geven om te in te draaien ,dus ik ga er nu niet mee trappen om te kijken wat hij kan.
het is meer een gevoels kwestie.
mochten er nog sugesties zijn ,dan zijn ze welkom.
mvg freek ensink
12 jaar
okeee, mooi dat je probleem zo zelf heb kunnen oplossen
gr. Rien
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai H300 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar