Hyundai H200: Motor Kapot Tijdens De Apk

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: TDI

Hallo Ik Heb Mijn Bus Voor De Apk Gehad En Is Bij De Roet Meeting Kapot Gegeaan De Bus Heeft 80000km Gelopen De Roet Meeting Was Aan Het Begin 8 Dus Veel Te Hoog Ze Hebben Dit 15 Maal Gedaan Toen Was De Roet Meeting Goed Maar De Motor Kapot De Garage Wie De Apk Gedaan Heeft Zeg Ik Kan Hier Niets Aan Doen Dit Is Je Eigen Schuld En De Dealer Geeft Hier Geen Garantie Op We Hebben 3 Jaar Vabrieksgaratie En Die Is Nog Niet Afgelopen Maar Daar Krijgen We Niks
Ik Ga Voor Een Apk Van €70,- En Ga Naar Huis Met Een Kapote Bus En Een Schade Van 5800,-euro Wie Heeft Dit Mee Gemaakt En Wat Moet Je Hier Nou Aan Doen

boris.toebes

Geplaatst door boris.toebes (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Hyundai H200? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

eventuele gevolg schade wat voort vloeidt bij een roetmeting is voor de aanbieder...van het voertuig

helaas...het zij zo...

ephy (0) PRO, 17 jaar geleden

3 jaar garantie ? en de garantie is er nog niet af ?

zou ik toch ff bellen naar een andere dealer of impo.

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Garantie is garantie, dus moeten ze de auto maken.
Een roetmeting is een wettelijk onderdeel van een apk en moet de motor ook tegen kunnen.
Waarom heb je de dealer die apk keuring niet uit laten voeren?.

peugotje (0), 17 jaar geleden

als je de apk bij de garage hebt uigevoerd waar je da auto gekocht hebt en de auto daar ook in onderhoud is geweest dan moeten ze wettelijk alle schade maken omdat zij tensolotte jou oppasser zijn voor de auto en mankementen moeten melden aan je. maar als jij de auto daar gekocht hebt en de onderhoud bij een ander garage laat doen of bij pietje dan moet je helaas de komende tijd op een houtje gaan bijten. zo zit de wet nou enmaal in elkaar.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=peugotje]als je de apk bij de garage hebt uigevoerd waar je da auto gekocht hebt en de auto daar ook in onderhoud is geweest dan moeten ze wettelijk alle schade maken omdat zij tensolotte jou oppasser zijn voor de auto en mankementen moeten melden aan je. maar als jij de auto daar gekocht hebt en de onderhoud bij een ander garage laat doen of bij pietje dan moet je helaas de komende tijd op een houtje gaan bijten. zo zit de wet nou enmaal in elkaar.[/quote]
hoe steekt de wet inelkaar dan...? ben ik zeer benieuwd, zeker naar die regel waar staat dat men verplicht is het onderhoud uit te laten voeren bij een dealer.

'neem aan dat je weet waar je over praat, zou je deze regel hier even willen plaatsen wellicht dat de vraagsteller hier dan wat mee kan..

paul,

jaboV (0), 17 jaar geleden

Peugotje ik ben ook wel errug nieuwsgierig uit welke wet je dit hebt gehaald?
Zover ik weet is koppelverkoop verboden dus bij de verkooptransactie mogen er geen ontbindende voorwaarden gesteld worden met betrekking tot b.v. service/onderhoud.

Ook ben ik wel benieuw Arie waar is vastgelegd dat de aanbieder verantwoordelijk is voor de schade ontstaan door de roetmeting. Is dit in de algemene verkoopvoorwaarden van de automobielbedrijven geregeld of in de wet die de APK voorschrijft. Indien het eerste het geval is zijn er wel mogelijheden als ze strijdig zijn met het recht. Je recht halen kost denk even veel als een nieuwe motor overigens dus da's slechts een optie als je zeker weet dat je gaat winnen :-(

Gr Jaap

peugotje (0), 17 jaar geleden

nee je bent niet verplicht het onderhout uit te laten voeren bij een dealer, in die keuze sta je vrij. Maar als jij een auto koopt en je brent hem bij de dealer in onderhoud dan is hij verplicht om de mankementen aan jou auto te melden. Wanneer de dealer ingebreke wordt gesteld omdat hij bijvoorbeeld bepaalde dingen niet meld die gerapareerd horen te worden bij een bepaalde kilometerstand dan kan de rechter beslissen dat de dealer zijn plicht verzaakt heeft omdat hij deze dingen niet heeft gemeld. De koper is tenslotte geen proffesioneel op dat gebied. laat ik als voorbeeld geven de snaar die vervangen moet worden bij 120.000 kilometer (bijvoorbeeld) en de particulier komt zijn auto brengen bij 100.000 kilometer voor een beurt. Dan moet de dealer aangeven dat bij de volgende beurt de snaaar vervangen moet worden. Dit geld dan alleen voor auto`s die voor langere tijd in onderhoud zijn bij dezelfde dealer. Koop je een nieuwe auto met 3 jaar fabrieksgarantie dan ben je als dealer helemaal verplicht om dit te repareren mits de auto bij jou in onderhoud is geweest en niet bij een andere garage. (zolang het maar een merkdealer is die jou merk verkoopt). En bij een roetmeteing die 15 keer gedaan moet worden dan kan je je ook de nodige vraagtekens gaan plaatsen. Ook is het de vraag hoe coulance is de dealer en hoe eerlijk zijn de medewerkers die de roetmeting hebben uitgevoerd. Is deze meting gedaan zoals het hoort of hebben ze er op los lopen gassen tot de moter het begeven heeft. Wettelijk gezien kan je een regeling treffen met de garage mits je de gekochte auto bij hem in onderhoud hebt. Ik zelf had een volvo s40 bij de dealer gekocht. Ik heb hem ddaar altijd keurig netjes zijn onderhoud gegeven. Boekjes laten afteken en ga zo maar door, je kent het wel. Tot de tijd aangekomen is dat de snaar vervangen moet worden. Altijd zetten ze keurig netjes neer in het boekje wat gedaan is en wanneer de volgende beurt is. Toen ik op 120.000 kilometer zat is er niets aan gedaan en geen melding gegeven. En ij de volgednde buurt weer niets aangegeven. Toen ik met de auto op vakantie ging na een grote beurt heeft de auto het begeven in frankrijk. Gebroken snaar tijdens het rijden, kleppen, zuigers, stoters en ga zo maar door allemaal krom en beschadigd. Ikke bellen met de dealer, die kom niets doen in het buitenland, ikke bellen met de anwb die kon mij wel helpen. Ikke weer terug in nederland en met de auto naar de dealer met de nodige vraag tekens. Komt er mannetje mij vertellen dat de snaar gebroken is tijdens het rijden en dat de schade tegen de 6000 euro liep. Ik weer op mijn beurt hoe kan dit gebeuren. het antwoord was dat de snaar niet vervangen is bij de beurt. En wie zijn schuld was dat was mijn vraag. Het antwoord is dat ik verantwoordelijk ben voor mijn auto en dat de kosten voor mij waren. Ik heb het toen laten uitzoeken en heb een advocaat in de hand genomen. Uitspraak van de rechter is zoals ik hierboven heb beschreven en dat ik alleen de onderdelen moest betalen die nodig waren geweest bij het vervangen van enkel de snaar. de rest moet de dealer betalen omdat het daaruit onstanen schade is . Dus ik betaalde alleen de snaar, spanrol en de nodige tijd die het ongeveer bij eenbuurt in beslag zou hebben genomen kortom mijn aandeel was 675 euro.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

@ arie dit is er wettelijk geregeld en van kracht.

Een APK-keuringstation heeft de verplichting een eventuele roetmeting in het kader van de APK uit te voeren. Daartoe kan het keuringsstation de aanvrager van de keuring een verklaring laten tekenen omtrent uitsluiting van aansprakelijkheid. Als de aanvrager niet bereid is deze verklaring te ondertekenen blijft de verplichting tot keuren toch bestaan!
Degene die de keuring uitvoert kan het risico zo klein mogelijk maken door zich goed te oriënteren over de onderhoudstoestand van de motor. En zonodig, in overleg met de aanvrager van de keuring, maatregelen nemen. Mochten er in dit traject aanwijsbare fouten door een Apk-keuringstation zijn gemaakt dan kan de klant de keuringsinstantie hiervoor aansprakelijk stellen.

In het geval van een gereviseerde dieselmotor die minder dan 5000 km heeft gelopen bestaat de mogelijkheid om bij de RDW de complete APK-keuring te laten uitvoeren zonder roetmeting. De voertuigeigenaar moet wel bij de RDW aantonen dat de motor onlangs is gereviseerd.

paul,

peugotje (0), 17 jaar geleden

de dealer is verplicht aan te geven wat gerepareerd moet worden bij de nodige kilometerstanden mits de auto van het merk ik dat hij aanbied en je bij hem deze auto in onderhoud laat.

peugotje (0), 17 jaar geleden

er zijn een heleboel regels die de mensen niet kennen. mensen kom op kom voor je recht op en zoek het uit. zoek en gij zult vinden.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

dealer is niks verplicht.... eigenaar/houder van een voertuig is zelf verantwoordelijk voor het onderhoud daarvan, plicht van de dealer is het onderhoud naar behoren uit te voeren...

paul,

peugotje (0), 17 jaar geleden

nou paul de rechter zal anders beslissen. Ga er maar niet van uit dat het klopt wat je zegt. Ik heb de zaak binnen twee maanden gewonnen. de wet is heel duidelijk. Jij zegt de plicht van de dealer is het onderhoud naar behoren uit te voeren, dus je geeft zelf het antwoord. Als hij gebreken neit heeft gemeld hoe kan de eigenaar de dingen laten repareren. En nog een klein puntje als je niet weet waar je over praat dan moet je aub ook geen dingen zeggen die niet waar zijn.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

elke zaak is een zaak op zich, dat wil niet zeggen dat een ieder naar de rechter kan lopen en de aanval kan openen. een rechter toetst ten aller tijden 2 partijen daar komt nog bij: wie eist die bewijst zo simpel is dat gewoon.. ga nu niet denken ik heb een rechtzaak gewonnen en nu weet ik precies hoe het allemaal in elkaar steekt en vervolgens zal ik jullie even de les leren.. dan ben jij wel wat hoogmoedig.... geloof mij maar!!

''typisch een particulier'' die weten het altijd zo mooi te vertellen sterker nog ze hanteren vaak ook nog een ''eigen'' wetboek ipv het burgelijk wetboek..

''prachtig die verhalen doen het altijd goed aan een borreltafel''

paul,

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

dubbel gepost.

peugotje (0), 17 jaar geleden

hahaha, het is dat ik ook in het rechterlijke vak zit mijn beste vriend. En laat ik zeggen ik ben hier niet om de dealer te helpen jou dus in dit geval maar ik ben hier om de ongelukkig vriend te helpen die dit moet ondergaan. Ik ben misschien geeen kei op het gebied van de verkoop van autos maar op het gebied van het recht daar mag ik mij zelf wel in prijzen. en ik moet zeggen boris laat je er niet van weerhouden want je staat dubbel in je recht. en laat je niet door mensen gek maken die zelf ook in de branche zitten van autoverkoop. Ik weet waar ik over praat als ik wist dat ik een zaak zou verliezen zou ik er niet een aan begonnen zijn. Ik weet hoe het nederlands recht in elkaar zit dus ook vandaag dat ik een zaak begonnen ben maar je moet het wel hard kunnen maken. En Paul beste man ik ben hier niet voor jou mijn waarde vriend en ik ben hier ook niet om jou te beledigen waarde vriend, iets wat jij nu wel doet. maar dat maakt niet uit ik ben hier voor boris en niet voor jou. Ik denk eerder dat Paul als autohandelaar bang is dat ze allemaal bij hem aan de deur komen kloppen met hoe zit het nou. maar dat zijn wijsheden die ik voor mij hou. Dus boris kijk of je er met de dealer uit kunt komen zo niet dan zou ik toch maar met de overleggen over een zaak die je kan beginnen. De rdw kan je daar prima in adviseren en als je lid bent van de anwb dan hebben je daar ook een tak die hier in is gespecialiseerd. Groetjes allemaal ook aan jou Paul

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

ik zou zeggen..... borris sla deze man in de arm, hij doet zich voor als ''de'' aangewezen persoon die jou geld op gaat leveren overigens hij stak zichzelf al een VEER IN DE REET... deze man krijgt vast de wereld op z'n kop.

en ik maar denken wijze mannen niet meer bestonden

''vergis ik me toch even lelijk''

paul,

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Peugotje: wie stel je nu aansprakelijk? Degene die de roetmeting heeft uitgevoerd of zomaar een dealer of de dealer die de auto heeft geleverd?

Een riem kan altijd knappen, ook door andere oorzaken die niets met roetmeten te maken hebben. En voor het gemak ga jij er nu maar even snel van uit dat dan de dealer aansprakelijk is? Nou vergeet dat maar rustig! Je zegt dat je aardig thuis bent in het Nederlandse recht, nou dan mag je eerst wel eens beter leren schrijven, zo lacht de rechter je ook uit, maar dat terzijde. Elke rechtzaak staat op zichzelf en er dienen meerdere personen gehoord te worden dus zeggen dat je al weet hoe de uitslag zal zijn is wel heel voorbarig. Je gaat ervan uit dat er jurisprudentie is bij soorgelijke zaken? Ga de auteur dezes nu niet blij maken met een dooie mus, want meer is het niet. Bel nou eerst maar eens naar de RDW en importeur, dan zul je zien wie er hier gelijk heeft. Je kan nu wel de oorzaak bij een ander naar binnen schuiven maar dat werkt natuurlijk niet.

Je schrijft dat men moet zwijgen als men niet weet waar men het over heeft. Hmmm, typisch gevalletje van wie de schoen past, trekke hem aan?!

Laten we nou eerst maar es afwachten wat de RDW zegt en de ANWB. Als die een positief advies uitbrengen zal ik mijn woorden terug nemen, maar tot die tijd kun jij beter het zwijgen er toe doen.......

to be continued,

Groet, Sytze

Averdonk (0) PRO, 17 jaar geleden

Ben nu eigenlijk wel eens benieuwd wat de vraagsteller in de tussenliggende tijd heeft gedaan........want die horen of zien we niet meer.

Gr.

peugotje (0), 17 jaar geleden

Om te beginnen ben ik hier niet om mensen te beledigen zoals jij dat nou doet. Ik ben hier alleen maar om te vertellen dat de dealers niet zomaar ongestraft hun gang kunnen gaan. Mensen beledigen is een teken van zwakte. Ik zou je willen verzoeken om je gewoon als een volwassene te gedragen want daar is namelijk deze site voor. Er is geen goed en fout alleen consequenties, moraliseren helpt niet het bevestigt slechts patronen. Doe gewoon datgene wat iedeen hoort te doen. In jou geval Paul auto`s onderhouden en ik zeg erbij dat ik mijn auto nooit bij jou kwijt zou willen. Alleen al vanwege het feit dat u zich op een helpsite al niet normaal en beleefd als een normale individu kunt gedragen. En vanwege het feit dat je de mensen om je heen op een groffe manier probeert te manipuleren dat de dealer altijd gelijk heeft en dat ze gewoon moeten slikken wat hij zegt. Mij is altijd geleerd dat er geen fouten zijn maar alleen maar lessen. Groei en ontwikkeling in de samenleving wordt bewerkstelligd door experimenten en zelfontplooing. Dus als elk individu moet accepteren wat de dealer hem wijs maakt dan zouden er nu alleen maar top auto`s rondrijden op onze auto wegen. Helaas is dit niet geval. Ik heb nog even navraag gedaan bij mijn docent op dat gebied en het klopt wat ik zeg. Laat ik het proberen duidelijk uit te leggen in jip en janneke taal:
U koopt een auto bij dealer X.
U heeft drie jaar fabrieks garantie op de auto.
U laat dezelfde dealer uw auto onderhouden.'
Deze dealer heeft dan als plicht het onderhoud naar behoren uit te voeren.
Deze dealer heeft ook als plicht om U te melden dat er bepaalde reparaties aan zitten te komen. (advies)
U als eigenaar van de auto hoort zich dan ook te houden aan het advies dat dealer X u geeft.
Wijkt u daarvan af dan kan de garantie daar ook van afwijken.
Volgt u het advies van de dealer op die bijvoorbeeld zegt dat je de volgende beurt een snaar of iets dergelijks moet vervangen dan staat de fabrieksgarantie nog.
Volgt u het advies niet van de dealer en zeg je nee de snaar kan nog wel een tijdje mee dan ben je niet goed bezig want de garantie op de motor kan dan niet meer van toepassing zijn voor jouw auto.
Brengt u de auto niet bij de merkdealer in onderhoud dan kan de garantie ook vervallen.
In alle gevallen wanneer de garantie vervalt ben je zelf verantwoordelijk voor de ontstane schade.
Maar wanneer je je altijd aan het advies van de dealer het gehouden dan staat de garantie nog volledig tot je beschikking. Maar wanneer de dealer verzaakt om je te melden dat sommige reparaties uitgevoerd moeten worden en je hiervan niet op de hoogte stelt dat wordt de dealer in gebreke gesteld. Een auto eigenaar vertrouwt namelijk de veiligheid en onderhoud van zijn auto toe aan de dealer. Dus wat ik duidlijk probeer te maken is wanneer de schade is ontstaan uit een onderdeel die vervangen had moeten worden bij een bepaalde kilometerstand of bij een bepaalde beurt en dit is niet gemeld door de dealer en dus niet vervangen dan is de dealer in gebreke. Maar wanneer de dealer kan aantonen dat hij wel werkelijk heeft gemeld dat de eigenaar erop gewezen is dat dit onderdeel nu of eventueel bij de volgende beurt vervangen zou moeten worden en de eigenaar daar geen commentaar of toestemming voor gegeven heeft dan is de eigenaar in gebreken en vervalt zijn garantie.
Wanneer u zich keurig netjes hebt gehouden aan het onderhoud dat de dealer je voorschrijft en er gaat toch nog iets stuk dan is niet meteen de dealer hier verantwoordelijk voor. Laten we zeggen een uitlaat kan altijd door roesten of een kabeltje kan altijd breken. Maar wanneer het gaat om onderdelen die noodzakelijk vervangen moet worden bij een bepaalde kilometerstand omdat anders de werking van de motor niet gegarandeerd kan worden dan kan je je zelf afvragen waarom is dit niet gemeld of vervangen.
Laat je de auto apk keuren en en de auto komt niet door de roetmeting heen, dan moet de dealer naar de oorzaak gaan zoeken. Doet de monteur dit niet en gaat hij lekker op het gaspedaal staan rammen tot de motor het begeeft dan is de situatie neem ik aan duidelijk. Maar in uw geval is dit ruim 15 keer gebeurt. Met die 15 keer is er dan 15 keer naar een andere oplossing gezocht of is de auto gewoon 15 keer aan het apparaat gehangen en zijn ze gewoon de hele tijd staan doorgassen. Dat is nu de vraag, wanneer het laatste het geval is dan kan je de dealer verantwoordelijk stellen mits hij de gene is die jou deze auto heeft verkocht en jou onderhoud heeft uitgevoerd. Is de apk niet door de dealer uitgevoert die jou de auto heeft verkocht en jou onderhoud heeft uitgevoerd dan is de dealer niet aansprakelijk. Ik probeer alleen duidlijk te maken dat wanneer een dealer aansprakelijk is voor eventuele schade dat het dan ook de dealer moet zijn die jou de auto verkocht heeft en jou onderhoud heeft gedaan. En paul wat ik bedoelde met als je niet weet waar je over praat en dat je mond moet houden daar bedoelde ik mee dat niet iedereen op de hoogte is van hun recht op het gebied van oorzaak gevolg. Was niets persoonijks naar jou toe, daarvoor mijn excuus. Ik vindt dat de eigenaar van deze auto eerst moet uitzoeken wat er gebeurd is en door wat het kwam en niet zomaar moet accepteren wat de garage hem verteld.
Met vriendelijke groeten.

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Hmmm, doet me heel erg aan iemand denken.......is er leven na de dood?
Joehoe, ben je daar weer chanmaster?

of ik moet me wel heel erg vergissen.......

Sytze

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

Om te beginnen ben ik hier niet om mensen te beledigen zoals jij dat nou doet. Ik ben hier alleen maar om te vertellen dat de dealers niet zomaar ongestraft hun gang kunnen gaan. Mensen beledigen is een teken van zwakte. Ik zou je willen verzoeken om je gewoon als een volwassene te gedragen want daar is namelijk deze site voor

quote

je hoeft je echt niet beledigd te voelen hoor daarvan is ook geen sprake, wil slechts iets duidelijk stellen.. dat jij iets meer moeite hebt met werkelijkheid daar heb ik geen boodschap aan.

waar ik moeite mee heb, zijn jou voorbarige uitspraken ook wel genoemd een jomanda achtig gedrag. één lijn trekken in bepaalde zaken alsof er altijd iets te halen valt.. iemand met echt verstand van dit soort zaken doen alvorens nooit geen uitspraken iedere zaak is een zaak op zich.. je kunt je hier wel voordoen als jurist, maar dan meer in de trend van een huiskamer jurist, daar houd het ergens wel mee op....

paul,

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai H200 of stel zelf een nieuwe vraag.