Ik heb al geruime tijd het volgende probleem. Als ik in de vierde of vijfde versnelling wat verder door trek begint het engine check lichtje te branden. Zit ik even op de gewenste snelheid dan dooft het lampje weer. De dealer heeft tijdens het uitlezen niets kunnen vinden. Volgens hun kan het de sensor zijn. Toch ben ik er niet gerust op. Ik merk dat het steeds vaker voorkomt, ook als ik op de snelweg de heuvel op moet en ik rij op de cruisecontrol.
Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Met vriendelijke ghroet,
Simon
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je zegt "kan het de sensor zijn". Eh, welke sensor wordt er bedoelt?
Als het lampje brandt is er een storingscode. Als deze verdwijnt met het uitzetten van het contact of los laten van het gas zit er niets anders op dan met testapparatuur aangesloten de fout te gaan opwekken en dan uit te lezen.
zit er genoeg koelvloeistof in? als er te weinig in zitten gaat het gaspedaal sensor "raar"doen. dat verklaart miss je cruise gebruik.
Toen wij onze terracan 2.9 2002 2e hands (met garantie) kochten bleek hij het zelfde te hebben (we hebben geen cruise, maar wel het knipperen in de 4 en 5 bij snel optrekken en in hoge toeren bij de 4 en 5). Na een half jaar onderzoeken, onderdelen vervangen ect. bleef het knipperen weg nadat de bekabeling naar de sensor (die dus aangeeft dat er iets fout is) en de sensor zelf vervangen was. De precieze benaming van de sensor durf ik niet te zeggen, maar denk dat het dezelfde is die de dealer bedoelde.
Het stomme was wel dat de sensor en kabel 2x vervangen zijn door 2 verschillende garages (de 1e keer werd een goedkope versie gebruikt) en dat pas na de 2e keer vervangen de foutmelding weg bleef.
Sindsien is de auto zuiniger geworden (van net geen 1:10 naar 1:11) en vind ik hem iets vlotter trekken in de hoge toeren.
15 jaar
Allen, tot zover dank voor de suggesties.
Vandaag ben ik bij een vak garage geweest en zij hebben de auto nog eens uitgelezen.
De foutcode die gegeven wordt is P 1120 en heeft iets met de brandstof verwerkingseenheid te maken. Helaas was er geen tijd om de fout goed op te sporen. Gaat er bij iemand, op basis van deze foutcode een lichtje branden?
Voor de duidelijkheid. Op dit moment gaat het "check engine"lampje branden op het moment dat is gas geef en boven de 2500 toeren kom. de versnelling waarin ik rij maakt niet uit. Ook bemerk ik dat de Terracan meer diesel begint te gebruiken.
Ik ben benieuwd en alvast dank voor een reactie.
met vriendelijke groet,
Simon
15 jaar
Nog even een specificatie op de code P1120.
Formeel geeft de computer aan "Brandstof toenemingssignaal te groot"
Wat kan dit betekenen???
groet,
Simon
[quote=Quercus]Allen, tot zover dank voor de suggesties.
Vandaag ben ik bij een vak garage geweest en zij hebben de auto nog eens uitgelezen.
De foutcode die gegeven wordt is P 1120 en heeft iets met de brandstof verwerkingseenheid te maken. Helaas was er geen tijd om de fout goed op te sporen. Gaat er bij iemand, op basis van deze foutcode een lichtje branden?
Voor de duidelijkheid. Op dit moment gaat het "check engine"lampje branden op het moment dat is gas geef en boven de 2500 toeren kom. de versnelling waarin ik rij maakt niet uit. Ook bemerk ik dat de Terracan meer diesel begint te gebruiken.
Ik ben benieuwd en alvast dank voor een reactie.
met vriendelijke groet,
Simon[/quote]
15 jaar
P 1120 staat voor een fout op de imv-klep (drukregelklep die de opvoerdruk regelt) in de hd-pomp. De druk op uw common-rail valt waarschijnlijk (gedeeltelijk) weg. Kijk eerst of er geen verstuiver een teveel aan brandstof terug steekt naar de retourleidingen.(doorzichtig darmpje op retourleidingen plaatsen naar een potje, deze leidingen naar hd-pomp afsluiten anders stroomt daar brandstof uit!!!)
Indien deze ok zijn zou ik de imv-klep vervangen. (bruine klep op brandstofpomp) Deze is echter niet apart te verkrijgen en moet je een complete pomp plaatsen.
Groeten.
Na onderzoek bleek dat 2 verstuivers lekten en 1 verstuiver dichtgeroet was. Na vervanging en schoonmaken loopt de motor weer als een zonnetje. Helaas blijft het check engine lampje oplichten bij het vragen van veel vermogen, zij het beduidend minder vaak dan voorheen.
Het vreemde is dat er nog steeds een foutmelding P0180 gegeven wordt die om duistere redenen niet te verwijderen valt. Is dit fenomeen bekend?
Groet,
Simon
14 jaar
P0180 - Diesel Temperatuur Sensor A Circuit
Dit is de sensor die de temperatuur van de aangevoerde diesel meet. Sensor defect of bedrading defect.
Brandstof temperatuur uitlezen in live data. Is deze op dat moment goed aan de bedrading rommelen (duwen/trekken) om te zien of er wat verandert.
Als een foutcode niet verwijderd kan worden (of het lijkt dat dat niet kan omdat deze onmiddelijk terug komt) is het meestal een heel harde fout.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Terracan of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar