close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Hyundai Atos: Oorzaak te hoge lambdawaarde (andere waarden oke)

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.0i

Tijdens de apk bleek de lambda waarden te hoog te zijn.

Alle waarden waren oke, behalve de lambda waarden.
CO was zelfs iets aan de lage kant.
Lambda waarden rond de 1,2

- Katalysator vervangen, zonder resultaat
- MAP sensor lijkt te werken; bij vacuum slang dicht knijpen Lambda rond de 1,3
- Geen vacuum lek geconstateerd

Bij het keuringsstation kunnen ze de wagen niet uitlezen en hebben ze ook geen scope.
Nu wil ik langs de dealer gaan om de wagen uit te laten meten en de Lambda sensor uit te meten.

Maar gezien de wagen al op leeftijd is wil ik niet te veel geld uitgeven aan proberen.

Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?

Geplaatst door

MvdH (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Lekke uitlaat of een superarm mengsel. Hoge lambda waardes krijg je als er veel O2 (Zuurstof) in de gassen zit.
Dus indirect, was de waarde van Zuurstof niet correct en te hoog.
CO aan de lage kant is iets wat ik niet herken. Met een goed werkende kat kom je aan 0,0% CO. Of bedoel je CO2?

Wat waren alle waardes van de 4-gas test?

oldford 0
badge

13 jaar

Gisteren bij de Hyundai dealer garage geweest.
Ik dacht die weten er wel meer van en kunnen alvast snel een diagnose stellen.

Reactie dealer:
Als er op het dashboard geen lampje branden, konden zij niks uit lezen.
De Lambda sensor door meten konden zij ook niet zomaar (?).
Dus dat zou toch snel een paar uurtjes onderzoek betekenen a 75 euro per uur excl btw.

Het klonk meer van, wij doen niks aan auto's van deze leeftijd en wij zijn duur!

Naar een kleine garage in de buurt gereden.
4 gas meting gedaan.

Waarden (uit mijn hoofd)
CO 0
CO2 11,9
HC 33 (dacht ik)
O2 4 (maar hier twijfel ik over)
Lambda 1,2

De garage houder bood aan om aanstaande donderdag tussendoor te kijken of hij snel (en gratis) een oorzaak kon vinden. Dat is toch service!

Apk is sinds vandaag verlopen.
Maar we doen morgen (donderdag) nog een laatste poging.

Wordt vervolgt...

MvdH 0

13 jaar

Sensoren en status kun je altijd en overal uitlezen - zolang de fabrikant het gemaakt heeft.
Dus signaal van lambdasonde, temperatuur sensors, map sensor etc. is gewoon te kontroleren.
Ligt er maar net aan hoe je de vraag aan de dealer gesteld hebt. Als die dacht dat je foutcodes bedoelde klopt het antwoord min of meer.

CO2 is aan de lage kant - dat moet tussen de 14 en 15 gaan uitkomen.
O2 kan best rond de 4 zijn, anders kom je niet aan een lambda getal van 1,2.
Het blijft nog steeds een lekke uitlaat (achter de lambdasonde) of een superarm mengsel.

Is er alleen stationair gemeten of ook op toeren? Zijn deze getallen van stationair of op toeren? En wat is de 2e set getallen?
Hoe loopt de motor stationair? Bokken/stoten/horten? Of loopt de motor gewoon mooi stationair?

oldford 0
badge

13 jaar

[quote=oldford]Sensoren en status kun je altijd en overal uitlezen - zolang de fabrikant het gemaakt heeft.
Dus signaal van lambdasonde, temperatuur sensors, map sensor etc. is gewoon te kontroleren.
Ligt er maar net aan hoe je de vraag aan de dealer gesteld hebt. Als die dacht dat je foutcodes bedoelde klopt het antwoord min of meer.[/quote]
Ik heb beide gevraagd; foutcode en sensor(s) controleren.
Dit zou in de uren gaan lopen...

[quote=oldford]Is er alleen stationair gemeten of ook op toeren? Zijn deze getallen van stationair of op toeren? En wat is de 2e set getallen?
Hoe loopt de motor stationair? Bokken/stoten/horten? Of loopt de motor gewoon mooi stationair?[/quote]
Deze getallen zijn op toeren.
Al weet ik dat de lambda ook stationair rond de 1,2 ligt.

De motor loopt stationair heel constant.
- Koud loopt deze wel erg hard
- Warm zou stationair iets lager mogen, maar is wel rustig (toeren niet bekend (geen toerenteller))
Dit is wel aanzienlijk lager dan bij een koude motor.

Verder trekt de auto goed op en rijd zonder bokken/stoten/horten

[quote=oldford]CO2 is aan de lage kant - dat moet tussen de 14 en 15 gaan uitkomen.
O2 kan best rond de 4 zijn, anders kom je niet aan een lambda getal van 1,2.
Het blijft nog steeds een lekke uitlaat (achter de lambdasonde) of een superarm mengsel.[/quote]
Gisteren op de brug leek de uitlaat dicht te zijn.
Ook is onlangs de katalysator vervangen, dus alles los geweest en weer vast.

Zijn er test methode om te kijken of het mengsel super arm is / uitlaat toch lekt achter de sensor?

(ik hoop dat er iets uitkomt bij de lambda sensor meting)

MvdH 0

13 jaar

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/715...][img]http://img715.imageshack.us/img715/6537/...[/img][/url]

Deze tabel bekijkend kan het alleen een lek in de uitlaat na de Kat. zijn. (of ook voor de Kat.?)
Of kan het toch ook nog een arm mengsel/valse lucht/onstekingsuitval zijn?

De motor draait stabiel en hort of stoot niet


Waarden (uit mijn hoofd)
CO 0
CO2 11,9
HC 33 (dacht ik)
O2 4 (maar hier twijfel ik over)
Lambda 1,2


Update:
Even naar de kleur van de bougies gekeken.

(1)-(2)-(3)-(4)

Bougie (4) kreeg ik helaas niet los, maar morgen naar de garage.
Bougie (1), (2) en (3) waren alle koffie bruin.

Kan cilinder (4) dan alleen super arm zijn?

Lijkt toch echt een lek in de uitlaat te zijn.
Kan dit ook nog het Uitlaatspruistuk of de pakking hiervan zijn?

MvdH 0

13 jaar

Maarten,

al dat citeren heeft geen zin; het leest alleen maar onprettig.
Gewoon direct antwoorden volstaat.

mvg,
Moderator Problemcar.

Hans4040 1285
badge vip badge

13 jaar

Auto is dood verklaart.

Het lampje van het dashboard dat moet aangeven dat er motor storing is was (moet willig) er uitgehaald.
De computer was niet uit te lezen omdat er stekkers losgeknipt waren.
Ook bleek de kilometerstand terug gedraaid te zijn geweest.

We waren dus met de auto goed beduveld.
Er was dus weinig om aan te beginnen zonder motor error codes te kennen of het zou proberen worden met de kans dat het niet zou lukken of duur zou gaan worden

Afijn de auto heeft 2 jaar zonder problemen gereden.
Tevens hebben we deze kunnen inruilen bij de aanschaf van een andere auto.

Idereen bedankt voor de hulp

MvdH 0

13 jaar

Oke, dat is ook een oplossing.
bedankt voor de feedback, topic gesloten.

Hans4040 1285
badge vip badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Atos of stel zelf een nieuwe vraag.