auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Hyundai Terracan: geen vermogen,geen trekkracht.

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2,9

Hallo,

heb vanmorgen een Terracan opgehaald bij een handelaar vandaan.
Hij heeft inmiddels 290Dkm gelopen maar de auto ziet er nog redelijk uit.

Probleempje;auto heeft totaal geen vermogen,ik weet dat je deze auto's niet met een gewone auto kunt vergelijken maar er zit totaal geen fut in de motor.Hij loopt voor de rest wel redelijk goed alleen stationair schudt hij iets.Niet verschrikkelijk maar het blok beweegt iets op de rubbers.

Ik denk(hoop) dat het HD pomp of injectoren niet zijn want dan waren die,denk ik,geen 290 Dkm mee gegaan.
Je moet het pedaal echt tot de bodem duwen om reactie te krijgen en dan nog is het alsof je 80Pk hebt in plaats van 163Pk.

Ik heb er verder nog niet naar gekeken maar iemand een eerste suggestie?Zodat ik morgen lekker een beetje kan prutsen??De turbo word toch ook electronisch geregeld?Ja uitlezen zal ik ook nog wel doen maar eerst zelf een beetje proberen,egr schoonmaken,luchtfilter bekijken kijken of de uitlaat niet dicht zit?Nog meer suggesties?

groet Jeroen

Geplaatst door

sleen42 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

kijk naar de standaard dingen. rookt hij? werkt de turboregeling, vacuüm lek, foutcodes (indien je kunt uitlezen)klepspeling, Intercooler, turbo, cilinder lektest en andere dingen heb je al genoemd. Probeer zoveel mogelijk basis dingen te controleren voor je iets gaat vervangen.

Highway 720
badge

10 jaar

Roken doet hij niet,inderdaad ga ik morgen eens kijken of de turboregeling wel werkt en de intercooler controleren.

Wie weet of er een Chilton of ander werkplaats boek te verkrijgen is?

Jeroen

sleen42 0

10 jaar

Zo, eerst het luchtfilter eens beken en wat denk je; potdicht!!
Weet niet zeker of het alleen hier aan licht maar ga die eerst maar vervangen en dan gelijk ook olie verversen want als het filter er zo uitziet weet ik niet wanneer er voor de laatste keer olie ververst is.

Jeroen

sleen42 0

10 jaar

Pak het brandstof filter dan ook maar mee.

Highway 720
badge

10 jaar

Heb hem net in huis:-) net zoals interieurfilter!Zal hij niet beter om lopen maar wel frisse lucht in mijn motor!

Jeroen

sleen42 0

10 jaar

Zo,net brandstof filter vervangen en dat scheelt al een slok op een borrel!!!Helaas nog geen 100% maar het gaat de goede kant op.In hoeverre heeft de LMM invloed op trekkracht?Als ik de stekker eraf trek merk ik geen verschil in motorloop.Ik verdenk deze ook want je voelt dat het brandstof mengsel nog niet 100% goed is,net zoals je vroeger even je hand op de gasklep van de carburateur zette om hem schoon te trekken.
Helaas nog geen tijd gehad om hem uit te lezen,zodra ik daar tijd voor heb ga ik dat eerst maar eens doen.

Jeroen

sleen42 0

10 jaar

Nog steeds geen tijd gehad om een dealer te zoeken en een afspraak te maken voor het uitlezen,maar........
als ik de stekker van de LMM er af trek gebeurd er helemaal niets!
Merk het bij het rijden ook niet of de stekker er op zit of niet,was hen er vergeten weer op te drukken na luchtfilter wissel:-).
Als je teveel gas geeft dan lijkt het dus of de motor inhoud en pas boven de 3000! toeren een beetje begint te trekken.Geef je echt heeeeel voorzichtig telkens een beetje meer gas pedaal druk dan pakt hij iets beter op!Hoe groot schatten jullie de kans in dat het aan de LMM ligt??Ik denk dat het wel eens de oorzaak kan zijn?

Jeroen

sleen42 0

10 jaar

Zo,eindelijk uitgelezen.p1119 zou regldruckventiel zijn achter op de hogedrukpomp??Van Terracan niet los te verkrijgen alleen met nieuwe hogedrukpomp,maar schijnbaar is die van Kia carnival de zelfde??

Zou ddat de oorzaak kunnen zijn??Ding kost toch nog 110 euro op internet,maar geen garantie dat hij dan weer goed trekt?Als ik een beetje google dan zie ik de afbeelding op internet ,de sensor met de bruine huls achterop de hogedrukpomp.

Jeroen

sleen42 0

10 jaar

Zo,vandaag het drukventiel vervangen......helaas pindakaas, geen verbetering.Wat ik intussen wel gemaakt heb is het motorstoringslampje!Deze was er voor het gemak uit gehaald:-).Zo kun je ook repareren!
Maar zit dus nog steeds met het probleem dat er totaal geen fut in zit,in de auto dan.Reageerd steeds slechter op het gaspedaal,moet echt wachten tot er wat wat gebeurd.ook als de auto gewoon stilstaat en stationair draait en je trapt het gas in dan duurt het even voor de motor echt een beetje reageert.Even met het gas spelen lukt geen eens!

Iemand nog een idee voor ik de hogedrukpomp de schuld geef??En dan moeten de verstuivers er natuurlijk ook aan geloven en de tank en brandstrofleiding zeggen ze....


Jeroen

sleen42 0

10 jaar

Is er een prof in de zaal die mij kan vertellen welke sensoren/voelers er verantwoordelijk zijn voor de storing P1119?

Volgens de garage was de regelklep defect,nieuwe geplaatst maar het motorsroringslampje gaat nog steeds niet uit.

Kan op www terug vinden dat bv ook remschakelaar of een klopsensor de oorzaak kan zijn want die gaan allemaal naar de computer??

Auto heeft dus geen trekkracht maar loopt wel gewoon 150km/h,duurt een paar minuten maar toch.

Wat kan ik als amateur zelf nog doen,retouropbrengst van de injectoren meten hoe doe ik dat?Op internet word gefluisterd dat eventueel chiptunen OOK een oplossing biedt want dan word de druk natuurlijk ook verhoogd?

Volgende stap is voor mij het afsluiten van de EGR klep,plaatje heb ik al moet alleen even kijken waar ik die precies tussen zet.

Toen ik de drukregelaar vervangen heb zat er totaal GEEN slijpsel in de zeef die hierin gemonteerd zit.Dus om nu meteen maar de hele pomp,leidungen en tank te gaan vervangen???

Zou het ook een klopsensor kunnen liggen????

Het rare is dat je wel voelt dat er meer trekkracht is maar dat die niet gegeven word.Als ik bv 100 rijdt en laat het gas een klein beetje los dan voel je dat hij IETS beter trekt,en ook boven de 3000 rpm trek hij beter,niet optimaal maar je merkt dat hij het dan iets beter doet.Als het goed is komt er dit weekeinde een andere LMM,kijken of dat verbetering brengt.

Verbruik ligt gewoon op ongeveer 1;8 tot 1;9,

dus nog een ervaringsdeskundige???

Jeroen

sleen42 0

10 jaar

Het probleem met die P1xxx storingen is dat de uitleg per fabrikant verschilt en soms is er zelfs verschil per motor(type).
Dus alles wat je vind op het internet over remschakelaars en klopsensors slaat op een ander merk.
Een klopsensor zit er dan ook niet eens op, dat is een onderdeel van benzinemotoren.

P1119 is voor zover ik weet: Inlet Metering Valve Control. Ik denk dat de regelklep is die vervangen is.
De tekst is geheel algemeen en betekent niet onmiddelijk dat de klep kapot is. Er kunnen ook externe oorzaken zijn.
Ik ben bang dat je deze zult moeten (laten) opzoeken in de Hyundai documentatie.

oldford 0
badge

10 jaar

Zo,ik blijf hardnekkig zoeken naar de oorzaak want volgens mij is het niet de pomp.

Ik had van de week de accuklem er af gehad en nadat ik die weer er op gezet had starte ik de auto en......motorstoringslampje bleef uit!!En de motor reageerde veel beter op het gas,ik stap in de auto,rij 25 meter;lampje weer aan en zowat geen reactie op het gaspedaal. K*T,maar daaruit blijkt vogens mij wel dat de pomp wel druk genoeg levert?
Net weer even onder de motorkap staan te denken,even in de auto gaan zitten en de auto stationair laten lopen,


als ik de koppeling NIET intrap dan reageert de motor heeeeel traag op het gaspedaal,trap ik de koppeling in,en hou hem ingetrapt, dan reageert hij echt veeel beter????????

Als ik de accupool los gehad heb en zet deze er weer op dan start ik,gaat het motorstoringslampje aan,even uit en blijft dan branden,

nog iemand een idee?

Zoniet,welke sensoren en componenten moet ik over zetten van een Kia Carnival motor als ik die er in zet?Turbo ook?

Want een hele Carnival koop je goed lopend voor 7 a 800 euro,een Terracan motor los vanaf 1200 euro:-(.En met die Carnival kan je dan ook nog de motor horen lopen en even proefrijden!!!

Jeroen

sleen42 0

10 jaar

google is op je storing. ik vind in problemcar dit en ook over een pomp met slijpsel.

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Highway 720
badge

10 jaar

Hallo Highway,

dat had ik allemaal al gevonden maar waarom is er dan verschil als ik het koppelingspedaal intrap?????En waarom was er even een reactie van de motor toen ik de accuklem er af had gehad?Als de pomp defect is dan levert hij niet genoeg druk dus vandaar geen trekkracht.Dat is dan toch altijd??

Natuurlijk is de kans groot dat het de pomp is,al was dat bij het type met 150pk en die van mij heeft 163pk,maar pomp kost alleen al 500 en verstuivers kosten ook nog een keer 150 euro pst.Dan kan ik er beter een Carnival motor inzetten die ook wat minder gelopen heeft:-).
Vandaar mijn vraag welke dingen ik over moet zetten van mijn eigen motor op de Carnival motor,denk niet dat alles 1 op 1 het zelfde is??

Jeroen

en ik denk nog steeds dat er een sensor oid defect is.

sleen42 0

10 jaar

verschil tussen de koppelingspedaal kan ik niet verklaren. Accupoolklem los zou kunnen dat je even een reset doet. Ik zou de druk gaan meten. Je kunt wel een andere motor in hangen maar kans bestaat dat het probleem in de auto zit. Verstuivers kun je testen en in sommige gevallen reviseren.

Ik denk dat je het toch daar moet gaan zoeken. Je hebt de auto een onderhoudsbeurt gegeven en de auto loopt beter.

Highway 720
badge

10 jaar

Klopt gedeeltelijk denk ik;reset ja,maar dat is dus electronisch,hoe kan dan de mechanische HD pomp na resetten wel druk genoeg leveren??Ik bedoel,resetten is electronica en pomp is mechanisch,dus de electronica grijpt in nadat de Hd pomp eerst wel de druk levert na het resetten???Vandaar dat ik denk dat er toch een sensor de oorzaak is.Heb helaas zelf geen schema of computer waar dat ik op zou kunnen zoeken welke sensoren er voor storing P1119 verantwoordelijk zijn.

Heb via diverse internet sites ,vooral Australie,gevonden dat de druk dus beinvloed kan worden door diverse oorzaken,zoals versleten HDpomp,vesleten verstuivers,sensor rempedaal,sensor snelheidsmeter???Dus het zou mij niet verbazaen als er een sensor defect zou zijn.

Alleen toen ik dus de dealer belde om te vragen of hij de auto uit kon lezen was zijn antwoord;HDpomp,verstuivers,alle brandstofleidingen en tank vernieuwen.Dit zei hij dus door de telefoon zonder de auto gezien te hebben.Is ook wel 1 van de meeste oorzaken maar waarom loopt hij dan even goed en daarna geen trekkracht meer??????

En.... 150 euro per verstuiver zijn al revisie verstuivers:-),je wilt niet weten wat ze nieuw kosten!Tel daar 500 euro op voor een HD pomp,gebruikte,of 700 voor gereviseerde,dan zit je al snel op 1100 euro dan diverse = 1250 euro minimaal.Dus auto totallos:-).

Vandaar dat ik er eventueel wel een goed lopende Kia motor in wil zetten met ook nog wat minder kilometers...weet dus alleen niet welke zaken ik over moet bouwen.

Jeroen

sleen42 0

10 jaar

Zit nog wat te bedenken....als je koppeling in trapt dan gaat je priesas stilstaan toch????Ik weet helaas niet of de snelheidssensor op de priesas werkt en of die ook een storing P1119 uit kan lokkken??????????Dit zou wel een eventueel defect kunnen zijn,toch?

Jeroen

sleen42 0

10 jaar

Op de priceas zit geen sensor...

Hans4040 1425
badge vip badge

10 jaar

Waar kan ik dan de snelheidssensor vinden??=speedsensor

Jeroen

sleen42 0

10 jaar

De snelheidssensor zit op de transferbak.

ix55 0
badge

10 jaar

Zo eindelijk weer even tijd gevonden om wat te zoeken;

heb de retourdiesel gemeten vanaf de verstuivers;

cil 1 -----200ml +/_

cil 2 -----150ml +/_

cil 3 -----150ml +/_

cil 4 ------50ml +/_

na telefonisch overleg met de dealer zal ik eerst de verstuiver van de 1e cil vervangen(krengen kosten ook al 170euro) want volgens hen gaat de motor in noodloop en regelt hij dan de diesel hoeveelheid van de 4e cil terug??

Nu heb ik al een gereviseerde verstuiver besteld alleen weet ik niet wat het aanhaalmoment is van de verstuiver bout????


DUS nu even de vraag met wat voor kracht moet ik de verstuiverbout aantrekken????Kan zo snel niets vinden op gogoogle.

Jeroen

sleen42 0

10 jaar

Is het probleem opgelost met de verstuiver te vervangen?

Brecht V 0

10 jaar

Ja en nee,

had dus eerst die eene verstuiver vervangen.daarna weer uit laten lezen en nog steeds de zelfde foutmelding.Volgens de dealer eerst maar even de andere verstuivers vervangen en mocht het dan nog niet goed zijn ook de pomp maar vervangen.EN als het dan nog niet goed zou zijn ook alle diesel leidingen vervangen.....Die grap zou de prijs van de auto overstijgen dus de deur weer uit gedaan.
Rij nu een DisvoveryTd5,ook geen echte trekker maar ja mag officieel wel 3500kg trekken en daar heb ik hem voor nodig.Ben wel aan het kijken naar een andere auto.Dat is nog niet zo makkelijk;7 zitplaatsen dikke diesel of op lpg en lange afstand auto die 3500kg mag EN kan trekken??

Jeroen

sleen42 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Terracan of stel zelf een nieuwe vraag.