Goedenavond.
Ik heb onlangs voor mijn vrouw een picanto uit 2004 gekocht, 63.000 km met airco.
De krukas problemen ben ik bekend mee, deze picanto heeft de modificatie gehad en heeft de zilveren krukasbout.
Nu is het zo dat de motor zeer licht schokt tussen 2000 en 3000 rpm, daarboven lijkt het weg te zijn of in ieder geval niet meer te voelen.
Vermogen lijkt me in orde en als je de auto hoog in de toeren houdt dan voel je eigenlijk niets.
Stationair loopt de motor als een naaimachine en het motormanagement lampje brand niet, op geen enkel moment. (En nee het lampje is niet stuk)
Ondertussen heb ik de bougies en bougiekabels vervangen (zag in het donker kleine vonkjes tussen kabels onderling en die paar euro voor bougies leken me ook geen drama)
Volgens mij heeft deze motor geen luchtmassa meter die de boel kan verstieren? Klopt dat?
Iemand suggesties voordat ik een obd2 uitlees apparaat ga kopen?
Alvast bedankt voor het lezen en de moeite
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het loopt nog niet storm met oplossingen helaas maar ik wacht geduldig....
Ondertussen een kleine update.
Ik heb gister een flink stuk met de auto gereden op goed glad asfalt om zo goed te kunnen voelen wat de auto doet.
Als je heel rustig met het gaspedaal doet, rustig accelereert (accelereren als een bejaarde maar wel met een normaal toerental voor deze motor)
dan trekt de motor wel mooi door zonder schokken.
Zodra je normaal of "pittig" met de auto accelereert dan ervaar ik het lichte schokken wel weer.
Ik ga bijna denken dat de motor op enig moment een verkeerd mengsel of te weinig benzine krijgt.
Wellicht dat de bobine moeilijk doet..... vragen vragen vragen....
Kan ik hier met een OBD2 uitlees apparaat iets uithalen of is de kans klein dat ik hier als particulier zelf uit ga komen?
Groet, Maarten
Staat de airco aan. Bij deze kleine soort auto's met relatief weinig vermogen, voel je het in en uitschakelen van de aircopomp makkelijker.
Staat deze aan dan zul je bij uitschakelen merken dat dat weg is.
Staat hij niet aan dan kan het zijn dat je met een reset van de computer het probleem op kunt lossen voor je vanalles overhoop haalt.
Paar minuten pluspool van accu los en dan weer aansluiten. Daarna gewoon een stuk mee gaan rijden.
Heb hier een Ford focus die ook een licht stotterend gedrag vertoonde. Na resetten was het weg en tot op hede nog niet meer terug gekomen.
Gr Fred
10 jaar
Beste Fred,
Dank voor je bericht!
De Airco aan en uit maakt geen verschil.
Als de airco aan staat en de aircopomp aan slaat voel je dat inderdaad ook en het "stotteren" voelt ook als zo`n soort "schok" echter dan langer achter elkaar.
De computer heb ik vorige week gereset (sorry vergeten te vermelden, 20 minuten de + pool los gehad) heeft helaas ook niet geholpen.
Groet, Maarten
10 jaar
Kijk eens of de vacuüm slang niet stuk is van de tankontluchting deze klep zit achter de motor tegen het schutbord
Ik heb precies hetzelfde.
De sensor op de krukas pulley schijnt wel eens los te zitten.
Ik ga dit snel eens bekijken.
Heb jij het inmiddels al opgelost ?
En dat van die zilveren bout modificatie, wat houdt dat in ?
7 jaar
Kia heeft problemen gehad met het afbreken/los lopen van de krukasbout , met alle gevolgen van dien.
De probleembout was zwart de gemodificeerde zilver kleurig.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Picanto of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar