Ik heb in juni 2015 een Coupe 2.7 V6 Automaat (type GK, nieuw model) uit 2002 gekocht en na thuiskomst van een rit van 180 km van degene waarvan ik de auto gekocht had, begon de motor vrijwel meteen te tikken. Tijdens de verschillende reparaties en testritten door heb ik ook nog de pech gehad dat mijn converter stuk ging dus er zit nu ook een andere automatische versnellingsbak onder.
De auto staat inmiddels nu 6 maanden stil :(
Bij het controleren van de olie bleek de motor vrijwel tot boven afgevuld te zijn... Er kwam ongeveer 8 liter olie uit en de kleppendeksels waren enorm vervuild met dikke slack.
De reden waarom de motor zo afgevuld was spreekt voor zich, het dempen van het tikken, maar ik ben benieuwd waarom dit meestal wordt gedaan en wat de veroorzaker is. Graag advies.
Om zoveel mogelijk oorzaken uit te sluiten is tijdens de zoektocht en reparaties het volgende vervangen danwel uitgevoerd:
1. Klepstoters (24)
2. Distributieriem
3. Waterpomp
4. Oliepomp
5. Olie volgens dealer
6. Oliefilter volgens dealer
7. Oliekanalen blok schoongemaakt
8. Merktekens distributiekettingen nokkenassen op tijd.
De distributieriem gecontroleert en precies op alle 3 merktekens gezet en staan ook goed nadat de motor gelopen heeft weer keurig terug op positie (distributieriem spanner moet ok zijn).
Met mini camera in de cilinders gekeken of er geen troep of beschadigingen aan de zuigers te zien zijn. Heb ik niet kunnen constateren.
De krukas draait in Neutral vrij rond zonder schraal geluid (krukas lagerschalen ok?).
Nu heb ik de volgende vragen en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
1. Tijdens het omleggen van de distributieriem en het opspannen blijkt de achterste nokkenas (bij raam) erg gevoelig te reageren op het kantelen naar achteren. Als je de nokkenas iets verdraait dan 'klapt' hij naar achteren. Weet iemand hoe de stand van deze nokkenas precies moet staan? Dus net op het punt van doorslaan of op het punt dat deze al is gekanteld? Je hebt 3 tandtjes van de distributieriem om de timing in te stellen dus vandaar mijn vraag.
2. Er staat op de beide poelies van de nokkenassen ook op de achterkant een merkpunt, waar en hoe dienen deze te staan? Die op de voorzijde staan beschreven in het werkboek maar over die op de achterkant wordt niets geschreven. Ik denk namelijk dat het tikken komt door een verkeerde stand van de nokkenas.
3. Kan een gebroken klepveer de oorzaak zijn? Graag advies voordat ik weer uren bezig ben het verwijderen van de cilinderkoppen...
4. Als je een tandje van de distributieriem naar voren of naar achter wilt zetten om de timing te veranderen hoe werkt dat? Moet je ze allebij naar links of rechts verzetten of beide naar elkaar toe of naar buiten?
5. Uitlaatspruitstuk kapot en tikken tegen cilinder misschien of bekend probleem?
6. Hoe kun je de beruchte 'Knock of Death' uitsluiten?
Ik heb heel wat afgesleuteld in mijn leven maar hier kom ik zo even niet uit. Alle hulp is welkom!
Dank en groet,
Erik
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
[yt]https://youtu.be/CTEKaQ-2X_c[/yt]
Ik begrijp iets niet.
Je zegt dat je de klepstoters vervangen hebt.
Ik neem aan dat je toen alles bekeken hebt,ben je toen geen gekke zaken tegen gekomen dan?.
8 jaar
De 24 klepstoters vervang je door de beide kleppendeksels van de cilinderkoppen te verwijderen en dan de bovenliggende nokenassen (4) los te halen en dan laat je ze zakken in de bussen.
Helaas kun je dan niet zien of er wat aan de hand is met de klepstelen, klepveren etc.
Ik ben bang dat het de krukasschalen zijn en eventueel de zuigerstanglagers... dan kan ik denk ik beter voor een ander blok gaan kijken. Pokkezooi.
8 jaar
Ik heb besloten om te beginnen met de voorste cilinderkop te gaan lichten en hopen dat het een klep is die blijft hangen of krom is dan hoeft de hele onderste carterpan er niet onderuit.
Wordt vervolgd...
8 jaar
Status update...
Ik wil eerst alvast iedereen bedanken voor de tips die ik gekregen heb in de afgelopen periode.
En ik heb goed nieuws!
Na advies heb ik de onderste carterpan verwijderd en bleek een van de drijfstanglagers versleten te zijn waardoor er speling zat op deze drijfstang (cilinder nr 6). Na alle drijfstanglagers te hebben vervangen is het getik over.
De motor loopt weer hardstikke mooi rond en ik ben blij dat het nu klaar is...
Ben ook niet meer de jongste om onder een auto te liggen ;)
M.vr.gr.
Erik
8 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Coupe of stel zelf een nieuwe vraag.
8 jaar