👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Hierbij een Hyundai waarbij het oliepeil van Max naar Min zakt na ongeveer 800km gereden te hebben. Dit is behoorlijk hoog.
Er is nergens lekkage te bekennen, niet bij de carterpan, of aftapplug. Er is ook geen olie in de koelvloeistof en ook geen koelvloeistof vermengt met olie. Er is ook geen blauwe rook of stank. Auto heeft 120.000km gelopen.
Ik kan het niet plaatsen waar de oorzaak is. Koppakking lijkt me niet, en zuigerveren etc ook niet. Zou dan toch moeten roken, of mengen met koeling of compressie.
Iemand bekend met deze motor...of een idee?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Dag kaleido, bedankt voor je antwoord. Ik kan het me niet goed voorstellen bij 120000 km dat dat nu al versleten is. Vind je dat niet een beetje te vroeg voor zoiets? Auto is goed onderhouden, alles op tijd en goede olie. Ik zie geen blauwe rook of stank etc...de bekende olie verbranding zeg maar. Carterfilter heb ik niet naar gekeken nog
1 jaar
Je interperteerd het antwoord niet juist , ik heb het niet over versleten maar dichtgeslibd en daardoor gaan ze vast zitten en verliezen ze hun functie.
Er blijft dan teveel olie op de cilinderwand achter wat dan verbrand.
Ik snap je antwoord nu beter. Maar die verbranding zou toch ergens te zien moeten zijn...middels blauwige rook, geur vd uitlaatgas enzo. Maar zoiets is er totaal niet vandaar dat ik twijfel waar het probleem te zoeken
1 jaar
Update...helaas zijn de schraapveren de oorzaak. Langzaam aan kwam ook de stank van olie en rook. En dat bij slechts 120dkm. Tja...case closed
1 jaar
Oké bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai I20 of stel zelf een nieuwe vraag.
Vrees dat het toch gewoon verbrand wordt.
Carterventilatie is in orde.
Zuigerveren kunnen weldegelijk de oorzaak zijn , schraapveren slippen dicht , zeker als er veel korte afstanden worden gereden , weinig olie ververst wordt en slechte kwaliteit wordt gebruikt.
1 jaar