👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Ik heb een sportluchtfilter gekregen en heb deze gemonteerd om de Hyundai Atos van mijn vriendin. Ik lees dat je normaliter het hele filterhuis moet / kunt verwijderen maar dit lijkt me bij de Atos niet mogelijk. Nu heb ik de dikke slang die de originele luchtfitlerbehuizing ingaat losgekoppeld, in zijn geheel omgedraaid en het sportluchtfiler hier vervolgens op gemonteerd (zie foto). In de deze dikke slang zat ook opening waar een kunststof box op was gemonteerd, deze heb ik teruggeplaatst. Het originele luchtfilterelement heb ik maar laten zitten aangezien er meer slangen waaronder carterontluchting en nog aantal slangen op uitkomen (geen idee waar ik deze dan op moet monteren). Nu ligt alleen de uitgang aan de rechterkant van het originele luchtfilter open (dus waar eerst de dikke slang op zat aangesloten) (Foto met cijfer 1). Wat moet je hier nu mee doen ? Kun je deze opening dichtmaken ? Lijkt me niet dat deze open moet blijven i.v.m. aanzuiging viezigheid.
Ook is er nog een kleinere slang (foto 2.) die onder het originele luchtfilter zit en het blok ingaat en die voorheen op de dikke slang was aangesloten. Aangezien ik de slang heb moeten omdraaien (anders past het filter niet in de motorruimte) is deze kleinere slang nu te kort. Wil hier een langere voor halen en weer aansluiten op de dikke slang, dus zoals het zat. Is dit ook de bedoeling ? Bijgaand even een foto waar de openingen zitten en waar de slang die nu te kort is heeft gelopen. Foto 1. betreft de opening in het originele luchtfilter en Foto 2. betreft het slangetje dat uit het blok / originele filterelement komt en die aangesloten zat in de dikke slang.
Al met al een lang verhaal maar ik ben er niet zeker van of ik het op de juiste wijze heb aangesloten. Motorisch loopt de auto trouwens prima op het moment, ook al is de kleinere slang nu niet aangesloten en ondanks de opening in het originele luchtfilterelement. Misschien dat iemand weet hoe ik de verdere afwerking moet doen. Alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zou terug gaan naar origineel.
Zoals het nu zit verlies je vermogen door het aanzuigen van warme lucht.
Beste Oldford,
Bedankt voor je reactie. Eventueel terug naar origineel heb ik zelf ook al aan zitten te denken. Na maken van proefrit moet ik zeggen dat auto erg goed reed, dus heb niet het idee dat er vermogenverlies is maar ik begrijp je punt over warme lucht. Zojuist op de website van sportluchtfilter-shop.nl een foto zien staan hoe een green filter gemonteerd zou moeten zijn in een atos vanaf 2001. Deze foto komt erg overeen met die van mij, originele filterhuis zit nog op z'n plek. Hier is echter het luchtfilter direct gemonteerd op de metalen inlaat (sorry dat ik hiervoor niet de technische naam weet). Ik heb de rubber buis er aan laten zitten met de kunststof box die hier ook op zat. Kan het dus zijn dat het luchtfilter rechtstreeks op de metalen inlaat moet worden gemonteerd ?
Opnieuw bedankt voor de reacties
12 jaar
Precies zoals @oldford al zegt , zuigt je filter nu warme lucht aan en dat kost vermogen , dus de auto wordt er eerder trager door dan "sneller" .
Wat is je doel ,wat je met dit "sport" filter wil bereiken ? is dat een sneller respons op het gas pedaal of het "sportievere" aanzuig geluid ??
om profijt te hebben van dit filter , zul je het "sport" filter op een plaats moeten monteren waar hij koele lucht aan kan zuigen , dus eventueel met
een buis / slang in de diameter van de aansluit punten naar voren laten lopen en dan op het uiteinde daarvan dit filter plaatsen (koele lucht) .
Of juist met een hitteschild en een aparte koele lucht-aanvoer-slang (in de rijwind) die koele lucht naar het filter brengt .
Alle slangen of wat dan ook aan een auto hebben een funktie , voor het milieu (carterdampen) en voor het goed en zuinig functioneren van de motor.
(dus een slang of slangen niet aansluiten is niet verstandig)
Op zich goed bedoeld zoals je het nu gedaan hebt , maar het ene gedeelte loopt nog via het oude luchtfilterhuis en de rest via het open luchtfilter !?
in principe zou je alles dus aan moeten sluiten op de box waar het open luchtfilter nu op gemonteerd zit.
Maar ik denk niet dat dit het werk waard is , aangezien vermogens winst (als dit je doel is) met een open luchtfilter bijna nihil is en zeker bij een lichte motor .
Zoals het bij de foto van de sportfiltershop zit is ook verre van ideaal , filter zuigt dus ook warme lucht aan .
Het andere kleine groene filtertje op die foto zit aangesloten op de carter ontluchting , de carter ontluchting bij jou auto verloopt nu via het oude lucht filter huis .
Beste Limbra,
Waarom sportluchtfilter ? ik had hem liggen en veel vermogen geeft een Atos niet dus een iets snellere reactie op het gas is altijd prettig. Het klopt dat het misschien beter is om een extra buis te laten lopen van de grill naar het filter om koelere lucht te genereren.
Voor de goede orde : het open luchtfilter zit niet op de kunststof box gemonteerd. Het luchtfilter zit aan de originele dikke slang en op deze slang zit de box weer gemonteerd. 1 slangetje is nog niet aangesloten omdat deze nu te kort is. Sluit ik deze aan dan is alles weer als het oude met het verschil dat de dikke slang niet meer in het originele luchtfilter komt maar in het open luchtfilter.
Nog vraagje : de carterontluchting gaat inderdaad nog het oude luchtfilter in. Dat lijkt me toch geen probleem ? Snap ook niet waarom op de foto bij Green filters er een speciaal ontluchtingsfilter opzit. Zie het nut daar niet van in als je de originele filterbehuizing toch niet weg kunt halen, is een carterontluchtingsfilter ook niet nodig, of heeft dit weer specifieke voordelen ?
12 jaar
De carter dampen mogen niet direct in de buiten lucht terecht komen , vandaar dat
de carter ontluchting via het luchtfilterhuis loopt en in de "oude" situatie dus met
de aangezogen lucht meegevoerd worden naar het inlaat spruitstuk.
Dat is ook de reden dat er op de foto van sportluchtfiltershop (mooi scrabble woord, lol) een
klein filter zit .
Alhoewel ik op jouw eerste foto meen te zien , dat de carter ontluchting slang op je zwarte box
aangesloten zit (de box waar je je sport filter op aangesloten hebt), als dat zo is is dit
voor de carter dampen geen probleem .
Als dat niet zo is komen je carter dampen dus in het oude luchtfilterhuis terrecht en worden
niet afgevoerd , dus gaan ze de buitenlucht in .
Die kleinere slang die nu te kort is zou je idd het beste weer aan kunnen sluiten op de oude manier ,
maar dan met een langere slang natuurlijk .
Ik denk dat als je het sportfilter , koude lucht laat aanzuigen (op 1 van de 2 eerder genoemde manieren)
en je de te korte slang verlengd en aansluit dat het wel zal funktioneren allemaal.
(mits het sport filter groot genoeg is om voldoende lucht aan te zuigen , maar dat zal wel los lopen denk ik)
p.s. De metalen inlaat zoals jij dit bij #3 noemt, is het gasklephuis.
succes .
Limbra,
De carterontluchting zit nog wel op het oude filterelement aangesloten hoor, dus carterontluchting is nog steeds zoals originele situatie aangesloten. De gassen van de carteronluchting worden alleen niet meer aangezogen naar het gasklephuis omdat dit nu losgekoppeld is (gasklephuis zit nu met slang aangesloten op het nieuwe sportluchtfilter, waar ook de kunststof box nog bovenop zit).
Als ik de situatie zo laat en ik verleng het kleine slangetje wat nu te kort is, moet er dan nog een separate carterontluchting op? Je zegt dat carterdampen niet rechtstreeks in buitenlucht mogen komen, betreft dit APK eis? Of is het ook nadelig voor de motor? Nog laatste vraag: er zit op het gasklephuis nog een slang die naar originele luchtfilter loopt (meest linkse slangetje op de foto), deze slang zuigt veel lucht aan, sluit ik deze af dan slaat auto af. Wat is dit voor slang?
12 jaar
Gezien de milieu eisen is het bij mijn weten een APK eis dat de carter-dampen Niet in de buitenlucht terecht mogen komen ,
is ook zeer schadelijk voor het milieu en met een beetje pech ga je de carter dampen binnen in je auto ruiken , en das niet gezond en niet lekker .
Dit kun je eventueel oplossen door A: een klein filtertje te plaatsen zoals op je 2de foto of B:door de carter ventilatie slang te verlengen en
dan een aansluit nippel in de zwarte box te maken waarop je de carter ventilatie slang dan aansluit .
De slang links op de foto is van de stationair regelaar , hier pakt de motor dus lucht als de auto stationair loopt en dus de gasklep in je gasklephuis gesloten is ,
Vandaar dat je het oude luchtfilterhuis niet af mag sluiten , want dan krijgt de motor stationair geen lucht meer en slaat dus af (zoals jezelf al gemerkt hebt).
Zo zie je dat er meer komt kijken bij het plaatsen van een sport filter en er dus het 1 en ander aangepast moet worden .
Ik heb de slang van de carterontluchting inmiddels verbonden aan de dikke aanzuigslang die aan gasklephuis zit enerzijds en het open luchtfilter aan de andere kant. Dus als ik het goed heb is er weer een gesloten systeem en worden de dampen uit carter nu weer meegezogen. Nu is er nog 1 klein slangetje die eerder op de kunststof box was aangesloten die ik nu nergens kwijt kan (zie foto, slangetje houd ik vast en de slang daarnaast moet de carterontluchting zijn ). Heeft iemand enig idee naar de functie van deze slang ? Misschien benzinedampen die werden opgevangen in de kunststof box en weer terug de inlaat ingingen? Deze slang zuigt of blaast in ieder geval niets, zou kwaad kunnen deze open te laten? Af te sluiten? Ik heb ooit eens fiat cinquecento gehad en daar zat k&n filter al op en hier lag ook altijd klein slangetje los afgedopt met een schroef (auto was zo bij koop dus verder nooit op gelet of iets mee gedaan)
Opnieuw bij voorbaat dank voor de reactie, heeft iemand nog tips dan hoor ik dat graag. Ik ben in ieder geval al een stukje wijzer.
12 jaar
Dus als ik het goed begrijp , heb je de carterventilatie-slang aangesloten op het nippel waar eerst het andere slangetje op zat ?
Ik weet niet precies welk slangetje je nu nog los hebt liggen , (zie geen foto) en waar dit slangetje precies vandaan komt .
Dat klopt Limbra, de nippel die in de dikke aanzuigbuis zit daar heb ik nu de carterontluchting op aangesloten. Deze aanzuigbuis zit aan de ene kant vast aan het gasklephuis en aan de andere kant het sportluchtfilter. In het midden van de buis komt dan de carterontluchting hierop uit. Bijgaand de foto, ik hou een deel van het slangetje vast. De slang die je links met een boogje erover heen ziet lopen is de door mij verlengde carterontluchtingsslang. Het slangetje wat nu niet aangesloten is liep in de originele setting van de bovenzijde van het motorblok / onderkant originele luchtfilterbox naar de dikke aanzuigbuis (deze slang zit vlak naast de plek waar de carterontluchting het originele luchtfilter inging. Vervolgens liep de slang naar de dikke aanzuigbuis waar ook de kunststof box gemonteerd zat (die zit er trouwens nog steeds). Sorry voor de omslachtige uitleg maar is niet eenvoudig om zonder veel auto kennis dit helder te verwoorden.
12 jaar
Je hebt in het kleppen deksel (is bovenzijde motor , daar waar het oude luchtfilterhuis op zit) 3 pijpjes zitten bij de Atos ,
onder het oude luchtfilterhuis , zit links een pijpje met een slang eraan , > die gaat naar je inlaat spruitstuk (Rode slang op de foto)
Het middelste pijpje (ook onder je oude luchtfilterhuis) zit een slang op die naar de
onderzijde van je motorblok gaat (carter kamer ontluchting) , op de foto niet zichtbaar.
Dan heb je rechts nog een pijpje zitten met een slang er aan en die moet naar de dikke lucht inlaat slang (blauwe slang op de foto) .
De gele slang op de foto is van de stationair regelaar, blijft gewoon zitten op het oude luchtfilterhuis .
Aangezien je de geheel linker en de middelste slangen niet gewijzigd hebt (neem ik aan), zit dit dus goed.
nu komt bij mij de vraag naar boven waar de slang vandaan komt die je nu op de inlaat slang aangesloten hebt ?
In ieder geval als deze slang in de oude situatie op het oude luchtfilterhuis aangesloten zat komt deze nu dus idd op
de luchtinlaat slang op je gasklephuis .
dit wil zeggen dat beide slangen aangesloten dienen te worden op je luchtinlaat slang , dus de slang die er nu op zit maar ook
de slang vanaf het kleppendeksel (de blauwe op de foto) .
Je zult daar iets voor moeten verzinnen om het aan te kunnen sluiten , ik denk dan aan een passend T stuk waar beide slangen op
aangesloten worden en de andere zijde van het T-stuk in het nippel van de luchtinlaat slang.
das een heel verhaal , ik hoop dat ik het duidelijk genoeg uitgelegd heb zonder het te moeilijk te maken.
bijgaande een foto van de slangen en waar ze aangesloten moeten zitten , hopelijk heb je er iets aan .
(Met dank aan mijn buurvrouw waarvan ik " ff " de motor mocht demonteren voor de foto . . .;-) (geintje) .
succes .
Super bedankt voor alle info. Ik denk dat ik alleen de gele slang nog moet aansluiten. Ga zelf nog even bekijken en dan laat ik nog iets weten.
Gr.
12 jaar
Nou, ik denk dat ik eruit ben. Heb de blauwe slang en carterontluchting middels een T-stuk aangesloten op de nippel van de aanzuigbuis. De rest van de slangen zitten nog op dezelde manier aangesloten. (in mijn vorige bericht had ik het over de gele slang, maar bedoelde de blauwe). Volgens mij moet het nu goed zijn. Denk je dat ik toch nog iets niet goed heb dan hoor ik dat graag.
Groet
12 jaar
En ? is door de winst aan pk s je stoelframe al afgebroken , beetje humor op deze grijze dag , mooi dat het beter werkt.
De banden zijn al glad door de vele burnouts :) hij rijdt prima, misschien placebo effect maar reageert goed en direct op het gas.
12 jaar
een paar nieuwe bandjes en je kan weer rokend de straat uit , haha
Maar fijn dat het gelukt is allemaal ,
groetjes limbra .
Bedankt limbra voor de uitgebreide hulp. Ben er stuk wijzer van geworden.
Groeten
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Atos of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar