Nadat ik een bloembak heb geraakt, met ongeveer 10 km per uur, is mijn draagarm rechtsvoor iets ontzet. Ik wil deze graag zelf vervangen.
Mijn vraag: Kan ik dit zelf zonder speciaal hulpgereedschap en heeft iemand tips hoe je dit het beste stapsgewijs aanpakt?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wij kunnen hier niet zeggen of Daniel dat kan!? Hoe handig is hij, en heeft deze de jjuiste kennis en ervaring en gereedschap?
Kijk zelf eens naar die verbogen draagarm en maak zelf een inschatting. Ik wil niet zeggen dat dit uiterst ingewikkeld is, maar zorgvuldigheid en het juiste inzicht is noodzakelijk.
Hoi Ralf,
Draagarm zit op 3 punten vast. Deze zijn alle drie vastgezet met 6-kants moeren en bouten. Dat is allemaal los te maken. Maar moet ik dan bijvoorbeeld de veer op druk houden met bijvoorbeeld een spanband? En kan ik de auto op een krik zetten of moet er juist druk op blijven staan?
11 jaar
Als je de auto RV opkrikt, ´ontspant´ de veer zich. Dan kun jij de draagarm loschroeven. De veerpoot is een McPherson uitvoering, dus jij behoeft deze niet met spanbanden IN- te drukken.
Succes
Daarna wel even laten uitlijnen...
Daniel ; als de wagen weer na de klus op zijn wielen staat ,even de triangelbouten lossen en weer vastdraaien .
Nu staan de rubbers spanningloos!!!
Heel belangrijk voor de levensduur. !!
Succes.
Heren, hartstikke bedankt voor de tips allemaal.. Ga eerst nog een paar weken op vakantie, daarna vol aan de bak. Ik laat weten hoe het ging.
Groetjes
11 jaar
Het is gelukt. Draagarm zit er net onder. Ging redelijk voorspoedig. Weet alleen niet of ik de goede volgorde gebruikt heb. Eerst de bevestiging achter de remmen, daarna de bevestiging met dubbele bout (meest voorin aan het chassis). Niet helemaal vast gedraaid. Daarna de enkele bout ( loopt taps af, dus vandaar de aanname als laatst). Deze is geplaatst in een tordeer rubber, alleen kon ik deze niet zoveel torderen om hem voor het gat te krijgen. Enige optie was de auto van de krik (met wiel geplaatst), zodat er druk op het rubber kwam. Zodoende kon ik de bout aandraaien. Nog even alles los en vast gedraaid. En de auto kan uitgelijnd worden.
Hartstikke bedankt voor de tips!
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Santa Fe of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar