Helaas is mijn eigen auto ermee gestopt.
De automaat begon een paar weken geleden iets meer slip te vertonen. Hij scahkelde eigenlijk altijd goed, ook al erg laat bij koude motor. Oliepeil bak nadat de lichte slip begon gecontroleerd en er een liter of anderhalf uitgehaald, stond al een paar duizend kilometer boven peil.
Geen verbetering daardoor. Wel verder de auto gewoon gebruikt omdat het leek mee te vallen met de slip en ik geen tijd had er naar te kijken.
Gisteren begon er bij hogere toeren een gierend en schrapend geluid uit de bak te komen, niet heel hard of angstaanjagend, maar wel hoorbaar. Niet altijd overigens. Bij kouder motor niet, hoe warmer hoe erger. Ook bij stilstand en gasgeven in de P duidelijk hoorbaar onder bij de bak/ koppelomvormer.
Een tiental kilometer verder tegen een heuvel op, begon de motor meer toeren te maken en moest meer gas gegeven worden om boven te komen.
Leek op een slippende koppeling. Na de heuvel probleem weg.
Echter vanaf vandaag is het over met de auto.
Motor koud, lijkt er niks aan de hand te zijn. Als je wegrijdt gaat het een paar honderd meter goed, ook al schakeld de auto erg laat en pas bij gas loslaten en toeren laten zakken. Daarna met enige slip weer een paar honderd meter verder tot de koppelomvormer geen kracht meer overbrengt, alsof hij in de N staat. Ook achter uit wil niet. Geen aandrijving.
Daarna motor uitzetten en in P zetten. Na minuut wachten weer starten en je kunt weer 'gewoon' wegrijden en nu na 100 meter geen aandrijving meer.
Net met koude motor stallspeed test gedaan. In D en 5 seconden volgas gegeven. Toerental is ongeveer 2000 omw/min. Na maar iets warm worden lijkt het alsof hij in N staat ipv in de D.
Daarna motor uitzetten en weer satrten en opnieuw is er aandrijving. Even dan.
Oliepeil versnellingsbak is goed, olie niet oud, filter waarschijnlijk wel. Olie stinkt niet verbrand. Na starten bij koude motor zakt oliepeil, pomp werkt dus.
Wie weet wat het is?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is het een [url=http://hotrodlane.cc/New%20HEMI%20Tech/2...]45RFE[/url] bak ? Heeft hij nog een beetje aandrijving in reverse bij koude bakolie ? Dan denk ik dat de underdivepiston stuk is.
Het probleem was simpel en is dus opgelost. Het was zo simpel dat , zoals wij monteurs te vaak doen, te moeilijk gedacht werd.
Ik heb de auto een half jaar en heb toen meteen groot onderhoud uitgevoerd. Alleen het oliefilter van de bak is toen niet vervangen omdat deze toen niet op voorraad was. Ik heb toen wel de atf afgelaten en opnieuw dezelfde hoeveelheid gevuld.
Verder lang lekker gereden.
Van de week toch maar eens de pan onder de bak vandaan geschroefd en zag abnormaal veel vuil in de carterpan van de bak liggen. Bij deze 21 jaar oude Jeep is volgens mij het filter nooit vervangen en zat dan ook helemaal dicht geslipt met vuil.
Ik heb de felsnaad van het ijzeren filter opengemaakt en het filter gereinigd. Dat ging eenvoudig omdat het filter een fijnmazig stalen gaasje is. Daarna het filter weer dichtgebouwd en felsnaad netjes dicht getikt. Alles gemonteerd en de auto rijdt weer als vanouds zonder bijgeluiden.
De bak is een 4 traps Aisin bak, code weet ik zo niet meer.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Jeep Cherokee of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar