Sinds kort in het bezit van een Iveco Eurocargo ML100E21. Ligt een Tector motor in met commonrail systeem. Nu houd hij met optrekken duidelijk in tussen de 1500 en 2500 tpm. Vóór de 1500 trekt ie goed, dan van 1500 tot 2500 trekt ie langzaam, en bij 2500 toeren krijg je een soort boost en trekt ie ineens stukken harder. Dit is duidelijk te merken door eenieder die ermee rijd.
Na onderzoek zijn we erachter gekomen dat de auto is weggeweest naar een Iveco dealer, daar hebben ze het probleem ook al geprobeerd te verhelpen. Ze hebben de hogedrukpomp en alle injectoren al vervangen. Zonder resultaat. Daarna is de auto dus verkocht.
Nu zelf afgelopen zaterdag een beurtje gegeven, meteen met universele computer de storingen uitgelezen. Stonden 2 storingen in:
63: motortoerentalsensor
17: gaspedaalsensor
Beide hebben mijns inzien niet met het probleem te maken, aangezien de motor verder wel goed loopt, en het inhouden word gevoeld met het pedaal op de mat...
Gister na een tip ook de turbodruk sensor vervangen; ook zonder resultaat.
Iemand met tips, oplossingen, waar we verder kunnen zoeken?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je zou met een scoop eens kunnen kijken wat het krukassignaal doet en wat het nokkenassignaal doet.
Misschien is er een hapering in een van de sensoren.
Gaspedaal lijkt me niet de reden van dit inhouden, maar ook die kun je met een scoop even doormeten.
Ik kan op mijn werk volgende week met de scoop het een en ander doormeten.
Ondertussen wat dingen geprobeerd. Er werrd mij verteld dat als de krukassensor of nokkenas sensor uitvalt, ze elkaars functie overnemen. Dus heb ik de stekker van de nokkenassensor losgegooid, en geprobeerd te starten. starten duurt dan langer, maar slaat wel aan en rijd ook nog gewoon. Maar het inhouden blijft.
Daarna stekker weer vast gemaakt, start weer normaal. Toen krukas sensor los gemaakt, toen wou die niet meer aanslaan. Hij stopt dan na een x aantal rondgaan met starten.
Moet in dit geval de nokkenas sensor de taak van de krukas sensor ook overnemen, en kan ik daaruit concluderen dat de nokkenas sensor een hapering heeft?
12 jaar
Probleem is boven water hoor. Nadat we als allereerst de turbo speling al eens gevoeld te hebben (was in orde), besloten we pas ineens toch de inlaat buis eens te demonteren. En daar zagen we een voor de helft opgevreten inlaatwiel... Bij het controleren van het inlaat gebeuren, kwam daar ook een gehavend moertje tevoorschijn die deze schade hoogstwaarschijnlijk heeft aangericht.
Vervolgens hebben we bij onze turboboer een nieuw ingaat wiel besteld... En met 140 eurootjes is is het probleem dus opgelost!
Iedereen bedankt voor het meedenken nog!
12 jaar
Bedankt voor de feedback.
Oei, dat is een duidelijke. Bedankt voor de terugkoppeling en de mooie foto.
Leren we allemaal van.
En dat materiaal is gelukkig in de interkoeler beland. Ik zou deze als hij aanwezig is toch even spoelen .
Groeten.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Iveco 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar