Hallo,
Ik heb een jaguar sovereign xj 6 ( xj40 ) 3.6 uit 1987. De motor loopt stationair goed maar als ik gas geef begint de motor onregelmatig te lopen en krijg ik steeds backfire's in het inlaat traject. Ik heb al een keer de stekker van de luchtmassa meter afgetrokken en daar reageert ie direct op dus die zal wel werken lijkt mij.
Weet iemand wat hier mis kan zijn?
alvast bedankt
gr. marvin
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lijkt toch op luchtmassameter probleem, volgens mij zijn deze niet meer leverbaar van dit type wagen?
Met een bouwjaar 1987 verwacht ik een lucht hoeveelheids meter, zo'n groot grijs blok met een flap erin.
Die willen wel eens verbuigen bij een backfire.
Heeft de motor wel goed gelopen? Vertel eens wat meer over hoe de storing erin kwam.
Er zit inderdaad een groot grijs blok in als luchtmassameter maar deze is niet voorzien van een flap/klep zoals die bij mercedes en bmw vroeger werden gebruikt.
ik heb recent een tip gehad dat er misschien water in de tank zit....de auto is een half jaar geleden neer gezet ( goed lopend ) en nu kreeg ik hem niet aan de praat.
De brandstoftank zit voor een kwart vol en heb voor de zekerheid een liter of 10 benzine bij gevuld voor het geval als de meter niet zou kloppen. Sinds doen krijg ik hem aan de praat. Dat ploffen in mijn inlaatspruitstuk wil zeggen dat ik een arm mengsel heb.... dus of te veel lucht of te weinig benzine.
Nu zit de tankdop van zo'n jaguar boven op de carrosserie, als om de tankdop heen een hoop bladeren zitten wat hier het geval is zou het kunnen dat er water in de tank is gekomen van de regen.
Ik heb een cola fles 3kwart gevuld met benzinen en onderop ziet ik een laagje water staan ter hoogte van een cm. ( ik heb dit afgetapt bij de inspuitrail waardoor de benzine al weer vermengt is) ik ga nu al de benzine aftappen en een nieuw brandstof filter monteren en gooi er dan natuurlijk nieuwe benzine in.
Brandstofdruk had ik overigens al gemeten en die is 3 - 3,5 bar dus dat is goed.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat als de benzine vermengt is met water dat alleen de benzine verbrand en niet het water waardoor je dus een arm mengsel krijgt.
ik hou jullie op de hoogte.
mvg marvin
12 jaar
Bougies nat van het water? Midden achterin de tank zit een mangat .Kan je hem van links naar rechts schoon maken . Ik had ook een klant die de tankdop niet vast schroefde want er staat zoveel vacuum als je gaat tanken. Tot bij een flinke bui en blad in de afvoer de motor niet meer wilde aanslaan. Even het systeem door laten stromen ook de verstuiverrail en lopen die motor. Succes.
Heb reeds de benzine afgetapt en ververst en een nieuwe brandstoffilter gemonteerd....er zat wel wat water bij de benzine had ik het idee maar het mag allemaal niet baten.
Stationair loopt ie 1000/1500 toeren en als ik ga geef dan ploft het steeds maar hij blijft stationair lopen..... het is net of er een begrenser op zit, dat is niet maar zo reageert ie als je gas geeft.
Stationair lijkt het net of ie niet altijd op 6 cylinders loopt, motorblok beweegt nogal zeg maar.
Ik heb verder geen vacuum lekkages of iets dergelijks.
Iemand nog ideeen.....heb hem proberen uit te lezen via de "vcm" knop maar dat werkt niet of ik doe iets niet goed.
12 jaar
Dit las ik op een ander forum....zo reageert mijn motor dus ook.
******Het EFI proces is als volgt bij de xj6 ter vergelijking;
de watertemperatuursensor ( deze gaan zo goed als nooit stuk ) geeft info aan de ECU over verrijking van het mengsel tijdens de opwarmperiode.
De micro switch bij de gasklep begrenst het toerental in het geval van de xj6 tot 1470 toeren en als het toeretal daarboven
dreigt te komen tijdens opwarming in stilstand dan sluit de ECU de brandstof toevoer af todat het toerental weer onder die 1470 komt, zodra de motor al wat warmer is komt, blijft dat toerental onder de 1470 en valt rustig terug tot 800 toeren normaal stationair toerental.******
Mijn motor zit dus in een soort van noodloop programma lijkt het wel, hij knijpt als het waren de benzine toevoer.
Ik heb gehoord van iemand dat het misschien aan de BDP sensor zou kunnen liggen, die regelt de juiste inspuiting en onsteking alleen lijkt mij als die stuk zou zijn dat helemaal niet zou moeten lopen.
Ik ben even ten einde raad......
iemand nog suggesties??
12 jaar
Dit hoort bij een Serie 3 XJ6 wat jij beschrijft.
Ik verdenk echt de MAF en als het goed is staat er Lucas op.
@ oldford: dit model zit een MAF op zonder flap.
Het probleem is opgelost en het lag niet aan de Maf sensor in dit geval was het toch de BDP sensor. motor loopt weer zoals het hoort.
bedankt iedereen voor het meedenken.
probleem kan gesloten worden!!
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Jaguar XJ of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar