Ik had al eerder problemen met mijn auto. Deze waren opgelost door de ECU te vervangen. Het is dan ook een hele tijd goed geweest. Nu ben ik meer gaan rijden, onlangs verhuisd, moet nu stukje rijden om op m'n werk te komen. Sinds een tijdje doet mijn Scoupeetje wat vreemd. Starten koud of warm gaat zonder problemen, trekt verder ook goed. Stationair loopt 'ie niet echt lekker, soms gewoon te laag, ongeveer dan zo'n 700 rpm en licht schommelend zo tussen 600 en 800 rpm. Het toerental wil ook wel eens compleet wegvallen, dan trap je de koppeling in en dan schiet het toerental helemaal omlaag en slaat hij net niet af,compenseert door weer omhoog te schieten of hij slaat af. Ook houdt hij soms bij lage toerentallen in, vooral in deellast gebied. Dan schokt 'ie, om vervolgens weer op te pakken. Onlangs nieuwe bougies, kabels (originele), verdeler en rotor opgezet. Bij de dealer geweest, ECU uitgelezen, geen foutcodes gevonden, hier is het gasklephuis schoongemaakt, dat was behoorlijk smerig, heeft iets geholpen. Dienstdoende monteur vond dat de motor nogal arm liep. Wat ik nog ga vervangen is mijn luchtfilter (heeft inmiddels al meer dan 30.000 km voor de kiezen gehad, en was qua kleur ongeveer grijsachtig zwart, normaal wit). Mijn vraag, kan een vervuild luchtfilter de beschreven problemen veroorzaken? Alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat ik ook gemerkt heb, bij constante snelheid, zo rond de 100 a 120 km/u wil de motor wel eens inhouden. Het is meer een soort hikken, het lijkt of er geen benzine meer in komt, maar hij pakt dan ook gelijk weer op. Ik voel het aankomen, de auto begint wat te schokken, hikt 1x flink en pakt weer op. Dit gebeurt niet constant, maar is wel vreselijk irritant. Stationair loopt 'ie dan eerst iets te hoog, zo rond de 1200 rpm om vervolgens langzaam schommelend te zakken naar z'n normale toerental. Verassend genoeg draait 'ie dan redelijk stabiel stationair. Ga er vandaag een nieuw luchtfilter inzetten. Eens kijken wat dit oplevert....
Nieuw luchtfilter geplaatst, motor is beter gaan lopen, maar probleem is er nog niet helemaal uit. Blijft nu in koude toestand erg hoog stationair lopen, eenmaal warm loopt 'ie naar mijn gevoel iets te arm. Maar goed, hij gaat donderdag weer langs de dealer....... hoop dat ze het vinden.
20 jaar
Bij de dealer geweest, probleem zit in gasklepsensor.
20 jaar
Probleem zat niet in gasklepsensor, zit nu nieuwe op, maar heeft niet geholpen. Wat wel geholpen heeft is, plaatsing van andere ECU. Motor loopt weer regelmatig stationair en tijdens een proefrit heb ik geen problemen kunnen ontdekken. Nou nog even een flink stuk rijden, dan heb ik weer vertrouwen in m'n karretje....
20 jaar
hoeveel kost het ecu vervangen en waar kan je dat laten doen?
alvast bedankt
19 jaar
Wel, die ECU heb ik via de sloop. Zit zo rond de 100 euro. Montage heb ik zelf gedaan, is niet moeilijk, alleen wat lastig. Hij zit namelijk links onder je dashboard vastgezet met 2 bouten. Alleen moet je wat bekleding loshalen om er goed bij te kunnen komen.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Scoupe of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar