Hallo,
Mijn H100 2.5D uit 1997 schakelt erg stroef.
Ik heb de versnellingbakolie vervangen maar dit heeft geen resultaat. Vooral 1 en 2 zijn de stugste.
Hoe kan ik dit oplossen?
Marco
Geplaatst door dupl-u-4414-5dd1486aad7b7+MarcoW (0) , lid sinds 19 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Hyundai H100? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai H100 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 Reacties
MartijnGR (0) PRO, 19 jaar geleden
Komt je versnellingsbak goed vrij als je de koppeling intrapt??? Anders schakelt de auto ook zwaar...
Als er een kabel inzit kan je deze misschien opstellen en als het met olie gaat het oliepijl controleren.
dupl-u-4414-5dd1486aad7b7+MarcoW (0), 19 jaar geleden
De versnellingbak komt wel vrij bij het intrappen van de koppeling, maar ik vermoed dat het te weinig is.
De koppeling werkt hydraulisch, en het reservoir is gedeeld met het remsysteem. Het vloeistofniveau is goed.
Ik ga in ieder geval bekijken of dat er een stelschroef zit tussen het pedaal en de koppelingscylinder.
dupl-u-4414-5dd1486aad7b7+MarcoW (0), 19 jaar geleden
Ik heb het armpje tussen het pedaal en de cilinder wat aangedraait, maar zonder resultaat. Ik zag wel dat de cilinder nat was aan de buitenkant.
Is de koppelingscilinder/pomp te reviseren of moet er een nieuwe op?
Hans4037 (0) PRO, 19 jaar geleden
Marco,
Vervang de koppeling maar dan is het probleem verholpen.
Er zit waarschijnlijk een veer uit de koppelingsplaat los en die veroorzaakt het niet goed vrij komen.
Hans
dupl-u-4414-5dd1486aad7b7+MarcoW (0), 19 jaar geleden
De koppeling ontkoppeld bij nader inzien toch niet zo slecht. Het pedaal moet een redelijke afstand ontlast worden, voordat de wagen gaat rijden.
De zwetende hulpcilinder vervang ik toch maar. Al is het wel een rotklus want je kan er niet goed bij.
Hopen dat het wel een verbetering is mbt het schakelen.
dupl-u-4414-5dd1486aad7b7+MarcoW (0), 19 jaar geleden
Koppelings cylinder paste niet, aangezien de nippel een andere vorm had. Oude cylinder schoongemaakt en teruggeplaatst. Helaas is er geen verbetering mbt het schakelen.
Ik ga nu toch maar de koppeling bekijken. Is het nodig om de koppeling dan gelijk te vervangen? Als er een losse veer in zit, kan ik die niet gewoon terugzetten?
Hans4037 (0) PRO, 19 jaar geleden
Nee die veer kun je niet terug zetten de veren dienen om de axiale krachten op te vangen.
Het is een bekend verschijnsel dat er een veer uit komt en daardoor de koppeling niet meer goed vrij komt.
Vernieuw wel de hele set(koppelingsplaat drukgroep en druklager)
Hans
dupl-u-4414-5dd1486aad7b7+MarcoW (0), 19 jaar geleden
Bedankt Hans,
Enig idee wat deze ingreep kost aan materialen?
Marco
Hans4037 (0) PRO, 19 jaar geleden
Bel even een automaterialen zaak heb er geen idee meer van wat de huidige prijzen zijn.
Misschien een ander op deze site die daar antwoord op weet.
Hans
dupl-u-4414-5dd1486aad7b7+MarcoW (0), 19 jaar geleden
Setje kost ca 150 euro.
Maar toen ik de boel uit elkaar had, bleek dat alleen het toplagertje kapot was. Kon gewoon de oude koppeling weer terugplaatsen.
Stug schakelen is verbeterd (alleen terugschakelen van 3 naar 2 gaat nog niet echt lekker.) Nu maar eens andere vernellingsbak olie proberen.
Marco
dupl-u-4414-5dd1486aad7b7+MarcoW (0), 19 jaar geleden
Vorige week andere olie erin: 75W90 maar zonder resultaat.
Vooral het in z'n 2 zetten lukt alleen met dubbel-clutchen, of als hij echt warm is.
Weet voorlopig geen oplossingen meer.:-(
tinus11482 (0) PRO, 19 jaar geleden
Deze Versnellingsbakken gaan geregeld stuk.
Dat komt omdat de synchromesh ringen van een dusdanig slechte kwaliteit zijn.
dupl-u-4414-5dd1486aad7b7+MarcoW (0), 19 jaar geleden
Wat komt er bij kijken om de synchomesh ringen te vervangen?
De bak is er in een kwartiertje onderuit, maar de versnellingsbak uit elkaar halen, is dat ook te doen?