Wie kent het verschijnsel weg gerot van de achterbrug gat in van 30 bij 4 cm wist niet dat dat nog kon bij een auto van 7 jaar oud wie weet een goede oplossing
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dat kan zeker nog steeds, er zijn nog wel wat auto´s die op latere teeftijd wat gevoelig zijn voor de roestduivel.
Van hyundai wist ik het nog niet, en het lijkt me na 8 jaar ook nog wat vroeg, maar zeg dus noiit nooit.
Het enige wat je kunt doen is een andere achterbrug monteren, bij mijn weten mag een dergelijk gat niet meer dichtgelast worden in achterbrug of subframe. Het gaat je waarschijnlijk wel wat kosten, maar aangezien de leeftijd van de auto zou hij het waard moeten zijn.
Succes Marcel
ik denk dat je een andere hyundai bedoelt een excel roest niet bij achterbrug gat .
Emiel, volgens Harrie gaat het toch echt om een excel, en aangezien deze de auto heeft gezien, geloof ik wel dat hij de waarheid spreekt.
Maar als je het toch niet gelooft, wil ik er vandeweek wel even langsgaan om te controleren.
Is toch in de buurt.
groeten Marcel
Mag toch wel gelast worden. Alleen wielgeleide elementen en veerschotels mogen niet worden gelast bij roestschade. Al het andere wel!
Sytze
Sorry sytze, maar in elk geval mag een subframe NIET gelast worden, roestschade=vervangen.( Beetje bekend met een renault 21 ???)
Als het weinig is en je hebt het netjes gelast wil een keurmeester nog wel eens een oogje dichtknijpen, maar een gat van 30x4 in een achterbrug geloof ik nooit dat dat goedkomt.
Groeten Hellbat.
Beste Hellbat, ik kan wel merken dat je geen keurmeester bent! Anders had je vast wel geweten hoe het werkelijk in elkaar steekt! Ik snap niet hoe je bij die wijsheid komt, maar het is klinklare onzin.
Waarom zou je niet aan een subframe mogen lassen? Geloof me nou maar, wat ik schreef klopt.
Jammer dat iemand zoals jij nu ook al zijn eigen apk regeltjes bedenkt en toepast! Pak de apk-bijbel er maar bij, en je zult zien dat ik de waarheid spreek. Vergeet 1 ding niet: bij roest beoordelen komt het niet aan op geloven maar op feiten. Je vergist je deze keer lelijk!
mvg, Sytze
sytze heeft inderdaad gelijk..
in hoofdstuk 4 art 2.2.24 staat vermeld op welke wijze er aan een subframe mag worden gerepareert..
in het kort houd dat in: er mag over roestschade worden gerepareert indien de plaatdikte overéénkomt met de plaatdikte van het betreffende subframe, tenminste 75% moet zijn doorgelast.
paul,
ik zou hier heel graag een foto van willen hebben .
Beste Sytze.
Ik ben inderdaad geen keurmeester, alhoewel ik wel op weg ben.
Ervaring met het keuren van personenwagens heb ik enkel bij een onafhankelijk keuringsstation, waar ik al de auto's laat keuren die ik in onderhoud heb.
Hier heb ik nog nooit problemen mee gehad, en het station is hier in de regio bekend om zijn nette afwikkelingen en goede service.
Ook hebben ze een mobiel keuringsstation, waarmee ze in samenwerking met de politie onderweg keuringen kunnen uitvoeren ( Zal binnenkort wel weer komen bij de jaarlijkse sleurhuttenparade).
De eigenaar van dit keuringsstation zij me zelf dat ik aan het subframe van mijn 21 NIET mocht lassen, maar omdat het beginnende schade was, en indien ik het netjes zou lassen, kon hij dit wel verkopen bij een eventuele steekproef.
Ik geloof meteen wat er in de APK bijbel staat over het dichtlassen van subframe's, en zal dit ook opzoeken ( als ik nog kan vinden waar, ik heb bij ons op het werk enkel het bedrijfswagen apk boek) en zal dan gelijk kijken naar de revisiedatum, mijn vermoeden is dat dit een regeling van de laatse 4 jaar ofzo is dan.
Ik trek paul zijn bevindingen niet in twijfel, maar zou dit toch graag zelf willen lezen.
Groeten Marcel
P.S. No hard feelings, Oke ????
Nee hoor! Het wekt echter bij mij altijd wrevel op wanneer er weer iemand opstaat die zijn eigen wetjes maakt en toepast in de apk wetgeving.
Lassen aan subframe mag natuurlijk al veel langer, op de wijze zoals Paul al zei. Ik vind het dan ook een slechte zaak als keurmeesters hier niet van op de hoogte zijn. En dat van een oogje dichtknijpen, dat kan natuurlijk al helemaal niet. Het is geen natte vinger werk! Het is goed of fout, meer keuzes zijn er niet! Als keurmeester mag je ook geen andere denkwijze er op na houden, anders ben je een keurmeester van niets. Ik krijg dagelijks herkeuringen van andere stations, nou geloof me, de gekste dingen maak je mee! Afgekeurde auto omdat lambda te hoog zou zijn met bouwjaar 1990! En wat dacht je van deze: stabilisator stokje te veel speling op een personenauto en daarom afgekeurd! Laat me niet lachen man. Sommige keuringstations maken er een potje van. Ik keur plm. 2500 auto's op jaarbasis, dus je snapt dat ik de apk bijbel kan dromen! Maar ik laat mijn monteurs dan ook alles zelf opzoeken, alleen daar leer je van, het staat er allemaal in, nietwaar?
Nah ja, ieder doet het maar op zijn eigen(wijze) wijze, hehehehe
Sytze
Weet je toevallig ook waar ik die apk-bijbel op internet kan vinden.
Ik weet dat hij er is, en ook toegankelijk voor particulieren, maar kan hem zo gauw niet meer vinden.
Alvast bedankt.
P.S, was een site van RDW, of andere overheidsinstelling, stonden ook voertuigeisen ed te raadplegen.
Kun je paragraaf 1 van afdeling 2 ook even laten zien, dit zijn namelijk apk eisen voor bedrijfswagens welke een chassisraam hebben.
groeten Marcel
Marcel, afdeling 1 en 2 zijn nu hetzelfde! D.w.z dat auto,s met geen zelfdragend chassis alsmede vrachtauto's boven 3500 kg met volledig zelfdragend chassis exact hetzelfde worden beoordeelt!
Dus bij een gewone auto is een raam soms een stukje plaatwerk, bij een chassis raam niet en is dus artikel 2.2.24 op van toepassing.
Je kan dus zeggen: dat is de zwaarste beoordelings norm, dus bij een auto zonder zelfdragend chassis
ligt de norm nog lager omdat je dan meestal spreekt van een langs balk of een dwars balk.
Een subframe van jou 21 mag dus ALTIJD gelast worden. Ook mag er nog een behoorlijk gat is zitten voordat het een afkeur is.
Ik moet wel ff eerlijk zijn, dit is pas zo vanaf 1998. Eerder mocht het niet, dus je had wel iets goed gehoord.
Zo duidelijk?
Sytze
hehe, ik wordt dus toch niet gek.
Dat is dus het nadeel van ooit meegemaakt hebben, en op dat moment afgerekend worden op de dan geldende regels.
Dat ik geen keurmeester ben die elke paar jaar terug op herhaling moet is feitelijk dus wel een nadeel.
Ik zal er in het vervolg wat meer rekening mee houden.
Groeten Marcel
Voor de Excel eigenaar, kom maar eens langs, dan kunnen we kijken of de zaak nog te lassen valt.
Daarom zijn keurmeesters na 2 jaar automatisch geen keurmeester meer! Denk erom, marcel, als je het niet continu bijhoud ben je na een jaar of 4 echt totaal de draad kwijt. Heb hier een sd rom van een paar jaar oud ff bekeken. Die kan dus gelijk bij de afval, er klopt niets meer van. We krijgen dan ook een aantal malen per jaar een update die je moet invoegen. Dat zijn per jaar gauw 20 bladzijdes eruit, en 30 nieuwe erin. Keuren wordt er niet gemakkelijker op.
Nee je was idd niet gek! Eerlijk gezegd had ik er geen rekening meegehouden dat het een paar jaar geleden nog niet mocht.
Afijn, we zijn nu weer helemaal bij,
mvg,
Sytze
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Excel of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar