auto heeft 1,5 geleden een revisie van de kop gehad, toen ontdekt dat de distributie bijna geen tanden meer had dus ook gelijk gedaan door dealer (hyundai). Na ongeveer een 1,3 jaar (mensen rijden alleen maar op gas, heb ze wel gezegd af en toe op benzine te rijden maar geen gehoor) krijgt de motor een code p0304 misfire in cylinder 4. Nu lijkt het me erg sterk dat een nieuwe klep maar 1.5 jaar meegaat dus ben op zoek naar andere opties. Ze rijden nu een aantal weken op benzine (maar weet niet of dat constant gebeurd) en af en toe krijgen ze de code, soms floept ie aan en dan hebben ze er een week geen last van. Zo gaat het dus af en aan week geen last en dan plotseling floept ie weer aan. Bij gas rijden brand het lampje dus constant heb ik begrepen.
Mogelijke oorzaken:
● Vacuum leak in air intake system
● CKPS circuit malfunction
● Ignition circuit malfunction
● Faulty ignition coil or pulg wire (zouden 2 bobines nieuw zijn gemonteerd)
● Spark plug malfunction (nog niet naar gekeken)
● Low compression due to blown head gasket, leaking valve or piston ring (koppakking en klep lijkt mij niet zijn beide nieuw en 1.5 jaar oud)
● Low/high fuel pressure due to faulty pressure regulator,restricted fuel lines,plugged fuel filter or faulty fuel pump
● Fuel injector circuit malfunction (lijkt mij niet omdat ie op gas begonnen is met code)
● Faulty fuel injector (lijkt mij niet omdat ie dit op gas ook doet)
● Faulty PCM
Heeft iemand een idee??? volgens de garage zouden er 1 of meerder verbrande kleppen zijn en zou er (wederom) een revisie van de kop nodig zijn. (diagnose gesteld door een garage waar geen hyundai verkocht wordt en alleen deze trajet in onderhoud is)
Dit lijkt mij sterk omdat dit dus 1.5 jaar geleden gebeurd is en er dus nieuwe kleppen in zijn gekomen.
Mensen hebben + / - 20.000 gereden sinds revisie.
Alle hulp is welkom en alvast bedankt voor de moeite.
ton
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Volgens sommige bronnen hebben deze motoren last van wegslijtende klepzittingen op LPG.
Echter toen onze Trajet na 70.000 km op LPG om een andere reden werd opengemaakt bleek hier helemaal niets te zien te zijn. Helemaal geen ingesleten kleppen. En volgens onze dealer kunnen deze motoren heel goed op LPG.
Wat ik zou doen :
- los eerst het probleem op benzine op (bougie of bobine ?).
- als dit OK is, lpg installatie afstellen. Motor mag normaal geen foutcode hebben.
Als je niets vindt, compressie meten.
Nou de auto heeft 2 dagen bij de hyundai garage gestaan en daar hebben ze alles getest bobines omgedraaid, en het enige vreemde wat daar uit is gekomen is dat cylinder 3 een wat lagere compressie heeft dan de andere cylinders, volgens de monteur een behoorlijke afwijking. Voor de rest geen rare dingen.
Mijn vraag is natuurlijk kan het zo zijn dat de revisie die nog geen jaar geleden is uitgevoerd (nieuwe uitlaatkleppen en zittingen) nu al kompleet uitgesleten zou zijn en deze foutcode zou geven????
help mij alstjeblieft ik wordt hier helemaal gek van.... en de eigenaar ook.
Heb je ook al een lektest uitgevoerd ? Gereviseerde koppen gingen bij ons minder lang mee dan originele.
Heb je de klepspeling al gecontroleerd ???????
Ik neem aan dat dit gebeurd is bij de hyundai garage, de klepspeling. Ik kan me niet voorstellen dat na 20.000 kilometer nieuwe kleppen en klepzittingen gewoon op zijn, dan zou dit toch bij alle cylinders moeten spelen??? of in ieder geval bij meerdere dan alleen cylinder 4.
De kop is gereviseerd bij een zeer betrouwbaar bedrijf waar ik zelf ook vaak zaken mee doe, lektest is standaard. de eigenaar zei nog tegen mij daar kunnen ze de komende 10 jaar weer mee vooruit.
Mooi niet dus?????
De compressie in alle cylinders was niet geweldig, zou dit kunnen duiden op versleten zuigerringen?? auto heeft intusse bijna 2 ton gelopen?
We bedoelen natuurlijk een lektest in elke cyl. afzonderlijk en geen lektest op een losse cyl.kop zoals ik uit je verhaal begrijp.
Als lektest gedaan zou zijn en je praat over een niet geweldige compressie op alle cylinders en op cylinder 3 in het bijzonder, dan moet daar toch iets uitkomen???
Je krijgt een onstekingsprobleem op cyl. 4 , dus dan zal cyl. 3 ondanks zijn lagere compressie toch niet de oorzaak kunnen zijn.
Is de aansturing van bobines in orde???
Bougies al vervangen???
Bij het wisselen van de bobines het probleem nog steeds op dezelfde cyl.???
Hoe is de kleur van de bougies na een lange rit op benzine???
Valse lucht langs afdichting spruitstuk of injector???
ook al zijn de cylinder lektest en compressie test goed, controleer de klepspeling!! ervaring leert dat ook al zijn het co, hc, lamda, compressie goed na het opnieuw afstellen van de klepspeling de problemen opgelost.
maar voor alle hyundai 2.0 liters op gas telt:
als de eigenaren er rustig mee rijden en niet te veel boven de 2500 toeren uit komen ze 90000 km zonder problemen halen.
maar de stugge rijder, toeren draaier op gas heeft bij 15 tot 20000 al problemen. vooral de cvvt motoren.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Trajet of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar