Sinds 2 weken heb ik last van witte rook uit mijn auto (hyundai h100 2.5TD) Het probleem treedt op bij het starten. Is de auto koud dan valt de rook "relatief" mee, echter meer dan ik gewend ben. Als ik de auto start wanneer deze +/- 15 minuten heeft stil gestaan nadat hij goed warm is geweest, dan onstaat een enorme witte rookpluim.
Dus:
koud -> starten -> witte rook
warm -> 15min. stoppen -> starten -> enorme witte rookpluim
Tijdens de koude start loopt de motor onregelmatig. Warrme start is ok echter een witte rook pluim.
Na een minuut of zo is de witte rook verdwenen en zie je niets ongewoons meer.
6 weken geleden is er in de garage een cleaner aan de diesel toegevoegd. Ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft. Voor die tijd had ik geen problemen. (Sindsdien heb ik al zeker 8 keer 40L getankt.)
Iemand een idee?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je koelvloeistof verlies ? ?
gescheurde kop. deze motoren zijn slecht.
Maar maar laurens !!!! moet het meteen met de deur in huis !!!!
Jan, kijk jou eerst eens ff naar je koelvloeistof, daar lees ik niets over!!!!! @ laurens: Grote stappen snel thuis????!
Sytze
Ja ik moet af en toe koelvloeistof bijvullen. +/- 1.5liter per 15.000km. Echter de rook is iets van de laatste tijd
18 jaar
Hallo Jan,
Laat je koelsysteem een afpersen bij een garage. Misschien wordt het dan duidelijk waar hij lekt. Kijk ook eens in je oliedop. Als daar een slagroomachtige aanslag inzit (sludge) duidt dat op een lekke koppakking of een gescheurde cilinderkop.
En wat die witte rook betreft, als deze blijft hangen is dat ook geen goed teken.
succes
Ruben
18 jaar
Nee Ruben,
Er is niets te zien aan de olie. Ik ben bij de garage geweest en die denken toch aan een lekke koppakking. De bus heeft 236.000km gereden. Is een reparatie nog de moeite? De auto ziet er verder nog mooi uit.
PS Wat is het verschil tussen een lekke koppakking en een gescheurde cilinderkop wat betreft de verschijnselen die ik zie:
witte rook, koelwater lekkage maar geen smurrie in de olie. Ook zit er geen smurrie of olie film op het koelwater. Mij lijkt dat dan geen cilinder probleem toch?
18 jaar
Het enige verschil tussen een lekke koppakking en een gescheurde cilinderkop is de vervangprijs. Een cilinderkop is veel duurder.
Als je kop kapot is moet ook de koppakking (=afdichting tussen blok en cilinderkop) worden vervangen.
Als er geen sludge in je olie zit dan zit er geen koelvloeistof bij je olie en is er dus waarschijnlijk je pakking doorgeslagen naar een van de cilinders, waar dus je koelvloeistof in verdwijnt. Dat veroorzaakt dus ook de witte rook. (waterdamp)
Ik kan hiervandaan niet beoordelen wat er stuk is, dus toch naar de garage.
succes
18 jaar
Bedankt voor de informatie Ruben
18 jaar
Als de cilinderkop gescheurd is hoor je ook vaak een borrelend geluid in je koelsysteem, bij een defecte pakking is het alleen de rook en de vuiligheid in de olie.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar