Hyundai Coupe: tiburon '98 niet stationair en backfire (lpg)

Bouwjaar: 1998, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0

Beste problemcar helden en heldinnen (slijm,slijm),

Sinds een paar weken heb ik een Tiburon uit '98 op lpg g3. Zowel op bezine als op gas loopt de auto niet lekker stationair. Vooral op bezine danst te toerenteller op en neer en soms lijkt het zelfs alsof hij uit wil vallen, het vreemde is dat de auto op gas veel beter stationair lijkt te lopen (nog steeds niet echt lekker), maar wel al een paar keer is uitgevallen op het moment dat ik weg wilde rijden van een stoplicht, meestal als de auto nog koud is. Het stinkt dan een paar tellen behoorlijk naar gas in de auto.

Nu kan ik me nog herinneren van toen ik nog een kleine jongen was en m'n vader hielp bij het sleutelen, dat hij onder de motorkap bezig was met een schroevendraaier en dat ik op de toerenteller moest letten tot hij precies op de 1000 toeren stond.
Zou dit een oplossing kunnen zijn om de auto lekker stationair de laten lopen? Zo ja, waar vind ik die schroef? of denken jullie dat ik het probleem elders moet zoeken, wellicht dat dat de backfire een indicatie geeft tot een mogelijk probleem/oplossing?

In die paar weken heb ik dus een aantal keer last gehad van backfire. Op dit forum al veel topics gezien met mogelijke oplossingen, dus die moet ik nog gaan uit proberen. Voor voorlopig is geen "padel to the metal" een goede oplossing voor het backfire probleem. Over een paar weken laat ik er naar kijken en zal ik jullie vertellen wat voor mij de oplossing is...

Groet, Marvin

melkkoe

Geplaatst door melkkoe (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Hyundai Coupe? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

MeindertS (0) PRO, 13 jaar geleden

Vermoedelijk een lekkende gasinjector. Wat je vader vroeger deed met een schroevendraaier was waarschijnlijk het afstellen van de carburateur.

Hans4040 (330) PRO, 13 jaar geleden

Klopt...dat met die schroevendraaier werkt niet meer.
deze auto`s zijn echter wel erg gevoelig voor defecte bougiekabels...doe de test: spuit in donker bij draaiende motor, met een plantenspuit water over de bougiekabels...zie of hoor je geknetter of zie je vonken overspringen, vervang dan de bougiekabels maar.

wij hebben 2 Tiburon`s lopen...zelfde klacht; kabels vervangen en lopen als een trein. (zonder vertraging, overigens)

mvg,
Hans.

hennep (0), 13 jaar geleden

1 : de contakten van de kabels ruim ? even schoon maken en bij bobine kant contakten ietsje naar buiten buigen.
2 : stappenmotor ( stationair regelaar ) vies van binnen eraf halen en remmenreiniger erin spuiten dan uitspoelen en goed laten drogen daarna beetje wd40 olie erin en monteren. deze zit waar de blauwe slang op de cilindervormig ding komt ( dat is de stappenmotor) .
3 : gasklep reinigen met remmenreiniger. deze zit waar de chroomen buis op blok komt daar buis los en je ziet de klep vooral de rand van de klep goed schoonmaken
4 : kijk ook even je bougies na


gr jh

melkkoe (0), 13 jaar geleden

Wow bedankt mensen voor de tips! ik ga die van Hans4040 nu gelijk even uitproberen, die andere hopelijk morgen!

melkkoe (0), 13 jaar geleden

Heren erg fijn dat jullie op dit forum zijn :)

@Hans4040, geen geknetter, geen vonken... dus boegiekabels uitgesloten? overigens twee Tiburons, zijn jullie fan?

@Meinderts, hoe zou ik erachter kunnen komen of het een lekkende gasinjector is, kan ik dat zien, voelen, ruiken? Heeft dat alleen betrekking op lpg of ook op bezine? en is het duur om zoiets te fixen?

@Hennep, Heel erg bedankt dat je de moeite hebt genomen om een foto up te loaden! Ook voor jou een paar vragen:
1 : Welke contacten, hoe ruim en hoeveel naar buiten buigen?
2, 3, 4 : weet je ook welke sleutels en gereedschappen ik daarvoor nodig heb?
Ik was sowieso al van plan om het motorblok eens goed schoon te maken, sommige dingen zijn met tyreps vastgemaakt enzo, niet echt fraai. Zit er ook aan te denken om een luchtfilter erop te zetten, daar had m'n pa het dan weer over en nu heb ik op dit forum ook gelezen dat dat het backfire probleem zou kunnen oplossen? ik zie dat jij ook een luchtfilter hebt. Het schijnt dat als je het beestje dan op z'n staart trapt dat je de motor dan wat meer hoort brullen, dat zie ik wel zitten! Een brullende uitlaat hoeft voor mij dan weer niet...

Zoals jullie al merken weet ik niet echt waar ik het over heb. Gelukkig is de beste vriend van m'n vader een monteur geweest, dus hij gaat me helpen, maar ik wil het wel graag zelf doen (met zijn hulp dan), vandaar dat ik alvast wat vooronderzoek aan het doen ben zodat ik m'n "oom" alleen hoef te vertellen waar we het moeten zoeken..

nogmaals en alvast bedankt!

melkkoe (0), 13 jaar geleden

Nog een vraagje ik kan een Shop Manual Van uitgave april 1998 kopen, maar heb ik daar wel wat aan?

Hans4040 (330) PRO, 13 jaar geleden

geen idee....hoe ziet die eruit? Wat staat erin?

Heb je met de test wel de plastic kap eraf gehad?

melkkoe (0), 13 jaar geleden

Ik heb geen idee wat erin staat, kan het kopen via het internet. Die gasten verkopen shopmanual, electrical troubleshootineg, Body control boekjes van hyundai coupe's. Van mijn bouwjaar heeft hij alleen shopmanual oftewel de werkplaatshandleiding. Ik dacht dat ik daar misschien een hoop info uit kan halen met betrekking tot wat zich waar precies onder de kap bevind..

Ik heb de plastic kap er niet afgehaald! Goed dat je het nog even vraagt, zoals je ziet ben ik duidelijk nono :)

Hans4040 (330) PRO, 13 jaar geleden

Oke...plastic kap eraf halen (even de olievuldop los, anders kan de kap er niet af).
Dan zie je de bougiekabels naar de bougies gaan; motor starten, in donker, en dan sprayen met water.
wat vaak voorkomt is dat de bougiedop doorslaat naar massa...

En wil je mij de link naar dat boek even mailen? Ben benieuwd..

mvg,
Hans.

Hans4040 (330) PRO, 13 jaar geleden

Marvin, die boeken kan je wel kopen; lijken mij erg nuttig.
Hier ook een link met wat meer info over de boeken:

hennep (0), 13 jaar geleden

de kontakten van de bougiekabels en dan de bobine kant van de kabels . dus bij bobine eraf halen even schoonmaken en 1 mm uitbuigen (die van mij zaten wat los ) bij de bougie kant de kabel even door de rubberdop drukken dan komt kontakt tevoorschijn deze iets naar binnen buigen ( wel 1 voor 1 doen i.v.montsteking volgorde) .
en ja het geluid word zwaarder door een open luchtfilter . ik heb er ook nog een inoxcar eindemper onder klinkt mooi . binnenkort nog een 4-2-1 spruitstuk.
het blok krijgt iets sneller zuurstof maar of je backfire daar gelijk mee verdwenen is weet ik niet.

gereedschap ja ik had een punttang voor de kontakten , bahco , platte schroevendraaier , dopsleutelsetje en steeksleutels.

en gewoon spuitbus remmen reiniger met een oude shirt ( neem een doek die niet pluist ).

melkkoe (0), 13 jaar geleden

En weer bedankt heren! Boeken zijn besteld en vandaag wil ik wil aan de slag met jullie tips. Zal een goed plekje moeten zoeken ik woon aan een doorgaande weg, dus das niet echt handig!

melkkoe (0), 13 jaar geleden

Hallo heren,

Daar ben ik weer. Heb nog steeds niets kunnen doen, maar de boeken zijn binnen en het zijn twee GROTE pullen van boeken! Volgens mij ga ik daar veel aan hebben!

Vandaag de motor kap open gegooid om hem eens goed te bekijken, wat blijkt... Het luchthuisfilter zit helemaal los, ik wist al dat hij met schroefjes vast zat, maar hij zat wel vast! Zoals ik al had aangegeven wilde ik die toch al vervangen voor een openluchtfilter, maar wat wil... Er liep toevallig een monteur langs die geïnteresseerd was en ik vertelde dat ik een openluchtfilter erop wilde zetten, maar hij zei dat je dat met LPG beter niet kan doen. Weten jullie daar iets van?

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik zou zo wie zo geen open luchtfilter monteren.
Het maakt alleen maar een hoop herrie meer en meer vermogen krijg je er niet door, meestal juist minder omdat de aangezogen lucht warmer is.

melkkoe (0), 13 jaar geleden

ben inmiddels naar de sloop geweest die een coupe'tje had staan, blijkt dat mijn luchthuisfilter aangepast is, waarschijnlijk voor de lpg denk ik? Heb hem iig ala macgyver vastgezet, dus volgens mij is het prima zo..

m'n V-snaar piept die wilde ik eigenlijk vervangen, maar die monteur die langs liep zei dat het eigenlijk nog niet nodig is, het komt vooral omdat hij droog is. Zou ik dit met huis tuin en keuken middelen kunnen oplossen? Beetje insmeren met kruip, zonnebloem of motorolie ofzo?

hennep (0), 13 jaar geleden

piepen omdat ie droog is ?
hij gaat piepen als ie niet strak genoeg zit of nat is . ik weet niet waar die man monteur is hoor

melkkoe (0), 12 jaar geleden

Hallo Forumleden,

Het is al maanden terug dat ik iets van mij heb laten horen... Had een (ander) lpg probleem met m'n auto en kwam mijn eigen topic met open einde tegen... niet zo netjes van mij!!!... Schaam schaam...

Vond het wel zo netjes om dan toch nog even te melden dat ik het luchtfilterhuis heb vervangen en dat dat het probleem verholpen heeft. Het is nu natuurlijk geen winter dus of het echt opgelost is zal ik over een paar maanden pas weten!

Het andere probleem wat zich opdeed (na een paar maanden stilstand), is dat de lpg schakelaar het niet meer deed. Het eufel zat em in de kapotte zekering van de lpg draadboom. Hij rijdt weer als een zonnetje op LPG! Maandag kan hij weer gekeurd worden!

Groet en bedankt voor alle tips nog!

Hans4040 (330) PRO, 12 jaar geleden

Mooi om te lezen dat het opgelost is, bedankt voor de feedback.

mvg,
Hans.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Coupe of stel zelf een nieuwe vraag.