auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Hyundai H200: Tikken H200

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5TD

Mijn Hyundai H200 heeft tijdens het rijden een 'lichte' tik in het motorblok.
De krukas is al vervangen zo ook de lagers, die kunnen het niet zijn.
Tevens zijn de kleppen al meerdere keren afgesteld, die zijn het ook niet.
In het management is niets af te lezen, dus moet het is mechanisch zijn.

Tijdens stationair is het er niet, maar bij een bepaald toerental hoor je het wel.
Het is niet erg hard, maar volgens mij hoort het niet.
Het is eigenlijk wel in elke versnelling maar wel pas vanaf meer toeren, bij lage toeren hoor je het niet.

Verder krijgt de bus elke keer op tijd z'n onderhoud.
Pas geleden is alles weer afgesteld, olie ververst, luchtfilter vervangen, gloeipluggen etc. etc.
Dus,.... waar zou het nu nog aan kunnen liggen, en belangrijker nog, kan het kwaad?

Graag zie ik jullie reactie's tegemoet.

Tim.

[url=http://img329.imageshack.us/my.php?image...][img=http://img329.imageshack.us/img329/9748/...][/url]

Geplaatst door

TimTheToolman (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoeveel km's heeft ie gelopen?

De materialen van dit blok, kopie van de Mitsubishi L400 blok, zijn slechter als het Mitsubishi blok.
De zuigerpennen willen wel eens uit de borging raken waardoor de pen bewegen kan, of een kantelende zuiger.

Omdat je al veel hebt vervangen denk ik in deze richting...

Heb dezelfde bus, van 06-2000 met 130.000 km op de teller, nog steeds goed lopend blok.

Cor

Cor1822 0
badge

18 jaar

TO: Cor1822;

Hallo Cor,

Mijn bus heeft nu 117000km gelopen.
Nou heeft ie dat geluid al zo'n jaar of 2 a 2,5.
Wat vind jij, is het uberhaupt noodzakelijk om het te vervangen of te onderzoeken?
Kan de bus er, bij gewoon netjes gebruik, ook oud mee worden?
Dat wil dan zeggen tussen de 2 en 2,5 ton mee kunnen?

Zo niet, is het vervangen van deze zuigerpennen een klusje wat zelf te doen is?
Er uiteraard vanuit gaande dat ik een redelijker doe het zelf-er bent maar geen opleiding heb in de richting van automonteur o.i.d.

Mocht ik, omdat het misschien niet t e doen is, overwegen om het te laten doen, weet jij dan een adres? Of naar de dealer?
Gekke laatste vraag, maar is zoiets wellicht een duure ingreep?
De pennentjes zelf waarschijnlijk niet, maar ik ben bang dat het hele blok uit elkaar moet ofzo?

Graag zie ik jou (of van andere) de reactie's.

Met vriendelijke groet;

Tim.

TimTheToolman 0

18 jaar

Omdat het blok van mindere kwaliteit is, extra letten op dingen die je altijd moet doen bij een diesel
Zoals, rustig warm draaien, geen overdreven toeren draaien, regelmatig op tijd olie verversen met oliefilter, etc.

Op het forum heb ik al meerdere malen over de H200/100 geschreven over het uitschakelen van de EGR klep, en de omlegging van de carter ventilatie.

Beetje een gok om te gaan zeggen dat je met dit blok 200.000 a 300.000 km gaat halen, de tik kan van een pistonpen zijn, maar ook wat anders.

Onderzoek zal uitwijzen wat het is, en dan kun je ook pas een oordeel vormen over wat je moet doen.

Mocht je al eens voor de keus staan het lopend deel van het blok te moeten vervangen, zi dan dat je een draaiend deel krijgt van de L400 van Mitsubishi.

Verder is er nogal het een en ander op het forum te vinden over de H200, leuk leesvoer voor een weekend, inclusief goedkopere adressen voor revisie en onderdelen

Met rustig rijden "kan" het blok lang mee, maar dat is koffiedik kijken op dit moment, zeker is dat bij een voorzichtige behandeling het blok langer meegaat.

Maar ook een Rolls Royce wil stuk :D

Cor1822 0
badge

18 jaar

Hallo Cor,

Bedankt voor je reactie's op problemcar.nl.
Ik zal kijken of ik het laat repareren, wellicht als ik het gewoon rustig aan doet met het blokje dat ie dan best nog wel lang mee zal gaan.
Ik ben toch bang dat ik het moet laten doen, en dat zal best wel niet te betalen zijn, die krukas reparatie heeft mij alleen al 2400 Euro gekost.

Verder was ik benieuwd naar die EGR klep instelling en het omleggen van de carter ventilatie!?!
Als ik dat zou doen, wat veranderd er dan?
Zijn er wellicht foto's van te vinden? Ik heb net even gekeken onder de motorkap maar ik zie niet precies wat jij bedoeld, wellicht kijk ik op de verkeerde plek ofzo.

M'n bus heeft ook een tijdje terug een periode gehad dat ie zelf gas gaf.
Niet voluit maar af en toe / pulserend, net of je heel kort ff een tikje op het gaspendaal geeft.
Zowel in stationair als tijdens het rijden.
Voor het stoplicht is het net alsof je bij groen weg wilt sprinten. :-)
Maar tijdens het rijden is het werkelijk niet gewoon, je zit maar te schudden in die bus, alsof je je voet niet stil kan houden op het gaspendaal.
Zou dat iets te maken kunnen hebben met die EGR klep, of is dat wellicht weer iets anders?

Maar goed, komt het de motor ten goede, die omleiding van de ERG klep, ze hebben het toch niet voor niets zo ooit ontworpen?
Mocht het beter zijn voor het blok, zal ik eens kijken of ik het wellicht ook aan zal passen.

Graag zie ik je reactie tegemoet, en alvast bedankt voor de moeite.

Met vriendelijke groet;

Tim van Toledo

TimTheToolman 0

18 jaar

Zie de uitgebreide posts over de EGR voor een hele duidelijke uitleg

In het kort, de EGR is gemaakt voor het millieu, dit is niet goed voor het blok.
Uitlaatgas wordt teruggevoerd naar de luchtinlaat, met roet er gratis bij, en samen met de carterventilatie waar hete gassen in zitten en olie vormt dit op den duur een aangeloekte laag in de luchtinlaat en versmalt die.

Verder begrijp je wel dat hete uitlaatgassen zonder zuurstof en hete carter ventilatie gassen voor een slechtere vulling zorgen en de verbranding in deellast slechter is.

Voor de plaats van de EGR klep, verwijder de kap over de motor als je voor het blok staat zie je aan de linkerkant een rvs harmonica buis lopen van het uitlaatspruitstuk naar een klep met een ufo achtige pot erop met een rubber slangetje eraan.
Dit is de EGR klep, de uitgang gaat naar de luchtinlaat.

Haal slangetje maar eens los, sluit het slangetje wel af, dit is de vacuumslang.

Resultat, zuiniger lopen, betere reactie in deellast, en geen versmeriging van het inlaattraject, geen turbo wolk meer, en betere roettest waardes, APK bij de laatste keer bij mij 0.92 of zo, mag max 3.0 zijn

Cor

Cor1822 0
badge

18 jaar

P.S.

Problemen met gasgeven etc, de kabelstekkers bij de brandstofpomp willen oxideren, en slecht contact geven, ik maak ze elk jaar los, reinig de contactlippen en zet ze weer inelkaar, met glasheldere tectyl de stekkers van buiten inspuiten waar de draden de stekkers ingaan, dit voorkomt vocht in de stekkers daar.

De stekker contacten zijn van verschillend metaal gemaakt, en gaan daar corroderen.

De stekkers er compleet uithalen en draad voor draad doorsolderen wordt ook gedaan.

Verder de draad van et contactslot naar de start relais op de startmotor heeft hetzelfde probleem, ff loshalen, reinigen kopervet op het contact voorkomt dat je ineens niet meer kan startten.

Cor

Cor1822 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai H200 of stel zelf een nieuwe vraag.