Hallo, ik heb een Hyundai Excel 1.5GS met een Necam G3 gas installatie van het bouwjaar 1997
achtergrondinformatie:
Nadat ik lange afstand ben begonnen te rijden, en na aardig wat kilometers gereden te hebben, heb ik mijn distributieriem laten vervangen.
Mijn auto heeft aardig wat kilometers op de teller staan: 300.000 km
Voordat ik lange afstanden ging rijden, deed hij het prima.Met lange afstanden bedoel ik afstanden van ca. 500km per keer. Maar hierna begonnen de problemen, namelijk, de auto kreeg backfire wat vaak vervolgd werd met het afslaan van de motor. Dit backfiren gebeurde de laatste tijden vaker dan gewend.
probleem:
Als ik de auto nu start, dan lijkt het dat ik de gaspedaal en de koppeling tegelijkertijd ingedrukt hou. Tenminste het geluid wat ik hoor zegt dat ik gaspedaal en koppeling tegelijkertijd ingedruk hou, maar dit is niet zo.
Na een paar keer gas gegeven te hebben, wordt het geluid wat minder, en stottert de auto hevig.
Als ik schakel naar neutraal, dan valt de auto uit. Op versnelling valt de auto niet uit.
Dit probleem doet zich zowel bij benzine als op gas voor.
Vraag:
Wat is het probleem ?
Wat is / kan er stuk zijn ?
Wat moet ik doen/veranderen om dit probleem te verhelpen ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lucht inlaat trjaject nazien op scheuren i.v.m. de backfire, waardoor vaalse lucht wordt aangezogen
Uiteraard ook de oorzaak van de backfire laten verhelpen, bij de eerste keer dat je backfire hoorde/merkte had je al dit moeten (laten) verhelpen.
Backfire kan ook veroorzaakt worden door overmatige koolaanslag in de verbrandingsruimte in kombinatie met een flink hete motor.
Tijdens de inlaatslag brengen nagloeiende kooldeetjes het aangezogen lucht-branstofmengsel tot ontbranding terwijl de inlaatklep nog open staat.
Vandaar de explosie in het inlaat-traject.
Hierdoor kan schade ontstaan ( zie antwoord van Cornelis )
Garages hebben mogelijkheden om de cilinders inwendig te bekijken om te zien of de boel ontkoold moet worden.
Een verkeerd ontstekingstijdstip en/of een te arm mengsel kan ook een oorzaak of mede-oorzaak zijn.
16 jaar
Er kunnen ook kleppen verbrand zijn.
Dit is niet ongewoon bij LPG-motoren met gevorderde K.M.-standen, dus kompressie meten en meteen ook klepspeling kontroleren ( tenzij ze zelfstellend zijn ).
16 jaar
Bedankt allemaal voor de snelle reacties,
ik ben al aardig opweg geholpen.
Maar als ik hem start dan maakt hij veel kabaal.l Dat hat ik al verteld. Maar wat ik vergeten ben te vertellen, is dat hij ook HEEL VEEL rook vrijgeeft uit de uitlaat.
16 jaar
Erg moeilijk , om vanachter de P.C. dat geluid en die rook te beoordelen.ik kan wel vanalles gaan roepen, maar daar schiet je niet echt mee op.
16 jaar
Nou, ik kan uw garanderen dat het HEEL LUID geluid is en HEEL VEEL ROOK is, zoveel dat de buren er zelfs last van ondervinden...
16 jaar
Door het geluid heen, hoor ik ook een gepiep.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Excel of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar