hallo forumers
Ik ben er achter gekomen dat mijn auto best wel veel olie verbruikt, had 19 juli olie bijgevuld. en vandaag was het al weer onder het minimum. aantal km durf ik zo niet te zeggen, zeg maar duizend. moest ongeveer halve liter bij. dus dat zou betekenen dat per duizend km hij een halve liter verbruikt.
betreft hyundai scoupe gt turbo van '93 met 129000kms
nu was ikzelf bang dat de koppakking lek was, omdat mijn koelvloeistof een koffiemelk kleurtje heeft en misschien hierin de olie verdween.
heb ook al de olie van peilstok in vuur gehad en deze ging niet knetteren, dus daar zit geen water in.
nu dacht ik eerst van laat ik eens kijken of profile ook koelvloeistof vervangt, aangezien ik dit kleurtje niet echt goed vind. hij meelopen en kijken.
hij zei dat dit kleurtje niet verkeerd was, je hebt namelijk verschillende soorten koelvloeistof: de groene en rose koelvloeistof en de bruine op alcohol basis.
hij zei ook dat als de koppakking lek zal zijn de temperatuur flink hoog moest zijn of schommelen. maar ook dat is constant, zelf de koelvloeistof peil blijft goed.
hij stuurde mij naar een andere garage, hij zei dat deze garage een meter heeft die kan zien of je koppakking lek is.
ook kon het aan de olie liggen die erin zit, deze kon te dun zijn waardoor deze meer verbruikt. mogelijke optie?
daaraan gekomen vroeg hij mij waarom ik dat wilde weten, dus ik vertellen over olie verbruik. toen zei hij dus weer van daar staan deze auto's wel bekent om. alleen 0,5 op 1000 was erg veel. toen ging hij de auto starten en gaf paar keer flink gas en toen kwam er dus die verdomde blauw rook uit de uitlaat .
nu vertelde hij mij dat dat aan de stootrubbers lag, deze zijn te hard geworden en zouden de boel dus niet meer goed afdichten. maar zegt ie: dan kan je beter ook de klep geleiders reviseren en ook je zuigerveren gaan vervangen. anders heb je zo weer kans dat het terug komt. en om de stootrubbers te vervangen moest de kop eraf? is dat wel echt nodig?
en is dit sowieso wel het probleem?
kosten zijn:
stootrubbers vervangen tussen de 300 en 400
klepgeleiders reviseren 200 dus neem an extra
en zuiger veren weet ik niet maar dan moet carterdeksel eraf enz. enze dus dat zal ook wel gauw oplopen tot 400 euro
wat denken jullie hiervan? en is dit ook zelf te doen? heb geen linker handen en zit zelf ook in de techniek.
heb trouwens ook al papiertje bij uitlaat gehouden om te zien of hier bij volgas geven spetters opkomen. dit is niet het geval dus de keerringen en de lagerring van turbo zijn nog goed.
denk dus dat het aan de kleprubbers ligt, aangezien het alleen gebeurt bij volgas geven en loslaten en weer gas geven.
hoe kan je trouwens zien of er te veel speling in de klep geleiders zit? door ze lichtje heen en weer te bewegen?
"Verbruik van olie door de motor kan ook op een paar verscheidene manieren. Ten eerste kan het zijn dat de kleprubbers zijn versleten. Dit zijn rubbers die de motor heeft om het inlaatspruitstuk, daar waar de motor zijn lucht aanzuigt, af te sluiten van de in de cylinderkop aanwezige olie. Dat spreekt dus voor zich, dat dit dicht moet zijn"
moet je dan echt de kop eraf hebben om de kleprubbers te vervangen?
hoop dat jullie mij wat meer kunnen vertellen!!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
gaaappp
Ik heb wel eens gehoord dat men de cilinder onder druk zet met perslucht , en dat dan bij die cilinder de klepsteelrubbers kan vervangen.
Ik had een audi 100 , had ook de bekende blauwe rook , klephoedjes vervangen , scheelde enorm.
20 jaar
ik ben met het zelfde probleem naar de dealer geweest die haalde de aluminiumpijp die van je turbo naar je spruitstuk loopt eraf en daar zat olie in,dus moest de turbo gereviseert worden,hij wordt n.l. gesmeert met motorolie aldus de dealer.
ik heb het zelf nog niet laten doen omdat ik eerst een andere turbo op de kop wil tikken .
20 jaar
daar heb ik ook al nagekeken, bij was dat droog. moet trouwens wel veel olie inzitten wil je het zien! ik heb een compressie test gedaan en daaruit blijkt dat mijn kleprubbers/klepgeleiders af zijn. de turbo die wij erop hebben zitten kan niet uit elkaar gehaald worden, dus kan niet worden gereviseerd. kan zijn dat er een serie is waarbij dat wel kan maar bij de T15 die wij hebben, blijft ie voor altijd in elkaar.
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Scoupe of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar