Hallo allemaal,
Ik heb een Terracan 2.9CRDI uit 2002 met 200k op de teller.
Momenteel heb ik een paar vage klachten waar ik en de garage geen raad mee weten. Ik zal het zo uitgebreid mogelijk omschrijven zodat iemand misschien iets herkend.
Begin april is de wagen apk gekeurd. Uitstoot was te hoog dus is het brandstoffilter vervangen en voorzien van een reinigingsmiddel. Uitstoot daarna binnen de norm dus goedgekeurd. Auto reed ook prima.
3 weken later moest ik met een klein licht aanhangertje een paar 100 km rijden. Niet te hard gereden dus 90-100 in zijn 5de versnelling. Ik merkte al wel dat na verloop van tijd er veel vuiligheid ontstond wat met inhalen kwam er een beste pluim zwarte rook uit de uitlaat.
Bijna thuis gekomen had ik op de snelweg ineens een hik-up. leek soort misfire. Dagen daarna nog een paar keer. Dacht aan vervuiling van de motor du even flink doorgetrapt en flesje wynns reiniger in de tank. Klachten bleven tot ik op een gegeven moment op de snelweg afrit pakte ik een ratelent geluid hoorde en het vermogen ineen zakte. Wagen aan de kant. Motor liep wel maar zwalkte tussen de 500 en 900 toeren en veel zwarte rook.
Wagen afgesleept naar garage. KAN NIETS VINDEN! liep daar als een zonnetje
Inderdaad wagen opgehaald en niks aan de hand. En dan ineens zijn de klachten er weer!. Motor uit, even wachten, starten, alles in orde.
Probleem breidt zich uit (of misschien lette ik beter op omdat je zit te wachten tot het fout gaat) . Ineens tijdens het rijden valt de motor uit. Toerenteller duikt ook naar 0. Springt soms weer aan maar vaak dan wel met de bovenstaande klachten. Als de uitval slechts een fractie geweest is pakt hij soms gewoon weer op zinder rare dingen. Trap ik echter koppeling in valt hij gelijk dood.
IK heb inmiddels wel één en ander gelezen maar deze klacht heb ik nog niet kunnen vinden.
Wie oh wie heeft er suggesties????
Roland
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik denk dat je egr klep vervuilt is en af en toe open blijft staan
Het feit dat de uitstoot te hoog is geeft al aan dat er al het een en ander niet meer goed zit.
Dit kunnen verstuivers zijn,EGR klep,slang gescheurd of los,kan van alles zijn.
9 jaar
@fordmannetje, ik ga van de week de EGR demonteren en kijken hoe hij erbij staat. Het is een mechanische en ogenschijnlijk werkt hij wel maar wellicht zit er inderdaad zoveel troep in dat hij niet meer goed afsluit. Wat ik dan wel weer apart vind is dat na contact uit en aan de klacht weg is, past dan weer niet goed bij dat plaatje maar ik moet ergens beginnen.
Garage heeft ook een "motorspoeling" voorgesteld. Dit zou alle interne aanslag verwijderen. Het zegt mij niet zoveel maar is misschien is dat niet zo'n slecht idee. In de loop van de week meer nieuws
9 jaar
Beste Roland kunt nog het volgende doen.Als je een backfire gehad hebt kan het zijn dat de inlaat kleppen niet goed sluiten(VERVUILING)deze kan niet met reinigings middel in de brandstoftank reinigen.Dit moet gebeuren bij het inlaathuis bij de motor.Om dit oplossen het volgende. Een busje Tunap 983 (deze is voor diesel) en een goede plantenspuit .Giet een gedeelte van die Tunap in de plantenspuit. Bij inlaat motor de turboslang losmaken .Motor starten ,en met draaiende motor de nevel van Tunap inspuiten. Als het goed is hoor je gelijk verandering.Op die manier reinig je de motorde inlaat kleppen .Gelijk motor uitzetten Pas op dat alleen doen met stationaire draaiende motor.Laat het een nachtje staan .E.v.t. nog een paar keer herhalen .Ook in de gaten houden of turbodruk wel goed is. Roken ontstaat bij lage compressie of te lage turbodruk .Als bij inlaathuis een klep zit deze eventueel vacuum slang loskoppelen en tijdelijk de slang afdoppen succes.Dit dient er voor,deze klep gaat gedeeltelijk dicht bij kruissnelheid waardoor het verbrande uilaatgas retour naar inlaat gaat.
Succes
9 jaar
Vanmorgen, na volledig warmdraaien de EGR los gekoppeld en het vacuumslangetje afgedopt. Beetje rondgereden zonder problemen totdat de motor ineens stil viel. Contact uit en weer opnieuw gestart zonder problemen. Nog even verder gereden en af en toe een hick up maar mototr bleef lopen zonder zwarte pluimen uit de uitlaat.
Het lijkt wel een soort elektrische storing die ervoor zorgt dat de motor hikt (of uitvalt) maar kennelijk dan ook de solenoid van de EGR op hol brengt waardoor deze open blijft staan en vreselijk gaat roken en slecht gaat lopen.
Heb donderdag afspraak met de garage om de motor te laten reinigen. Wellicht geeft de wagen tijdens dit proces ook de nodige storingen waardoor ze er ook met hun neus bovenop zitten en ze ook kunnen zien wat er gebeurd.
9 jaar
Dit probleem ook al meer dan eens gehad met de 2.9 terracan.
Lees de verstuiverwaardes uit en controleer de pomp door middel van slijpsel in t filter.
Reinigen van de motor heeft geen zin want heeft in principe geen invloed op het lopen en of uitvallen.
Controleer kabelboom op de cilinderkop ook goed wil nog wel eens problemen geven.
Maar eigenlijk heb je altijd wel storingscodes
Injector volgorde is anders als p code doet vermoeden!
Groet jeffry
9 jaar
Eergisteren de auto opgehaald na de spoeling. Hebben ze ook de auto nogmaals aan de tester gehangen en nu wel een foutcode kunnen uitlezen. Nokkenassensor geeft storing. Nieuwe besteld en deze komt dinsdag binnen. Woensdag even terug voor montage. Ik hoop dat dit het probleem oplost. ik laat nog even horen of het gelukt is.
9 jaar
probleem is opgelost. Nokkenassensor was inderdaad de boosdoener. Auto rijdt weer als vanouds. Bedankt allemaal voor het meedenken!
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Terracan of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar