Jaguar S-Type: Lekstroom?

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3L

Ik heb sinds een dag een probleem met mijn S-type uit 1999.

Gisteren gereden en geen probleem. Geen laadstroomlampje of iets dergelijks. Bij terugkomst auto proberen te starten maar alleen wat geratel van wat relais maar niet voldoende stroom om auto te laten starten. Jumpstart gedaan en meteen lopen een stuk gereden en dat ging prima. Auto stil gezet, motor uitgezet, op eigen kracht starten...niets aan de hand startte prima. De volgende ochtend startte hij ook maar bij terugkomst van een ritje had hij even stil gestaan maar startte niet meer. Weer jumpstart en meteen lopen. Nu staat hij weer met een bijna lege accu. Ik verwacht een lekstroom maar alles wat in de auto zit is origineel.

Iemand een idee waar de lekstroom (wat het wel moet zijn want de accu is van recente datum) vandaan kan komen?

patrick35zh

Geplaatst door patrick35zh (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Jaguar S-Type? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Theo Sparenburg (5), 13 jaar geleden

Ik zou beginnen met de accuspanning onbelast te meten. Vervolgens zou ik de laadspanning bij draaiende motor even controleren. Ook kan het geen kwaad de accu toch even onder belasting te (laten) testen. Als dat allemaal goed is even een amperemeter (met een voldoende bereik) tussen de minpool van de accu en de losgenomen massastrip zetten. Dan kan je aflezen of er een lekstroom aanwezig is en hoe hoog die is. Mocht de lekstroom te hoog zijn dan één voor één de zekeringen verwijderen en kijken bij welke zekering de lekstroom wegvalt. Dan heb je het circuit gevonden waarin je verder moet zoeken.


vr.gr. Theo Sparenburg

patrick35zh (0), 13 jaar geleden

Beste Theo,

Bedankt voor jouw snelle reactie. Ik ga deze zaken morgen (als het hopelijk wat beter weer is) even doorlopen om te zien of er sprake is van een grote lekstroom. Dit moet naar mijn gevoel wel het geval zijn anders is het ontladen na verloop van tijd voor mij niet te verklaren.

patrick35zh (0), 13 jaar geleden

Vandaag met de multimeter aan de gang gegaan. Met de kofferbak open heb ik het amperage gemeten in russtand. Deze lag op 2,5 amp!

Vervolgens alle zekeringen getrokken, zowel onder motorkap als in de powerbox in de achterbak. Uiteindelijk bij een 10 Amp zekering in de powerbox viel het amperate omlaag naar circa 1,3. Helaas heb ik niet zo snel mijn instructieboekje kunnen vinden om na te gaan waar deze zekering van is.

1,3 Amp lijkt mij nog hoog maar meer zekeringen om te trekken heb ik niet.

Theo Sparenburg (5), 13 jaar geleden

Is de gemeten waarde van 1,3 ampere met geopende kofferbak? Als dat zo is even lampje verwijderen en afgelezen waarde zal dan veel lager zijn. (1,3 x 12 volt= 15,6 watt).
Blijft dan nog steeds 1,2 ampere die weglekt via zekering van 10 ampere. Uitzoeken wat er op die zekering zit (alarm, telefoon, navigatie?)

vr.gr. Theo Sparenburg


vr.gr. Theo

Transaxle-Auto (0) PRO, 13 jaar geleden

Probleem soms met deze modellen is de radio.
Komt enkele keer voor bij sommoge.
Zorg dat de radio uit is voor dat je de motor stop zet en laat de radio niet uit gaan door het contact af te draaien.
Dan is de accu na 2,5 uur LEEG!!!
Dus probeer maar es om de radio echt met de knop uit te zetten voor dat je de motor stop zet en grote kans dat je dan g1 problemen meer hebt, succes

jagbarry (0) PRO, 13 jaar geleden

idd eerst en vooral maken dat er geen verbruikers meer aan blijven, lampjes verwijderen en eventueel alle sloten in slot trekken .Om de verlies stroom te meten moet je wel wat tijd hebben. Na verloop van tjid gaan er enkele comlputers in hun slaapstand en zakt de waarde . Als je na ongeveer een uur meer dan 0.4 ampere meet dan pas kan je beginnen met de zekeringen uit te trekken om te zien over welk circuit het zit. Maar om dit opte lossen zonder schema s, veel sterkte hoor. anders zou ik ergens durven zeggen telefoon in middenconsole
mvg, jagbarry

ozner007 (0), 13 jaar geleden

Beste,

wij hebben dit eens voorgehad bij een model S-TYPE 1999. Het probleem zat toen in de kabelboom die van het motorcompartiment naar het passagierscompartiment gaat. Door een twisted draad schuurde deze door en maakte een massacontact, waardoor er een stroomverlies ontstond. Het heeft ons 1 week geduurd vooraleer we de fout gevonden hadden. Succes dus.

anoniem-1573996169 (0), 13 jaar geleden

[quote=patrick35zh]Ik heb sinds een dag een probleem met mijn S-type uit 1999.

Gisteren gereden en geen probleem. Geen laadstroomlampje of iets dergelijks. Bij terugkomst auto proberen te starten maar alleen wat geratel van wat relais maar niet voldoende stroom om auto te laten starten. Jumpstart gedaan en meteen lopen een stuk gereden en dat ging prima. Auto stil gezet, motor uitgezet, op eigen kracht starten...niets aan de hand startte prima. De volgende ochtend startte hij ook maar bij terugkomst van een ritje had hij even stil gestaan maar startte niet meer. Weer jumpstart en meteen lopen. Nu staat hij weer met een bijna lege accu. Ik verwacht een lekstroom maar alles wat in de auto zit is origineel.

Iemand een idee waar de lekstroom (wat het wel moet zijn want de accu is van recente datum) vandaan kan komen?[/quote]
wel vaker gehad dat een nieuwe accu korte tijd later kapot was.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Jaguar S-Type of stel zelf een nieuwe vraag.