Kia Rio: Kia Rio - distributeriem gebroken - schuldvraag, gevolgschade..

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.5

Het betreft de auto van mijn vader (78 jaar..)

Heeft op 75.000 Km beurt gehad, er werd aangekondigd dat de volgende beurt (90.000) duurder zou zijn wegens vervangen distr. riem.

76.000 km: riem breekt, zware motorschade.

De garage waar de wagen in onderhoud is (geen Kia garage), repareert dit (nieuwe zuigers, kleppen, motorkop etc.)
Dure reparatie.

Inmiddels ontdekt dat de riem eigenlijk na 75.000 km vervangen had moeten worden.

Na reparatie: motormanagement lampje gaat soms branden, onstabiel stationair, extreem hoog oliegebruik. (> 3l / 500 Km)
Olie drupt uit uitlaat, geen lekkage onder auto. (Wat gebeurt er met de katalisator?)
Olie bijgevuld, verbruik blijft.

Vragen:

- Wat is er mogelijk verkeerd gegaan bij de reparatie?

- Is er wat, en van wie, te claimen?

Kia Nederland: Had u maar naar een Kia garage moeten gaan.
Garage: Kia had de klant van de veranderde condities op de hoogte moeten stellen, in de manual (gebruikers en technisch) staat nog steeds 90.000.
Juridische hulp, ANWB: U bent slachtoffer, maar grijs gebied, moeilijk moeilijk..

Als iemand hier technische en/of juridische inzichten heeft - bij voorbaat dank!

Blarp

Geplaatst door Blarp (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Kia Rio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

35 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

Natuurlijk is dit een vervelende zaak. Over de schuldvraag kun je weken soebatten, laat de zaak onafhankelijk beoordelen en wacht de uitslag af.

Gr. paul

Hans4037 (0) PRO, 15 jaar geleden

Hier moet je met de garage uit zien te komen,maar eerst zal er gekeken moeten worden wat er technisch verkeerd is gegaan waardoor het olieverbruik zo hoog is.

Hans

E.T.Wiersum (0), 15 jaar geleden

Als de garage Bovag-lid is ,zou ik deze om bemiddeling vragen als de garage niet met een aanvaardbare oplossing komt.
Het enorme olieverbruik zou veroorzaakt kunnen worden doordat de zuigers vervangen zijn zonder iets aan de cilinders te doen.
Het onstabiel lopen kan ook komen door de enorme hoeveelheden olie die in de verbrandingsruimte komt.
Verder kan de katalisator idd schade oplopen door al die olie.
Persoonlijk vind ik dat de garage de interval van 75000 km had moeten weten , en niet blind mag varen op het instruktieboekje.
Overigens had de riem ook bij 74000 kunnen knappen.
Dan had je dikke pech gehad zonder de garage iets te kunnen verwijten.
Hoe dan ook , er moet zowel technisch als financieel een oplossing komen die aanvaardbaar is.
Ik ben benieuwd hoe het afloopt.
Laat dit s.v.p. even weten.

Blarp (0), 15 jaar geleden

In de eerste plaats respect voor dit forum - wat een snelle reacties! Dank hiervoor.

De garage is volgens mij bovag - maar mijn vader -overdonderd door het hele gebeuren- is ingegaan op een aanbod om de reparatie met korting uit te voeren -"coulance" - maar dan wel "zonder rekening"; ik vermoed dat dit geschillencommissie activiteiten ook lastiger maakt.

De rekening, ca E2200, moest bij ophalen van de auto in 1 keer cash voldaan worden, en kon itt eerdere beloftes, niet in termijnen voldaan worden.
Volgens de garage had de "echte" prijs ver boven de E3000 uitgekomen.

..hmm..

Vwb de 75.000km interval - het lijkt me inderdaad dat als je als garage een auto in onderhoud neemt, dat je dan ook op de hoogte dient te zijn van courante onderhoudgegevens - maar ik weet niet of dat zo werkt in die wereld.

berendonck (0) PRO, 15 jaar geleden

In "Autodata" staat 90.000km of 4jr!

Blarp (0), 15 jaar geleden

@ Berendonck: Wat is autodata? (duizenden hits in google :-)

Is dat een "gezaghebbende" bron waar je rechten aan kan ontlenen? (een bron waar garagehouders op zouden moeten kunnen vertrouwen?)

Kia lijkt al te hebben toegegeven dat die 75.000km klopt (Kia: "dit is bekend bij Kia garages"), heb zelfs al geruchten gehoord dat sommige Kia's al bij 60.000 aan de beurt zijn...

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=Blarp]@ Berendonck: Wat is autodata? (duizenden hits in google :-)

Is dat een "gezaghebbende" bron waar je rechten aan kan ontlenen? (een bron waar garagehouders op zouden moeten kunnen vertrouwen?)[/quote]
AutoData is een vraagbaak programma bestemd voor garagebedrijven.

Gr. paul

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Is waarschijnlijk niet erg up to date dan?.
Als er iets wijzigd aan de intervallen dan is de dealer de eerste die het hoort.
De rest die auto data beheren zullen altijd later komen.

Hans4040 (310) PRO, 15 jaar geleden

[quote=primera p11]Is waarschijnlijk niet erg up to date dan?.
Als er iets wijzigd aan de intervallen dan is de dealer de eerste die het hoort.
De rest die auto data beheren zullen altijd later komen.[/quote]
Mijn versie van Autodata is van 2007.
De auto waar het hier om gaat is van 2004, dus ik denk niet dat er sprake is van een update.

mvg,
Hans.

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Het maakt ook niet uit van welk bouwjaar de auto is, er kan altijd wat veranderen aan intervallen.
Blijkbaar is dat niet gewijzigd in autodata.

Blarp (0), 15 jaar geleden

Auto gaat deze week nog ter reparatie, vermoedelijk blok weer open. We verwachten dat de reparatie (van de reparatie) onder bovag garantie plaatsvind.

Kia Nederland heeft inmiddels aangegeven dat alle betroffen Kia Rio eigenaren een brief hebben ontvangen met de gewijzigde vervangingsinterval van de dist. riem. Kopie van deze brief zal opnieuw worden verstuurd.

Mijn vader heeft die brief echter nooit gezien.

Vraag: zijn er andere Kia Rio bezitters van dit jaartal die daadwerkelijk zo'n brief hebben ontvangen?

Vraag2: Autodata - is dat een CDrom oid, of een website? Kan een partikulier er bij?

Opnieuw dank voor alle input!

Hans4040 (310) PRO, 15 jaar geleden

Autodata moet je kopen: http://www.autodata.ltd.uk/workshop-info...

Trouwens Primera p11: Autodata wordt 2 x per jaar ge-update.

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Hans, hoe ontvangt autodata zijn info?.
Overigens is er niks mis met autodata, werkt perfect.
Het is ook niet mijn bedoeling om er iets negatiefs over te zeggen.
Maar als er iets aan intervallen wijzigt zal een dealer dit als eerste weten, daarna andere info houders.

Hans4040 (310) PRO, 15 jaar geleden

Ik neem aan dat je Engels kent?
Overigens ben ik niet van plan om Autodata te verdedigen hoor.
maar lees dit even:

Established in 1975, Autodata is Europe’s leading publisher and supplier of technical information for automotive professionals through printed and electronic media.

Researched directly from vehicle manufacturers
Autodata has developed long-standing relationships with every vehicle manufacturer and coupled with over 30 years industry experience, Autodata is able to provide comprehensive, accurate information to the professional workshop technician to service, repair and diagnose work, as specified by the manufacturer.

Over 45 skilled industry-trained technicians
Autodata prides itself on employing researchers who have also been “hands on” in the workshop like you. These skilled writers and illustrators are conscious of exactly what you need and ensure that all of the information is checked over again and again to ensure that when the product reaches you, you can be confident that it is right.

mvg,
Hans.

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Helemaal duidelijk, Hans.

berendonck (0) PRO, 15 jaar geleden

Bovendien kan je aan "Autodata" geen rechten ontlenen!

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Hallo Berendonck, dat begrijp ik.
Maar je betaald wel geld er voor, dan moeten hun zorgen dat de boel up to date blijft. anders kun je net zo goed het instructieboekje aanhouden.

Hans4040 (310) PRO, 15 jaar geleden

Ik denk dat de vraagsteller wel genoeg info heeft zo.
Auto gaat deze week nog ter reparatie.
Het is niet de bedoeling dat we hier vraagbaken gaan be-oordelen.

mvg,
Hans.

Blarp (0), 15 jaar geleden

Vervolg...:

reparateur: "vermoedelijk te kleine zuigers gemonteerd".. Ik had van overmaat zuigers gehoord - maar te klein?..

Heb ook de brief van Kia gezien (kopie, gestuurd door Kia NL), het blijkt een brief met aanbod voor gratis APK te zijn bij uitvoeren beurt; als een voetnoot wordt onderaan de blz terloops gemeld dat de distr. riem thans op 75kkm vervangen moet worden. Dit was dus niet het onderwerp of hoofddoel van de brief.

E.T.Wiersum (0), 15 jaar geleden

Ik neem aan dat de reparateur de cilinders heeft laten opboren en hohnen ( = naslijpen ).
De meest voorkomende overmaat is 0,5 mm.
De nieuwe zuigers moeten dan OOK 0,5 mm groter zijn.
Ik heb zelf jaren bij een revisie-bedrijf gewerkt, waarbij de maat van de nieuwe zuigers ALTIJD gekontroleerd werden alvorens tot montage over te gaan.
Als dit inderdaad de oorzaak is, behoort de klant hier NIET voor op te draaien.

Blarp (0), 15 jaar geleden

[quote=E.T.Wiersum]Ik neem aan dat de reparateur de cilinders heeft laten opboren en hohnen ( = naslijpen ).
De meest voorkomende overmaat is 0,5 mm.
De nieuwe zuigers moeten dan OOK 0,5 mm groter zijn.
Ik heb zelf jaren bij een revisie-bedrijf gewerkt, waarbij de maat van de nieuwe zuigers ALTIJD gekontroleerd werden alvorens tot montage over te gaan.
Als dit inderdaad de oorzaak is, behoort de klant hier NIET voor op te draaien.[/quote]
..Niet dus..

Het blijkt dat bij de reparatie is nagelaten de toestand van de cylinders te checken. Na (her)opening van het blok blijkt alsnog dat er gehohnd moet worden, en mogelijk weer nieuwe zuigers.

Het hohnen wordt in rekening gebracht, "want dat had anders ook moeten gebeuren". Inmiddels zal de auto minimaal weer een week in reparatie zijn, en worden de kosten hoger als vooraf besproken.

Vragen:

1. Heb ik terecht het idee dat dit niet is zoals het hoort?

2. Wat zijn redelijke kosten voor additioneel hohnen?

Ik ga er vanuit dat het hohnen zelf een zeker bedrag kost, maar dat het weer opnieuw demonteren van de motor dan in ieder geval niet in rekening zou moeten worden gebracht.

Als het al redelijk is dat het hohnen bij de reparatiekosten geteld wordt - wat is dan een redelijk bedrag?

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Het is simpel, jij betaald alleen het hohnen, het in en uit mekaar halen is rekening garage.
Een motor reviseren en vergeten te hohnen, dit is broddelwerk.

Blarp (0), 15 jaar geleden

[quote=primera p11]Het is simpel, jij betaald alleen het hohnen, het in en uit mekaar halen is rekening garage.
Een motor reviseren en vergeten te hohnen, dit is broddelwerk.[/quote]
Op zich (beetje) redelijk (afgezien van het feit dat de auto weer een week weg is..) - maar ons kunnen ze alles wijs maken :-); wat mag hohnen kosten bij benadering? (dus ex - demontage)

Dank voor info!

primera p11 (0), 15 jaar geleden

dat is moeilijk te zeggen, want na het hohnen moeten er ook weer nieuwe overmaat zuigers in.
Dat hohnen doen ze niet zelf, onderblok zal weg gebracht worden, daarom moet je er weer een week op wachten.
Tenminste, ik vermoed dat het zo gaat.
Ik denk dat het hohnen alleen op een 200 euro uitkomt.

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

primera
dat is dan per cilinder?
als ze enkel honen en niet naar overmaat boren zal t niet langdurig goed gaan

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Uiteraard ook opboren,hohnen en overmaat zuigers erin, de topicstarter moet alleen het hohnen betalen.
Uiteindelijk hebben ze dit verzaakt bij het loshalen van het blok.
200 euro is voor alle 4 de cilinders, puur het hohnen dan, zuigers en opboren is rekening garage.

E.T.Wiersum (0), 15 jaar geleden

Na het hohnen moet de cilindermaat gemeten worden.
Meer dan 0,02 mm groter is ontoelaatbaar, en moet met overmaat zuigers gewerkt worden + opboren.
Daarnaast moet de stootrand, die boven in de cilinder zit verwijderd worden bij alleen hohnen omdat anders de bovenste zuigerveer kan breken.
Om dat te voorkomen kan ook een speciale veer met een uitsparing gemonteerd worden.
Als voor een andere oplossing gekozen gaat worden dan hierboven beschreven, gaat het denk ik niet goed komen.

Blarp (0), 15 jaar geleden

Wat zou in onze situatie dan een te verwachten prijs-toeslag zijn? (grove ordegrootte)

E.T.Wiersum (0), 15 jaar geleden

Beetje moeilijke vraag, maar ik zou zeggen max. 500 euro .
En dan moet de boel ook ECHT in orde zijn.

Blarp (0), 15 jaar geleden

OK dank!
Dan hebben we een beetje houvast met de onderhandelingen aanstaande dinsdag (dan horen we wat er gebeuren moet).

Blarp (0), 15 jaar geleden

Vervolg: het blijkt dat er geen overmaats zuigers voor deze Kia gemaakt worden. Er moet een nieuw onderblok op. (boren / hohnen geen optie)
Kennelijk zijn er ook geen gereviseerde motoren. (ik was getuige van telefoon gesprek met Kia onderdelen leverancier)

De kosten zijn zeer hoog, we zijn nog in onderhandeling of we elkaar "in het midden" ontmoeten (~E3500 totaal), of de geschillen commissie het uit laten vechten (E1500 best case >>E5000 worst case als we niet in het gelijk worden gesteld). We hebben dan wel grotendeels een nieuwe motor.

E.T.Wiersum (0), 15 jaar geleden

Ik heb nog nooit gehoord, dat er automotoren zijn , die niet gereviseerd kunnen worden.
Heeft de garage dit ook gevraagd bij een revisie-bedrijf?
Pas als die dat bevestigen, geloof ik het.
Een alternatief kan ook zijn, op de sloop een motor zoeken van een schade-auto met weinig kilometers.

Blarp (0), 15 jaar geleden

Zijn er adressen waar ik kan informeren of er overmaats zuigers bestaan voor deze Kia? Heb al wat rondgebeld, maar zonder succes.

Wagen is nu gerepareerd (met nieuw onderblok) - we wachten nu op de uiteindelijke prijs. E.e.a. in afwachting van coulance schikkingen en mogelijk aankaarten bij geschillencommissie.

@ E.T.Wiersum: Het is de auto van mijn 79 jarige vader - op de sloop motoren zoeken is niet echt een optie.. (en ik ben ook niet zo handig:-)

Blarp (0), 15 jaar geleden

We hebben inmiddels een rekening ontvangen van de reparatie.

Ik heb namen en referenties verwijderd om de onschuldigen te beschermen :-)

Recapitulatie: distri-riem gebroken, kleppen, zuigers, cylinders beschadigd.

Vraag:

- Is de rekening redelijk?
- Wat is een "short engine"?

Is er een garagehouder die hier een second opinion aandurft?

Veel dank in het vooruit!

[url=http://img229.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img229.imageshack.us/img229/2246/...[/img][/url]

moderator (0) PRO, 15 jaar geleden

Aangezien deze site is opgezet voor problemen van technische aard lijkt het voor het Problemcarteam niet verstandig om hier een opiniesite van te maken. Dit in verband met de laatste post die is geplaatst.
Vandaar dat deze topic is gesloten.

Moderator.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Rio of stel zelf een nieuwe vraag.