Hyundai H300 : Turbo

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2500

Hallo allemaal op deze auto is een nieuwe turbo gezet er is 5000 km mee gereden de auto reed goed
Nu is de turbo weer kapot gegaan iemand dit eerder meegemaakt. Er is normaal met de auto gereden.
Ik hoor het graag.

sus12

Geplaatst door sus12 (0) PRO , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Hyundai H300? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

fordmannetje (0) PRO, 11 jaar geleden

een turbo gaat niet zo maar stuk
waardoor is de andere stuk gegaan?
als je een turbo vervangt dan moet je olie en oliefilter vervangen,tuboleidingen spoelen,luchtinlaat controleren.luchtfilter controleren.
doe je dit niet dan kunnen de kapotte resten van de oude turbo de nieuwe meteen beschadigen.

sus12 (0) PRO, 11 jaar geleden

Olie en oliefilter zijn vervangen en luchtinlaat ook gecontroleerd ik kan iets over het hoofd gezien hebben
Maar de auto heeft 5000 km goed gereden dat vind ik zo vreemd.

fordmannetje (0) PRO, 11 jaar geleden

wat is er met de turbo?
een foutcode of mechanische schade(zichtbaar?)

sus12 (0) PRO, 11 jaar geleden

Ik heb nog geen foutcode uitgelezen de auto trekt nog wel maar er komt een hard rinkelend geluid uit de turbo
Ik ga maandag de speling op het asje voelen.

Hendrik4290 (0) PRO, 11 jaar geleden

Krijgt de turbo wel genoeg olie? Olieleiding naar turbo (laten) controleren op debiet.

fordmannetje (0) PRO, 11 jaar geleden

kijk maar uit
de motor kan in de soep lopen als er losse metaaldeeltjes in komen

sus12 (0) PRO, 11 jaar geleden

Ik zal voorzichtig zijn en als ik meer weet horen jullie ervan

sus12 (0) PRO, 11 jaar geleden

Kun je trouwens de turbo leidingen laten controleren op doorstroming?

ix55 (0) PRO, 11 jaar geleden

Turbo zal wel opnieuw kapot zijn.
oliecarter demonteren en kijken of de zeef verstopt zit. Indien verstopt: injectors demonteren, alle zittingen honen en nieuwe koperen ringen monteren.
Verder alle leidingen van de turbo zuiver maken, nieuwe turbo, olie en filter en hopen dat de motor inmiddels ook niet in de brokken gedeeld heeft.

sus12 (0) PRO, 11 jaar geleden

Ik ga naar de verstuivers kijken en de pan er onder uit halen jullie horen ervan

fordmannetje (0) PRO, 11 jaar geleden

wat hebben de verstuivers er mee te maken???

sus12 (0) PRO, 11 jaar geleden

Hallo allemaal ik heb de carterpan er onder uit gehaald en inderdaad de zeef zat helemaal dicht de verstuivers er uit gehaald en er waren drie ringen doorgeslagen alle gehoond en nieuwe ringen gezet ix 55 had het bij het juiste eind .nieuwe turbo erop en de verstuivers laten testen. Nieuwe olie erin met filter. Als ik nu de auto start gooit hij goed rond maar slaat hij niet aan ook als ik er een beetje remmen reiniger bij nevel krijg ik hem niet aan de gang. De gloeibougies worden wel vet dus er komt wel diesel.

ix55 (0) PRO, 11 jaar geleden

Geen foutcode's? Ik zou eerst beginnen met een compressietest en lektest. Mogelijk zijn de segmenten eraan door slechte smering. Dan vrees ik dat er een revisie (of nieuwe motor) gaat volgen.

sus12 (0) PRO, 11 jaar geleden

De auto is lopend op de brug gegaan alleen kwam er een rinkelend geluid ui de turbo verder was alles normaal zou het aan de egr klep kunnen liggen misschien

fordmannetje (0) PRO, 11 jaar geleden

verstuiverringen hebben niks met de turbo te maken
als deze echt stuk waren had je geen compressie en zat de hele boel onder de bakkeliet
zo te lezen denk ik dat de motor veel schade heeft opgelopen
ruilmotor erin of laten reviceren

sus12 (0) PRO, 11 jaar geleden

Dit vuil kan bij deze motor bij de olie komen hierdoor verslechterd de olie zo dat de olie zeef dicht gaat zitten
Dus dit heeft alles met de verstuiver ringen te maken wat de motor revisie betreft de motor loopt van te voren goed alleen kwam er een geluid uit de turbo dus deze conclusie vind ik wat te snel.

fordmannetje (0) PRO, 11 jaar geleden

wat heeft dat dan met de verstuivers te maken
deze hebben niks met de olie te maken

sus12 (0) PRO, 11 jaar geleden

Als een verstuiver lekt op de koperen ring onder de verstuiver dan komt dit als bruin/zwarte prut mee omhoog langs de verstuiver als deze prut dus bij de motor olie kan komen verslechterd de olie zo dat de oliezeef dicht gaat zitten zodoende nogmaals hebben de verstuiverringen dus invloed op de motorolie.
Jammer van je laatste zinnetje ik begrijp niet waar dit voor nodig is

ix55 (0) PRO, 11 jaar geleden

Volledig gelijk Sus.
Deze vervuiling door lekkende injectors noemt men bij Hyundai "blow-by" en is een gekend probleem.
Als Hyundai dealer hebben wij het reeds meermaals voorgehad zowel bij de Tucson, Santa Fé en nu ook bij de H300 (H1 in Belgie). Uit voorzorg halen wij elke 75.000 / 80.000 km bij al onze klanten de injectors er uit om de staat na te kijken. Reeds verschillende motors op deze manier kunnen redden vooraleer het te laat was.
Helaas ook reeds enkele motoren die volledig verloren waren.

Wat het niet starten betreft; mogelijk kan het aan de EGR liggen zoals je aangaf. Deze kan zodanig vervuild zijn dat hij vastzit. Een mechanische kan je nog reinigen, een elektronische is meestal voor de schroot. De H300/H1 heeft een elektronische.

DB01 (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote=sus12]Hallo allemaal ik heb de carterpan er onder uit gehaald en inderdaad de zeef zat helemaal dicht de verstuivers er uit gehaald en er waren drie ringen doorgeslagen alle gehoond en nieuwe ringen gezet ix 55 had het bij het juiste eind .nieuwe turbo erop en de verstuivers laten testen. Nieuwe olie erin met filter. Als ik nu de auto start gooit hij goed rond maar slaat hij niet aan ook als ik er een beetje remmen reiniger bij nevel krijg ik hem niet aan de gang. De gloeibougies worden wel vet dus er komt wel diesel.[/quote]
kijk eens of je de injectorhouders juist gemonteerd heeft je kunt ze namelijk op 2 manieren monteren, hebben hier hetzelfde meegemaakt.

sus12 (0) PRO, 11 jaar geleden

Hallo allemaal de eindconclusie motor na veel gepruttel toch aan de praat gekregen maar er zit een bijgeluid in de motor er kan wel gereden worden. Klant wil niet verder gaan met de reparatie en ruilt de bus zo in.
Allemaal bedankt voor het meedenken vooral ix 55 bedankt hier kon ik echt mee vooruit.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai H300 of stel zelf een nieuwe vraag.