Ik heb een sorento 2005 CRDI 2.5 Diesel.
1. Na een retourtje frankrijk sloeg deze auto af bet het oprijden / opstrekken de snelweg op na het tanken. Wilde niet meteen starten na een minuutje rust wel weer.
2. Vlak bij Amsterdam (dik 100 kilometer verder / uur later) gebeurde dit nogmaals toen ik bij +/- 100 km/h de cruisecontrol weer aanzetten (moest dus flink optrekken in 5 naar 120 KM/h)
De laatste grote beurt was 15D km geleden, eerder werd soortgelijk gedrag veroorzaakt door een verstopt dieselfilter. Dealer gebeld, deze gaf aan (ivm. de km-stand 198.000) het diesel filter tijdens die beurt niet te hebben vervangen. Dit alsnog op de hoek van de straat laten doen.
Vanmorgen was het probleem echter weer terug, bij dik 3000 toeren in de 4 de snelweg op en de auto haperde wat, uit reactie schakelde ik meteen naar de 5 (voelde als toeren begrenzer) waarna ik mij bedacht dat ik nog niet zoveel toeren maakte. Terug naar de vier en een beetje gas bij. Auto slaat abrupt af bij 3.5000 toeren. Auto gekeerd en terug naar huis. In de 3 krijg ik het probleem niet gereproduceerd.
Bij de juiste afrit nog een pogin in de 4, weer slaat de auto af. Dit keer blijft echter het motor management lampje wel branden (andere keren niet).
Ik ben hierop meteen door gereden naar de dealer; deze lees uit 'FUEL PRESSURE LEAKAGE' en volgens mij zag ik op zijn scherm dat de rail 1018 mBar had bij stationair toerental, de lekkage lekt dus pas bij 'hard werken' (misschien op zo'n moment meer tegendruk uit de cilinders?)
De auto vertegenwoordigd een dagwaarde van nog geen 6.000 euro schat ik zo (205.000 KM, 2005, handbak) en de kosten beginnen aardig op te lopen.
- lekke krukas keering
- grote beurt, brandstof filter etc.
- Nieuwe keerring vooras + olie in tussenbak;vooras;achteras (zat water in)
Al met al ergens tussen de 1000 en 2000 per jaar aan kosten over de laatste 3 tot 4 jaar, deels dure beurten.
Graag meningen en advies,
- hoe moelijk zijn dergelijke lekkages te vinden?
- is dit Kia specifiek werk of zou elke handige garage dit moeten kunnen (de zeer goede, kleine garage op de hoek is een stuk goedkoper en daar heb ik meer vertrouwen in)
- wat voor kosten / matriaal zitten er tussen de bandstofpomp en de verstuivers?
Dank allen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Waarschijnlijk versleten verstuivers of problemen met de brandstofregeling op de HD pomp. Ik adviseer je om eens bij een dieselservicedienst van Bosch of een ander merk langs te rijden, die kunnen waarschijnlijk een goede diagnose stellen.
Ik heb de plastic kap van het blok gepakt en de bovenkant lijkt wel 'nat'.
Ruikt niet in het speciaal naar diesel maar schoon is het zeker niet.
De vettigheid/nattigheid lijkt evenredig verdeeld in lijn met de 4 injectoren (dus geen gesmeer bij het vullen van de olie)
Morgen gaat er een dieselspecialist naar kijken.
13 jaar
Van de Sorento is bekend dat de coating in de tank nog wel eens los wil laten en dit de brandstoftoevoer verhinderd.
Geen idee of dat bij deze auto ook het geval is maar wellicht toch een punt om naar te kijken.
ik had gehoopt dat te ondervangen met het vervangen van het dieselfilter
13 jaar
Als de coating de oorzaak is, heeft het vervangen van het filter geen zin. Er komt dan nl. gewoon onvoldoende brandstof op het moment dat er vermogen gevraagd wordt. Het zeef in de tank zit dan vol troep en nagenoeg dicht.
klopt,rechts onder de achterbank zit een luik kom je bij de tank,kun je dit zo zien,oorzaak is vaak diesel met b.v biodiesel hier kan de coating niet tegen en lost op
Kan dit dan ook leiden tot 'fuel pressure leakage' in de computer?
Ik ga er zeker even naar kijken.
De tank zit idd vol met schillen van de verf, mogelijk door franse diesel, mogelijk door de dieselreiniger die vorige week puur in het dieselfilter is gedaan bij vervangen. Tank was daarbij wel vol.
13 jaar
Even voor de duidelijkheid. Het probleem is de tank, niet de diesel. Het is toch belachelijk dat een tankwand niet tegen een bepaalde soort diesel kan.
Enfin, volgens mij levert Kia een groter vervangend zeef voor de tank. "Zodat het langer duurt voordat ie dicht gaat zitten". Houtje-touwtje oplossing dus.
Mocht het mogelijk zijn, is natuurlijk de beste oplossing, tank schoonmaken en nieuw zeef plaatsen. Zoals zo vaak: autofabrikant maakt fout, klant draait er uiteindelijk voor op.
13 jaar
De tank is hier inderdaad het probleem. Vervangen of helemaal ontdoen van de binnenlaag is de enige goede remedie.
Het was idd de tank, de lossgekomen coating zat echter ook in de leidingen naar het brandstoffilter en in het filter.
Dit alles is schoongmaakt en volgns de monteur is het probleem nu verholpen. Hij heeft behoorlijk kilometers gemaakt om hier zeker van te zijn.
Tank is niet vervangen, volgens de monteur kwam het door de dieselreiniger die bij vervangen van het dieselfilter (500 km geleden) is gebruikt en hij raadde mij aan dat dus maar niet meer te gebruiken.
Ik vindt het bijzonder dat er echt zoveel coating van een tank afkomt van 1 slok reiniger en ik neig er dan ook meer na de Franse diesel de schuld te geven. (nouja de schuld ligt bij Kia dat is me duidelijk, ik wil uiteraard proberen dit naar de toekomst te voorkomen)
Wat is de beste manier om alle coating uit de tank te krijgen?
13 jaar
Beste manier? Geen idee. Tanken in Frankrijk..........???
Misschien over een tijdje nog weer eens in de tank kijken wanneer deze bijna leeg is om eventueel weer losse stukken er uit te vissen.
:) wij hebben daar een krot om op te knappen en ben daar dus regelmatig vrij lang.
Ik zal het eens in de gaten houden. Ik las elders dat biodiesel de oorzaak kan zijn van het loslaten van deze coating.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Biodiesel
In Frankrijk wordt dit al bij veel pompen standaard vermengd met de gewone diesel.
13 jaar
Vandaag nog gesproken met een Duitse monteur van stadsbussen. Die rijden daar al sinds geruime tijd op biodiesel. Hij zegt niks dan ellende daardoor.
De motoren kunnen er goed tegen maar de keerringen, rubbers en slangen vaak niet. Hij heeft al een paar keer keerringen moeten vervangen door de biodiesel. Hij krijgt dan steeds verbeterde keerringen die er beter tegen moeten kunnen, maar ook die gaan telkens weer kapot. Biodiesel is behoorlijk agressief.
Dus even ten goede van Kia. De coating van de tank is niet de beste, maar tegen biodiesel is ie helemaal niet opgewassen.
13 jaar
Ik moet dus eigenlijk naar Frankrijk met 200 Liter diesel in mijn kofferbak!?
Ik zal binnenkort de tank nog eens openhalen, het is nu een paar duizen km sinds laatste (en eerste schoonmaak) en nog eens kijken of ik vlokken zie.
Moet zeggen dat nu ook de aansluiting tussen bak en tussenbak olie begint te zweten ik het ding wel zat begin te worden. De problemen lopen letterlijk in elkaar over.
Mogelijk dat een Sorento 2.5 CRDi toch gewoon 'op' is bij 200.000 K/m
13 jaar
Bijmengen van Biodiesel gebeurt niet alleen in Frankrijk bij sommige pompen.
Dit wordt op grond van Europese regels in heel Europa bij alle tankstations geleverd. Percentage biodiesel bedraagt dan maximaal 7%.
In principe mag het dus niet uitmaken waar je tankt: Nederland, Duitsland, Frankrijk.
Wel opletten dat je geen diesel tankt met hogere percentages bio erin.
Gisteren op de terugweg uit Frankrijk nog 600 km te gaan naar huis. Ploef. sloeg weer af.
Vorige keer heeft de garage monteur de zooi opgeruimt. Heb m opnieuw gestart, ben naar een supermarkt gereden en heb een plastic bak gekocht, kruiskop schroevendraaier en dopje 10 had ik gelukkig bij me.
ongeveer een half plastic bekertje aan coating resten uit die witte unit gehaald die in de tank hangt. Daarna probleemloos naar huis gereden.
Moet toch echt iets van een oplossing hebben. Geen zin om elke 5000 KM stil te staan.
Iemand ervaringen met het op nieuw coaten van een tank?
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Sorento of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar