Onze Kia geeft telkens de foutcode P0421 (katalyst below bank 1), dit heeft betrekking op de katalysator. Hij gaf eerst een misfire aan, bobine omgewisseld leverde geen andere foutcode op en ook geen misfire meer. Deze foutcode bleef terug komen. Lambda sensoren doorgemeten, oké. 1ste kat verwijderd, deze was compleet verpulverd. De 2de kat bevatte stukjes van de 1ste kat, dus 2 nieuwe kats aangeschafd. Voor (1ste kat) een rebuild (met metal kern) en achter een universele kat geplaatst. Liep in eerste instantie goed, maar dat werd steeds minder. Dit werd zo erg dat de auto aan de binnenkant rookte. De zitting van de passagier links is gedeeltelijk weggesmolten en de 1ste kat ook. Verder zoeken levert een defecte bobine op.
Nu mijn vraag m.b.t. het kip en ei verhaal: wat was er eerste? De kapotte kat of de kapotte bobine?
P.S. de uitlaat aan de linker passagierskant wordt altijd al erg heet, zoon klaagt over een hete kont bij een lange rit. Oplossing?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als 1e was er de kapotte bobine, daarna verschillende kats.
Door een gebrek aan vonk verbrandt de benzine niet gecontroleerd in de cylinder, maar in de uitlaat/kat.
De kat wordt dan zo heet dat het binnenwerk kapot gaat. Kun je zelf zien als het gebeurt: kat staat dan rood-gloeiend.
Eerst zeker weten dat echt alle storingen eruit zijn, dan pas weer nieuwe kats monteren.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Sorento of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar