close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Hyundai Tucson: Niet of erg laat aanslaan Tucson CRDi

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 20 CRDI

Heb een klant met een Tucson met 200d km, 2004 Bosch inspuitsysteem.

Zolang de klant in het bezit is van deze auto (maand of 6) slaat deze laat aan, ongeveer 6 omwentelingen en loopt dan prima zonder roken ed.

Nu kwam het eens voor dat de motor niet aansloeg. Na kort aanslepen loopt hij direkt en prima, wederom zonder roken.

Het volgende gedaan:

Lek-brandstof van de verstuivers gemeten: 1 liep totaal uit de pas; vervangen. Geen verandering.
Gloeibougies gecontroleerd; 1 defect; 4 nieuwe gemonteerd; geen resultaat. Gloeit ook pas ergens bij de 5 graden....
Brandstoffilter vervangen
Opvoerpomp in tank gecontroleerd, pompt wel, max 2 bar gemeten. Autodata zegt werkdruk is 3,5 bar.
Ander pompje er tussen gemonteerd, veel druk; geen resultaat..
Uitgelezen met life-data, drukken lijken goed, sensoren goed, geen foutcodes.
Startstroom 360 Amp, Autodata zegt 295 Amp, startmotor vervangen (was na controle slecht) start nu met veel hoger toerental, geen resultaat..

Als na enige moeite en lang starten de motor aanslaat (loopt dan prima) is de brandstofdruk in de gallerij goed, ook bij verandering van toerental en belasting.

Zal het dan toch de hogedrukpomp zijn? Bij het losdraaien van de hogedrukleiding op de gallerij komt er tijdens het starten totaal geen diesel uit. Bij het enigzins losdraaien van deze leiding met draaiende motor stopt de motor direkt.

Starten met andere sleutel maakt ook niet uit.
Geeft totaal geen foutmeldingen op dashboard.

Heeft iemand een handreiking voor mij?

Anne
Citrofiel

Geplaatst door

Anne441 (0)
badge

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Anne ,de toerenteller zie je bewegen ? Dan moet de ECU nog zien welke cilinder er aan de beurt is voor de injectie. Nokkenas-sensor zwak? Test ook tijdens het starten hoe lang het duurt eer de Minimale druk van 200 bar bereikt wordt. Als dat al te lang duurt zoek naar de oorzaak. Groeten.

Punt 50
badge

14 jaar

Ik heb me ooit eens suf gezocht naar dergelijk probleem.
Was een skoda octavia 1.9
Had zelf het onderhoud (geschiedenis) niet uitgevoerd.
Uiteindelijk bleek dat de distributieriem een tand verplaatst was....
Riem juiste gepositioneerd en probleem opgelost...


Wie weet...

Groeten,

[b]Regel verwijderd door moderator. Graag bij het onderwerp blijven.[/b]

JBsoft 0
badge

14 jaar

Anne reageert:

Ja toerenteller geeft direkt aan als er gestart wordt.

Nokkenas sensor zou kunnen. Kan de motor dan wel na langere tijd starten aanslaan?

Kan ik deze sensor meten tijdens starten en wat zijn de waarden?

Het gebruikte uitleesapparaat is van Hanatech en heeft een vrij lange reaktietijd. Als ik start duurt het lang voordat er info in beeld komt, niet alleen de druk maar alle waarden. Om zo een goed beeld te krijgen is onmogelijk.
Wat ik wel heb gedaan is met losse leiding starten, dan komt er nauwelijks brandstof..... weet niet zeker of dit een goede controle is want misschien regelt de brandstofdrukregelaar de druk terug bij onmogelijke drukopbouw???

Distributie zou kunnen, heb dit niet gecontroleerd. Als er reaktie komt van het dieselbedrijf welke de pomp gaat controleren dan ga ik verder kijken.
Anne

Anne441 0
badge

14 jaar

Een nokkenas sensor is van het hallprincipe ,hij geeft dus blokpulsen .met een scoop is dat te meten. Je vraagt je af of de motor dan wel aan zou slaan? De ECU gaat het gewoon proberen daarom duurt het wat langer. Misschien is het signaal te zwak. Brandt er geen mm lampje.? Zonder bdp sensor slaat de motor niet aan of zonder brandstofdruk . Probeer wat of leen er een van een vriendelijke dealer. Succes.

Punt 50
badge

14 jaar

Anne reageert.

Hogedrukpomp bleek 100 % te zijn. Dat is dus in orde.
Vanavond maar de nokkenassensor proberen te meten en eventueel de krukassensor ook.

Later

Anne441 0
badge

14 jaar

een vraagje over dit probleem .

Als je contactsleutel opzet ,brandt alle controle lampjes ? lamp check engine en lampje IMMO (lampje met de sleutel) ?

thienan 0

14 jaar

Anne reageert.

Na een tip van de dieselspecialist heb ik de brandstofdrukregelaar die op het uiteinde van de commonrail zit gedemonteerd. Daar zit een o-ringetje welke wel eens stuk gaat. Daardoor verliest de rail veel dieseldruk via de retour.
En wat blijkt, deze was inderdaad stuk! Ik ga maandag kijken of de o-ring los verkrijgbaar is anders moet de regelaar vervangen worden (€250,- ex btw)

Tot binnenkort.

Anne441 0
badge

14 jaar

Anne reageert met oplossing!

De motor slaat weer aan na 2 omwentelingen starten! Het was toch de o-ring die het retourkanaal afsluit van de rail.

Een supertip van een dieselspecialist uit drachten.
Reparatiesetje voor de regelaar is verkrijgbaar.

Voor alle tipgevers en ideeen; hartelijk dank voor jullie inbreng. Ik heb weer heel wat geleerd!

Groet

Anne
Citrofiel

Anne441 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Tucson of stel zelf een nieuwe vraag.