Kia Carnival II 2.9 CRDi 16V: Motormanagement lampje aan bij optrekken

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: j3cr

Dag collega's,

Ik zit hier met een Carnival opgescheept met knipperende lampjes. Het eerste is het gloeilampje, maar das hoogstwaarschijnlijk het relais. Bij uitlezen geeft deze foutcode: P0380, Relais zuigbuisverwarming onderbreking/massasluiting. Ik kan alleen bij god niet determineren welk relais dit is, of tenminste, waar hij zit!

Wat ik echter vele malen storender vind, is het feit dat elke keer als er geaccelereerd wordt, het motormanagement lampje aan gaat. Bij koude motor doet hij dit minder snel dan wanneer hij warm is. Bij constante snelheid gaat het lampje weer uit, maar zodra er ook maar iets gas bij gegegeven wordt knipt hij weer aan. Zodra je constant rijdt (snelheid maakt niet uit, al is het 150) gaat het lampje uit, iets gas bij betekent lampje aan...

Uitlezen gaf de volgende codes:
- P1119 Toemetingseenheid stroombewaking. Hogedrukcircuit hoeveelheid maximaal.
- P1120 Brandstoftoemetingseenheid. Signaal te klein.
- P0190 Raildruk sensor. Signaal te groot.
- P1120 Brandstoftoemetingseenheid. Signaal te klein.

Degene die de auto voor mij heeft uitgelezen zei dat dit 9 van de 10 keer duidt op een verstopt brandstoffilter. Deze is inmiddels vervangen, maar 0 resultaat. Toen we de auto kregen was de tank nagenoeg leeg. Sytze en ik denken nu aan rotzooi in de tank, die in de aanzuigbuis zit ofzo.

Hij rijdt verder prima, trekt als een beer en geen excessief brandstofverbruik...

Alvast dank voor de brainstorm...

Sjoerd

Luiehond

Geplaatst door Luiehond PRO , lid sinds 17 jaar geleden

13 Reacties

Luiehond PRO, 14 jaar geleden

Het gloeirelais is inmiddels gevonden (Zat weggewerkt achter de cruisecontrol module.) en vervangen. Dus dat is oppgelost. Maar nu nog het motormanagement lampje... Zal maandag naar de dealer om hem uit te laten lezen denk ik.

Sjoerd

Luiehond PRO, 14 jaar geleden

Oké, we zijn alweer een heel stuk verder... De raildruk blijft te laag tijdens het rijden, en bouwt ook heel langzaam op tijdens het starten. Voordat de motor pakt, ben ik al zo'n 40 seconden aan het starten geweest. Stekker van de IMV en de injectoren afgehaald, en de pompdruk gecontroleerd, die haalt keurig na zo'n 40 seconden de 1100 bar.

Nu heb ik de retourtest gedaan met de vulbuisjes. Het vreemde is dat de injectoren van de 1e en 3e cilinder enorm veel retour geven bij stationairloop en de 2e en 4e cilinder bijna niets. Dit is toch niet normaal? Mijn gevoel zegt dat de injectoren er uit moeten...

Zal nu eerst nog even controleren wat er gebeurt als ik het systeem voedt vanuit een externe tank, om eventuele lekkerij van de aanzuigbuis uit te sluiten.

M.vr.gr.
Sjoerd

hellbat PRO, 14 jaar geleden

als je de retour meet met afgekoppelde injectoren tijdens het starten, heb je op 1 en 3 dan ook zoveel retour ??????, dan zijn echt de verstuivers defect. Duurt veel te lang voordat werkdruk op de rail bereikt is.

Groeten Marcel

Luiehond PRO, 13 jaar geleden

Ik zal nu even de retour meten tijdens starten, met afgekoppelde injectoren. Vermeldt zometeen wel de waarden. Dankje Hellbat!

M. vr. gr.
Sjoerd

Luiehond PRO, 13 jaar geleden

Ok, na zo'n 20 seconden starten hebben cilinder 1 en 3 al 2,5 milliliter uitgegooid, en zijn cilinder 2 en 4 nog druk bezig het slangetje naar de potjes toe te vullen. Lijkt mij een uigemaakte zaak... Hij start inmiddels ook al niet meer. Alleen met behulp van ether...

M.vr.gr.
Sjoerd

Hans4040 PRO, 13 jaar geleden

Ga je lekker Sjoerd?

Renaultmonteurtje PRO, 13 jaar geleden

hij's weer druk er mee:),. als ik het idd zo lees verstuivers vervangen. pak die andere 2 dan ook mee, hebben even lang er ingezeten...

Luiehond PRO, 13 jaar geleden

Goeiemorgen mannen, zo aan de vooravond van kerst...

Idd Hans, hij gaat weer fijn! ;) Genieten, zulke ***storingen...

Nou, de verstuivers zijn gereviseerd, want dat was idd de oorzaak... Maar nu snap ik waarom de zaak zo ingewikkeld was. Ik heb namelijk NOG een storing erin, en dat was precies wat ik als eerste ingeving had. De regelklep van de raildruk is naar z'n galemiezen. De raildruk stuitert continue op en neer, en alleen bij tijd en wijle loopt hij rustig. ALS hij loopt, doetie het super, klinkt goed, maar dan zakt hij weer helemaal in. Zal vanmiddag om een nieuwe klep uit...

Wordt vervolgd...

m.vr.gr.
Sjoerd

sjaak10918 PRO, 13 jaar geleden

Dat maakt de zaak wel ingewikkeld, 2 storingen die invloed hebben op het "goed" lopen van de motor.

blauwe PRO, 13 jaar geleden

bedoel je de imv achter op de delphipomp nr 9103-903 en hoe is het afgelopen?

p.verhaal, 13 jaar geleden

Hoi,

Ik heb geen oplossing voor je probleem, maar wel een tip, Waarom koop je geen diagnose apparaat. Ikzelf had een probleem met een kia rio, Motormanagement... meestal kost het uitlezen bij een dealer geld, voor 149 euri heb ik zo'n apparaat gekocht.. super ding, en kan bij veel auto's gebruikt worden. Kijk maar eens op scantools.nl

Succes

Luiehond PRO, 12 jaar geleden

Sorry voor de ernstig late reactie, maar het probleem was inderdaad de raildruk regelklep. Hebben intussen zelf een Delphi DS100 uitleesapparaat. Daarmee kon ik een boel te weten komen!

Auto loopt alweer een tijdje heerlijk rustig.

Ik vermoed dat de raildrukregelklep kapot gegaan is, omdat hij geprobeerd heeft het brandstoftekort, wat veroorzaakt werd door de verstuivers, bij te regelen. Dit valt uiteraard ver buiten zijn normale regelbereik, dus brandt hij kapot! Althans, dat is de gedachte erachter.

m.vr.gr.
Sjoerd

Hans4040 PRO, 12 jaar geleden

Bedankt voor de feedback, Sjoerd.
En de groeten aan Sytze.

mvg,
Hans.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Carnival of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.