Hyundai Terracan: vermogen/koppeling valt weg

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.9 crdi

Ik heb hier in een grijs verleden ook al een vraag over gesteld maar het probleem is er nog steeds en wellicht zijn er nieuwe inzichten.

Tijdens het rijden als de auto 'zwaar' moet werken gaat hij 'haperen'.
Wanneer?
- normaal met < 120 km/h
- trailer/aanhangwagen <95 km/h
En kleine verschillen afhankelijk van wind en helling.

Wat gebeurd er?
Tijdens het rijden, meestal tijdens constante snelheid, voel je een tik en valt de auto terug in snelheid en na 1-3 seconden voel ne een tik en gaat hij gewoon verder waar je gebleven was.
Op zo'n moment reageert hij niet op het gaspedaal. De motor blijft netjes doorlopen en je hoort eigelijk aan niks dat er iets aan de hand is. Er komen geen storingsmeldingen.

We hebben al reinigingsspul door de diesel gedaan en tanken als test alleen bij shell, maar dit lijkt niet te helpen.

Het lijkt erger te worden.zou het iets met de koppeling kunnen zijn? Normaliter koppelt hij goed en snel (handmatig).

Ik hoop dat iemand een gouden tip heeft (behalve dat we een patrol of landcruiser moeten kopen) want het is voor de rest een heerlijke auto.

hanna

Geplaatst door hanna (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Hyundai Terracan? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Lijkt me een probleem met de turbo, Hopelijk de intercooler.... De temperatuur van de inlaatlucht loopt te hoog op vermoed ik. Vooral de buitenkant van de intercooler kan behoorlijk vervuild raken.. Schoon en vooral vetvrij maken biedt dan soelaas. Net als het schoonblazen van de buitenkant van een gewone radiateur, moret er in tegengestelde richting van de normale luchtstroom gereinigd worden..

hanna (0), 10 jaar geleden

Ik heb mijn garage opdracht gegeven deze te reinigen (auto moest toch naar de TUV en grote beurt krijgen)

De monteur kon niks bijzonders zien aan de intercooler, heeft hem toch een beetje opgepoetst... Maar het probleem is helaas niet verdwenen...

Ralf_Jensen (0) PRO, 10 jaar geleden

VOEL je een tik, of hoor je er een ? Ik denk in eerste instantie dat er een relais afvalt ...... bijv. brandstofpomp- relais...

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Als eerste moet er vastgesteld worden of het inhouden de motor betreft(vermogenverlies) of dat iets in de aandrijving zorgt voor extra (tijdelijke) vertraging..
Is er bij de TUV een proefrit gemaakt??? en wat waren hun bevindingen??? Als de auto hand geschakeld is, zal elke andere oorzaak in de aandrijving, dan het vastlopen van de remmen, hoogstwaarschijnlijk met een oneigenlijk geluid gepaard gaan. Vast lopen van een rem op een of ander wiel, gaat gepaard met extreme verhoging van de temperatuur van het betreffende wiel. Dus ter controle vooral links tov rechts vergelijken.
Als toch blijkt dat de motor de oorzaak is (vermogen verlies) kan ook een verstopte uitlaat of toch regelmatig weigerende turbo de oorzaak zijn...buiten het eerder genoemde tijdelijk tekort aan brandstof....

wim12199 (0) PRO, 10 jaar geleden

Ik denk dat je toch beter eens met een tester er aan naar de datalijst kijkt van de computer en er mee gaat rijden eventueel met de trailer er aan.
We hebben al gehad met terracan dat de koppelingsschakelaar niet goed werkt (of blijft hangen), de motortemperatuur te hoog wordt of de pedaalstandsensor die niet correct werkt.(dit meestal met een foutcode)
Met een uitleesapparaat kan je deze parrameters goed volgen...
Groeten Wim

hanna (0), 10 jaar geleden

Even op een rijtje wat antwoorden:
- je voelt een schok en hoort het bijbehorende geluid... (stel je laat in 1x het gas los)
- de remmen zijn het niet, aangezien ze een keer waren vastgelopen (zonder dat we het door hadden totdat we de remschijven zagen gloeien)en dat wordt nu goed in de gaten gehouden en dat is net gecontroleerd en daarna bleef het doen.
- De aangegeven temperatuur tijdens het rijden verschilt niet met de temperatuur tijdens/voor/na zo'n "uitval"
- Proefrit hebben ze een keer gedaan, maar zelfs met zware aanhangwagen kan het rustig een hoop km-ertjes duren voordat hij een keer 'uitvalt'
- Er is verder niks raars tijdens de "uitval" te horen. De motor blijft gewoon lopen, de toeren lopen langzaam terug alsof je geen gas meer geeft (dus niet alsof je de koppeling induwt)
- zover ik weet staat er geen foutcode in het systeem... en ik weet eerlijk gezegd niet of mijn garage dat tijdens het rijden kan volgen, sinds kort kunnen ze pas de terracan uitlezen....

Over de pedaalsensor... dat zou dan echt willekeurig moeten gebeuren en niet specifiek tijdens bepaalde snelheden?

primera p11 (0), 10 jaar geleden

Als de garage geen data kan loggen,kom je er niet uit.
En als ze pas sinds kort kunnen uitlezen zou ik er ook niet zoveel vertrouwen in hebben dat het goed komt.
Je moet nou eenmaal live data uit kunnen lezen,daar kun je je sensoren,turbodruk en temperaturen mee af lezen.
Als iets tegen de grens aanloopt kun je dat daar mooi op zien.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Terracan of stel zelf een nieuwe vraag.