close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Hyundai Santa Fe: storingscode 1372

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: g6ba, Motorinhoud (cc): 2700

Hallo,
ik ben sinds kort eigenaar van een santa fe 2001 2.7
Er ligt een nieuwe motor in, nog aan het inrijden.
Ik heb het volgende probleem.

Na een kilometer of 20 gaat de motor overslaan.
Dan na een minuut gaat het motorlampje branden.
Het overslaan wordt steeds erger tijdens het rijden, en ik verlies vermogen.

als ik de auto enige tijd stil laat staan, rijd hij weer goed.
bij het uitlezen krijg ik : p1372 en p0301 tm p0305

De oude motor had ook het probleem, onderweg van de koop naar huis (80 km) heeft 1 keer overgeslagen.

Het volgende is gedaan:
motor nieuw uit de doos
nieuwe krukas sensor
nieuwe bougies
nieuwe lambdasondes
benzinedruk gemeten, contact aan net boven 2 bar, lopende motor 2 bar, slangetje van benzinedrukregelaar los 3 bar

vandaag weer zelfde probleem, van drunen naar oss overslaan en in storing
de auto heeft 30 minuten stil gestaan
daarna nog wel storingslampje, maar de auto reed weer normaal.

de auto heeft 250 dkm gereden
zou het een versleten benzinepomp kunnen zijn?
die in de grenswaarde levert
er zit geen brandstof filter tussen
geen troep in de benzine tank
kan een te lage benzinedruk misfire veroorzaken?

groet Fred

Geplaatst door

freddy360 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Een te lage brandstofdruk kan tot misfires leiden.
Als er echt te weinig brandstof in de basis wordt ingespoten, dan moet je dat kunnen zien bij uitlezen.
De Long Term Fuel Trim moet dan behoorlijk positief worden. Het probleem is alleen dat het geen eenduidig bewijs is.
Ook een verouderde luchtmassa meter (als die erop zit) kan het veroorzaken em ook dan loopt de Long Term Fuel Trim op.

Met alles aangesloten: loopt de brandstofdruk op als je gas geeft?
Blijft de brandstofdruk constant ook na 20 kilometer rijden als de misfires beginnen?

oldford 0
badge

6 jaar

Luchtmassameter is inderdaad oud.
brandstofdruk loopt niet op bij gasgeven.

ik zal een nieuwe pomp installeren en lmm.

freddy360 0

6 jaar

brandstofpomp vernieuwd, weer storing
lmm vernieuwd, ook weer storing

ik kan geen long term fuel trim meten met mijn programma.

ik ga op zoek naar iemand die dat kan.

zou het de brandstofdrukregelaar kunnen zijn die ligt te vervelen?

of een fout in de ecu zelf?

ik word een beetje wanhopig en arm.

freddy360 0

6 jaar

Long Term Fuel Trim (of Lange Termijn Brandstofaanpassing) kun je makkelijk vinden als je met EOBD uitleest.

Brandstofdrukregelaar kan natuurlijk ook defect zijn.

oldford 0
badge

6 jaar

short en long term fuel trim uitgelezen
stft bank 1 : 0 %
stft bank 2: fluctueerd tussen -3.9 tot +0.8 %
ltft bank 1 : -19.5 %
ltft bank 2 : -19.5 %

rijk mengsel komt overeen met hoog verbruik.

versleten injectoren?
die na een tijdje druppelen? of blijven hangen?

als ik een storing krijg en in noodloop ga, zet ik de motor uit. even wachten en de motor loopt weer normaal.

freddy360 0

6 jaar

Ik vind de waarde van de stft bank 1 wat eigenaardig.
Als die echt alleen maar 0% aangeeft dan wijst dat erop dat de lambdaregeling voor bank 1 niet werkt (open loop).
De vraag is dan waarom? Zijn er soms foutcodes? Zo ja, welke?

De waardes van beide Ltft's wijzen erop dat het maximum van de regeling is bereikt en dat er eigenlijk foutcodes zouden moeten zijn dat het mengsel te rijk is.

En dan de vraag waarom zo rijk?
Wat zijn de waardes van de lmm bij vol vermogen?
Wat geeft de koelvloeistof temperatuur aan?
Wat geven de 4 lambdasondes aan?
Wat zijn de waardes van een 4-gas test bij stationair en op toeren?

oldford 0
badge

6 jaar

nieuwe meting:

ik denk bij de vorige meting nog niet warm genoeg.

waardes lmm:
stationair 4.4 g/s
stilstaand 2500 toeren 15.8 g/s
rijdend 2e versnelling 3500 toeren 45 g/s
flink acceleren tussen 80 en 100 g/s

koelvoeistoftemp 97 gr (vind ik nogal hoog)
op de meter in het dashbord geeft hij net iets onder het midden aan en is heel constant

lambda b1s1 en b2 s1 geven allebei ongeveer hetzelfde beeld
tussen 0.135 v en 9.3 v maar wel in grote stappen, ong elke seconde een verandering

b1s2 en b2s2 hetzelfde verhaal:
stationair redelijk in de buurt van 0.5 v vlak, bij gasgeven schiet hij omhoog naar 9.3 v max
bij gas los geleidelijk naar rond 0.5 v

dit ziet er dus niet goed uit

4-gas test kan ik niet, dan moet ik naar een garage

freddy360 0

6 jaar

Vol vermogen levert de motor bij 6000 rpm en wel 172 pk. Minimum luchtmassa daarvoor benodigd is 138 gr/sec.
Maximum koppel is 245Nm bij 4000 rpm, dat is 138 pk. Minimum luchtmassa benodigd is 110 gr/sec.
Helaas zeggen de metingen van de luchtmassa niet veel. Dat moet je volgas doen.

Lambda signaal is inderdaad erg vreemd. Ik ken geen lambda sensors die 9,3 volt afgeven.
Ik denk wel dat dit de oorzaak is van de grote negatieve waarde van de ltft's.

Om nu aan defecte bedrading van alle 4 lambdasondes te denken gaat me te ver, zeker omdat het exact gelijk is.
Of wel de uitlees apparatuur geeft foute waardes door, dan wel de ecu is defect.

Waar heb je mee uitgelezen? Hyundai specifiek of EOBD? Probeer de andere methode eens voor de lambda sondes.
Wis daarna de fuel trims en kijk dan nog eens wat die sondes doen.
Wissen van de fuel trims hoort officieel te gebeuren als je met EOBD de foutcodes wist (of ze er zijn of niet).

oldford 0
badge

6 jaar

ik wil wel opmerken dat de motor nieuw is en moet worden ingereden, dus volgas max toeren draaien heb ik niet gedaan.
het is een automaat, maar in sportstand kan ik zelf schakelen, vandaar de toerental in 2e versnelling
4 nieuwe lambdas zijn niet kapot, omdat de oud het zelfde beeld (storing) gaven

ik heb de meting gedaan met eodb/ delphi 2015r3
morgen staat er een andere ecu op het programma.

ik hoop dat deze 1 op 1 uit te wisselen is

freddy360 0

6 jaar

Tja, die Delphi zou ik dus zo in het ronde grijze archief (ook bekend onde de naam de vuilnisbak) deponeren.
De waardes die het ding verzint voor de lambdasondes slaan echt nergens op.
Het maximale bereik van het voltage bij dit soort lambdasondes is 1,275 volt. Hoger is technisch onmogelijk.

Motorcomputer kun je niet zomaar wisselen. Op zijn minst moet je de sleutels opnieuw inleren.
En dat gaat niet mer EOBD.

N.B.: Nog even het verschijnsel dat de lambda's in grote stappen veranderen en dat 1 maal per seconde.
Dat is een nadeel dat bij EOBD uitlezen van niet can-bus voertuigen hoort.
Het protocol heeft erg veel wachttijden en veel overhead, dus duurt het 1 tot 2 seconden om de volledige datalijst te lezen.
In dit soort gevallen kan ik op die van mij de datalijst beperken tot wat ik wil zien.
Daardoor wordt die parameter meerdere malen per seconde gelezen en kun je er wat mee.

oldford 0
badge

6 jaar

update!

computer gewisseld, dit kan omdat er geen immo op zit.
ik kreeg met de nieuwe computer gelijk de volgende dtc:

p1529
p0501
p0500
u1400

ook kwam na verloop van tijd de storing terug.
p1372
p0300
p0301 t/m 0305

ik heb ergens op internet gelezen dat de eerste storing bij iemand hoog verbruik veroorzaken.
kan het mij niet voorstellen, zijn storingen in de bak, maar wie weet.....

krijg hier wel een punthoofd van.

freddy360 0

6 jaar

De 1e 4 codes krijg je omdat de versnellingsbak geen geldige voertuigsnelheid krijgt.
Als de auto ABS heeft dan komt die snelheid meestal daar vandaan.
Heeft de auto ABS? En brandt het ABS-lampje tijdens het rijden?
Heb je die codes al eens gehad met de originele computer? Zo nee, dan kan het een fout in de vervangende computer zijn.
Aangezien wisselen toch niets oplost zou ik de originele computer weer terug zetten.

Code P1372 schijnt ook steeds hardnekkig terug te komen.
Dit kan aan de krukas positiesensor of diens bedrading liggen en kan zelfs de misfire codes veroorzaken.
Is die sensor en de bedrading al eens gecontroleerd?

oldford 0
badge

6 jaar

update.
ik heb gds software aangeschaft.

bij de lambda test krijg ik geen waardes te zien> ecu krijgt geen info.
Deze test geeft wel aan dat de lambdas van titanium zijn, dus voorgaande waardes zijn verkeerd.

de KPS is vervangen, omdat de oude bedrading verpulverd was.
de oude kps gaf overigens ook dezelfde storing, dus lift niet hieraan.

ik heb overigens ontdekt dat de stekker van de luchttempsensor en brandstoftankontluchter dezelfde zijn, alleen andere kleur.

deze zaten verkeerd om
helaas blijft de storing terug komen.

code p1372 blijkt een loszittende stekker te zijn.

mijn theorie is:
daar het excessieve verbruik van benzine krijgt de motor opeen gegeven moment een misfire.
hierdoor krijgt de motor een terugslag en geeft storing op kps.

het hoge verbruik komt omdat de ecu geen (goede) lambdawaardes krijgt.

een draadbreuk van de kps geeft meteen een dtc aan, niet telkens na een km of 25.

vraag is nu, waarom krijgt de ecu geen waardes, en waarom krijg ik geen dtc voor een defecte katalysator

ik ga deze week weer even spelen met GDS, kijken wat dat opleverd.

freddy360 0

6 jaar

Het is een computer defect.
de ecu meet niet hoger dan 1 volt, en spuit daarom steeds meer benzine in om de lambdasonde meer volt te laten genereren.
Tot de motor verzuipt.
Amerikaanse import, ecu hier niet te verkrijgen (gebruikt) en ook niet te repareren.

freddy360 0

6 jaar

Je laatste conclusie is in tegenstelling tot de Long Term Fuel trim waardes die je gaf.
De LTFT wordt negatief als het lambdasignaal continue TE HOOG is (mengsel te rijk) en door minder in te spuiten probeert de ecu dat signaal weer normaal (is lager en pendelend) te krijgen.

oldford 0
badge

6 jaar

De lambda signaal is constant te laag, max 1 volt.
Bij titanium lambdasondes werkt het tussen de 0 en 5 volt.
Dus ik denk dat mijn verhaal klopt.

Ik ben in het begin op het verkeerde been gezet met de lambda sondes, ik dacht dat het zirconium was, die werken inderdaad tussen 0.1 en 0.9 volt

freddy360 0

6 jaar

ALS het lambdasignaal continue te laag is, dan wordt de LTFT behoorlijk positief om het mengsel te verrijken.
Dat is bij jou NIET het geval. Integendeel zelfs, de LTFT is behoorlijk negatief, wat alleen kan als het lambda signaal te hoog is.

Titanium sondes werken inderdaad tussen 0 en 5 volt, maar bij uitlezing met EOBD wordt dat omgerekend naar max 1.275 volt.
Dus het ligt er maar net aan hoe je vast stelt dat de sonde max. 1 volt af geeft.

oldford 0
badge

6 jaar

Hhhhmmmm,

ik heb bij een gelijkwaardige santa fe , zelfde motor en bouwjaar, zelfde sondes met mijn delphi wel een lambda voltage af kunnen lezen van 4.9 volt.
vandaar mijn gedachte dat daar het probleem ligt.

Of het moet zijn dat de computer bestemd is voor zirconium sondes, maar dat lijkt mij sterk omdat de juiste versie software erop staat.

Deze auto is op de juiste website, nl problemcar............

freddy360 0

6 jaar

problemen gevonden:

krukas sensor vernieuwd met imitatie materiaal, er van uit gaand dat het goed werkt.
Dit gaf de storing na 30 km.
Onder garantie een andere sensor gekregen, die gaf helemaal geen signaal.
Originele Hyundai sensor erin, storing opgelost.

Wat betreft LTFT, luchtmassameter vernieuwd met imitatie materiaal, waarde -18%.
Originele LMM, waarde -0.8 %

Denk je het goed te doen met preventief vervangen!!!!!!!!!!

Oldford, thx voor meedenken.

freddy360 0

6 jaar

Bedankt voor de feedback.

oldford 0
badge

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Santa Fe of stel zelf een nieuwe vraag.