Sinds mei ben ik eigenaar van een Santa Fe 2.7 V6 Country op LPG G3.
De km stand is 73000 en het bouwjaar is mei 2001.
Op een gegeven moment stelde ik de cruise controlle in werking bij ongeveer 80 km per uur op de snelweg. De auto begon wat in te houden, net of er een vuiltje in de leiding zat, maar nee, de naald van de snelheidsmeter ging onrustig te keer van 80 naar 20 en toen weer naar 160 en vervolgens sloeg hij niet meer uit.
reslutaat, geen snelheid meer op de klok, geen cruise controlle meer en geen km tellerregistratie meer.
Uitlezen bij de dealer. Conclusie teller stuk, maar helaas.
Teller vervangen, printplaat vervangen, atax boardcomputer vervangen, zekeringkast vervangen.
Geen resultaat.
electronica doorgemeten, geen resultaat.
Sensor op de krukas is al vervangen via een recall van Hyundai in 2002 en nu de sensor op de automatische bak vervangen, geen resultaat.
Rechtstreeks op de sensor van de speedcontrolle is gemeten.
Resultaat 1.6 volt en 4 puls. Aansluiten buiten de atax om geeft een snelheidssignaal van ruim 200 km per uur bij stationair draaien van de motor op de snelheidsmeter.
2 dealers en twee electronica-specialisten komen er niet meer uit en geven het op. Alles bij elkaar is men al ruim anderhalve maand aan het sleutelen. Doch zonder reslutaat.
Probleem is dus niet opgelost.
Formeel mag er niet gereden worden met de auto omdat de snelheidsmeter het niet doet.
Dus eindconclusie de koop ongedaan maken en de auto terug naar de dealer en wij ons geld terug.
Voordat we deze oplossing kiezen nog een laatste redmiddel van een techneut die dit leest en ons verder kan helpen.
Wie herkent dit, wie kan ons helpen met de oplossing van dit probleem.
Bedankt vast voor jullie aandacht en mogelijke reactie of oplossing.
Oh, ja, de technische afdeling van de importeur kan ook geen oplossing aandragen.
Kennelijk is de auto zo'n stuk technisch vernuft dat Hyundai zelf niet meer weet hoe een probleem opgelost kan worden.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het beste lijkt mij,dat de dealer contact opneemt met de fabriek.
Het zou toch te gek zijn dat niemand weet hoe dit opgelost moet worden?
Gatver, wat een nare storing.Logisch nadenken moet toch een oplossing geven en niet het blindelings vervangen van onderdelen.
Begin bij het begin, waar wordt het signaal opgewekt, kijk daar met de scope of er signaal is en hoe, en zo steeds verder tot je op een gegeven moment het signaal kwijt bent.
hey , ik heb ook probs gehad met een elantra crdi . het klopt dat bij hyundai ze er zelf niet meer wijs uit raken !! na 14 keer in panne gestaan te hebben met een elektrische storing heeft men bij de invoerder ook toegegeven de oorzaak niet te kennen . men heeft telkens de schade hersteld , maar nooit een oplossing gevonden !!! ik heb momenteel een nieuwe matrix gekocht ( zie ander hoofdstuk voor meer info ) maar de elantra staat nog steeds bij de dealer met dezelfde gebreken . veel geluk ermee , maar voor mij nooit nog een hyundai !!
20 jaar
Het probleem is opgelost.
Uiteindelijk bleek het het getande aandrijflager te zijn van de speedcensor die in het midden niet meer scherp getand was maar er waren 3tandenhol afgesleten. Is uiteindelijk door een heel goed monteursoog geconstateerd. wim v.d horst in Boxtel bedankt
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Santa Fe of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar