Steeds bij langzaam rijden/stationair draaien (mijn auto is een automaat) begint koelvloeistof te koken. Losdraaien van expansievat dop geeft dan een aardig bubbelbad en overlopen te zien. Diagnose van lekke koppaking gesteld door Chrysler/Jeep garage. Via lekke koppakking zou steeds lucht in koelsysteem zijn geblazen, draaien op benzine of LPG maakt geen verschil.
Koppakking inmiddels vervangen bij mijn lokale BOVAG garagehouder (was inderdaad lek), maar het probleem van een te hoge motortemperatuur blijft...er is wel een cleaner toegevoegd aan het koelsysteem om eventuele verstopping op te lossen, maar ook na zo'n 300 km gereden te hebben lijkt er nog niets te veranderen. Het "bellenblazen" via het expansievat doet hij nog steeds.
Iemand een idee waar nog eens naar gekeken zou moeten worden??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Misschien is je thermostaat defect (blijft dicht staan, leg hem in een bakje kokend water om te testen) of radiator vervuild (binnenkant / buitenkant).
Je zou kunnen proberen om andere bougies te nemen die wat koeler blijven bij het rijden op gas omdat de motor nu eenmaal wat warmer wordt bij het rijden op lpg. Maar zal denk ik niet veel uitmaken.
Mvg,
Jvr
Standaard zaken waar je naar kijkt zijn:
Thermostaat of deze wel op de juiste temperatuur open gaat en ver genoeg.
Opbrengst waterpomp goed?
Radiator schoon van muggelijken en geen belemmeringen voor de luchtstroom?
Koelvin werkt bij het bereiken van de schakel temperatuur sensor?
Geen verstopt koelsysteem?, eventueel flushen en daarna weer koelvloeistof.
Ontsteking en de onderdelen daarvan, bougie's, kabels etc heel en de juiste electrode afstand en type?
Komt het systeem op normale werkdruk? slangen mogen wat onder druk staan, maar niet te veel spanning erop.
System goed ontlucht?
Bellenblazen via het expantievat kan wijzen op een luchtbel in het koelsysteem, ontluchten dus.
Fan mede door een oliekoeler komen als deze met koelwater wordt gekoeld en een inwendig lek heeft.
Dan zou je weer olie in het koelwater vinden of water in de olie, deze fout wordt verward met lekke koppakking soms.
Cor
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Jeep Cherokee of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar