Jaguar Xj: Jaguar XJ12 loopt niet lekker stationair

Brandstof: Benzine, Motorcode: 5300

Ik heb een Jaguar XJ serie III V12 die niet lekker (stationair) loopt.

Ik had geconstateerd dat er water vanuit de tank de injectoren was binnengekomen, dus complete tanken leeg gemaakt en gereinigd en injectoren gedemonteerd en de commenrail door gespoten (was erg vuil) en injectoren laten reinigen, nieuwe bougies gemonteerd, nieuwe benzine filters.

Auto vonkt goed, kabels zitten weer juist op de bougies (gecontroleerd a.d.h.v. schema)
Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen, zit zelf aan de lambazone (of hoe heet zo'n ding) te denken op de catalysator.

Graag reacties

minkm00

Geplaatst door minkm00 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Jaguar XJ? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Wat is het bouwjaar?

Als je denkt aan de lambdasonde, moet je wel in meervoud denken. Aan elke kant zal wel zo'n sonde zitten.
Maar het kan veel zijn en een hoop hangt af van het bouwjaar.
Is deze uit te lezen? Zo ja, dan ligt daar een schat aan informatie te wachten.
Brandstofdruk al gecontroleerd?

minkm00 (0), 12 jaar geleden

Het bouwjaar is 1991 XJ Serie met katalysator, ik heb de brandstof druk niet gecontroleerd, hoe doe je dit?

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Met een drukmeter en een t-stuk.
Ik heb voor nood daar zelfs wel eens een oliedrukmeter voor gebruikt.

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Druk meten doe je met een manometer waar je b.v. compressie mee meet . T -stuk tussen de aanvoer en moet iets meer dan 3 bar zijn. Aan het regelmembraam zit nog een vauumslang. .Los of vast moet een half bar druk verschil aangeven. Een goede pomp moet de 9a 10 bar kunnen maken. Meter zonder T-stuk aansluiten en even het contact aan. Afvoerleiding is drukloos. Succes.

minkm00 (0), 12 jaar geleden

Ik heb even wederom 12 nieuwe bougies er in gedraaid en de injectoren nagekeken. Bij nader inzien bleken er 4 stuk waarvan 2 verkeerde (auto type) op te zitten (van een niet HE motor)

Loopt en draait als een zonnetje, oorzaak was uiteindelijk dmv autowassen water gespoten bij de benzine klep, waardoor er water in de tank is gekomen omdat de overloop slang verstopt zat. Achteraf blijkt dit een zeer groot probleem bij de xj serie 1 2 en 3 modellen.
Maareh niets geen gedoe met T stukken op benzine pomp om druk te meten. Ding krijgt benzine of niet (eenvoudig gezegd) gewoon bij de basis blijven.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Jaguar XJ of stel zelf een nieuwe vraag.