Hyundai Excel: Welke sensor moet ik hebben

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3

Hoi,

Mijn auto start soms niet, of slaat af en is dan niet meer aan het lopen te krijgen dat duurt dan zo'n 10 a 20 sec
dan start hij weer wel en loopt dan als een zonnetje.

Nu heb ik div. keren gelezen dat, na het vervangen van de watertemp. sensor het probleem is opgelost.
Welke moet ik dat hebben er zitten er twee in, 1 voor de meter en 1 voor de fan welke van de deze hangt ook aan de motorcontroler?

b.v.d Stef

stef002

Geplaatst door stef002 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Hyundai Excel? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Tinus11474 (0), 15 jaar geleden

wanneer start de motor niet - koud of warm?

de temperatuur-SENSOR stuurt de motor temperatuur door naar de ecu (computer - regelunit) .
de temperatuur-ZENDER stuurt alleen de temperatuur meter op je dashbord aan .

als ik het goed heb zit de temperatuur-SENSOR in het thermostaat-huis .
daar zit ook de temperatuur-ZENDER ,

bij mijn weten is het de bovenste de sensor die je dan moet vervangen.

maar het kan natuurlijk meerdere oorzaken hebben dat de motor niet goed start.

meschien dat je beter ff naar de garage kunt gaan om de ECU uit te laten lezen ,
vaak komt de fout dan wel aan het licht.

een temperatuur-SENSOR kost ongeveer € 25,-- A € 30,-- .


gr. Tinus

stef002 (0), 15 jaar geleden

Als ik er nu aan denk altijd warm, een keer naar een ritje even gestopt en uurtje later start hij niet meer voor 20sec daarna geen probleem draait als een zonntje, en een andere keer sloeg hij af voor een verkeerslicht (ik stond vooraan :-( ) en toen starte hij weer niet voor 20 sec.


Dus ja hij is warm als het gebeurt.

Gr Stef

Tinus11474 (0), 15 jaar geleden

dan is het vrijwel zeker de temperatuur-SENSOR .
vervangen van deze is vrij makkelijk .

als je het zelf doet moet je even op een paar dingen letten.

*maak de plus kabel van de accu los
*zorg ervoor dat je een kannetje koelvloeistof bij de hand hebt (er loopt een beetje koelvloeistof uit de sensor opening )
*de motor moet koud zijn (werkt pretiger en er staat minder druk op het systeem)
*draai langzaam de radiateur dop los (tot de druk eraf is , dan de dop er helemaal vanaf)
*als de dynamo recht onder de sensor zit , leg dan een plastic zak over de dynamo (dit om te voorkomen dat
er koelvloeistof over de dynamo loopt , waardoor deze kapot kan gaan)
*zorg voor een goed passende steeksleutel (anders beschadig je de moerkop van de sensor en dan ben je verder van huis).
*maak de stekker los van de sensor .
*zet de passende steeksleutel op de moerkop van de sensor en draai deze tegen de klok in los , dit zal niet zo
makkelijk gaan omdat de sensor behoorlijk vast kan zitten , (doe dit met beleid zonder lompe of brute kracht)
*als de sensor los is deze er voorzichtig uit draaien , en zorg ervoor dat je de nieuwe sensor al klaar hebt liggen.
als de oude sensor eruit is loopt er koelvloeistof uit de opening .
*let erop dat je de nieuwe sensor er recht indraait.
*zet de nieuwe sensor met de passende steeksleutel voorzichtig vast , onder het motto vast is vast.
*sluit de stekker weer aan op de sensor en vul koelvloeistof bij via de radiateur.
*verwijder de eventuele plastic zak van de dynamo en sluit de plus kabel weer op de accu aan.
*start de motor en laat hem gewoon stationair lopen ,vul koelvloeistof bij indien het peil in de radiateur daalt.
*cotroleer het gebied rond de sensor op eventuele lekkage.
*laat de motor gewoon lopen , totdat de koelfan aangaat , als deze uitgedraait is zet je de motor uit.
*draai de radiateurdop er weer op (let op de radiateur is nu heet)
*start de motor en ga een stukje rijden , controleer daarna of er geen lekkage is rondom de sensor.
*doordat de pluskabel van de accu los is geweest (ook uit veiligheid) is nu de ECU gereset en zijn alle opgeslagen storingen gewist uit het geheugen .

controleer de komende dagen het koelvloeistof peil , en vul bij indien nodig via het koelvloeistof tankje,
het bijvullen kan nodig zijn omdat er nog wat lucht in het systeem kan zitten.

ik weet zeker dat het probleem wat je hebt met de auto hiermee is opgelost .
het is een veel voorkomend kwaaltje (de temperatuur-SENSOR) bij sommige type`s van hyundai.

suc6 Tinus

stef002 (0), 15 jaar geleden

Tinus ,

Bedankt voor deze uitgebeide handleiding, ik ga aan de slag en je hoort beslist of het gelukt is


Gr Stef

stef002 (0), 15 jaar geleden

Tinus,

Ik heb een nieuwe temperatuur-SENSOR geplaatst en het probleem is niet opgelost :-( .
Ik heb met het mooie wat dingen uitgeprobeert b.v. bougie's vervangen (helpt niet).
Steevast naar een rit van 1 a 2 km blijft het start probleem bestaan, heb van cilinder 1 de bougiekabel los getrokken en er een losse bougie
op aan gesloten, tijdens het starten zie je geen vonk of af en toe een vonk, als de motor aan slaat vonk hij wel goed en draait, ondanks 3 cilinders
, goed rond.
Ik verdenk zelf de nokas sensor,

Groeten Stef

wim12199 (0) PRO, 15 jaar geleden

Ofwel fout de krukashoeksensor ofwel zit je met een probleem aan de transponder, laten uitlezen is de boodschap en het zal goedkoper zijn dan van alles en nog wat te vervangen!

Garage Janssen (0) PRO, 15 jaar geleden

De meest voorkomende probleem bij deze auto's is het krukaspositie sensor.
Deze zit aan de voorzijde in het blok bij de versnellingesbak.
Koop geen orginele deze zijn van ijzer en geven deze problemen.
Bij de tussenhandel ook te krijgen en zijn ze van kunststof.
Let wel op als er een ijzere gemonteerd is wel een extra ring in motorblok verwijderen voor je de kunststoffen er in kan.

gr peter

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Excel of stel zelf een nieuwe vraag.