De motor slaat af tijdens hard werken.
Als ik op de snelweg rijd en ik blijf onder de 2300 toeren dan gebeurt er niks.
Als ik plots meer op het gaspedaal duw verlaagt hij zijn versnelling(automaat) en komen de toeren boven de 2300 toeren en hij slaat af. na enkele minuten kan ik hem gewoon opnieuw starten en verder rijden.
Heb al een nieuwe diesel filter gezet en de filter in dieseltank ook uitgewassen.
Heb vorig jaar hetzelfde probleem gehad en dit was onmiddelijk opgelost als ik de dieselfilter had vervangen.
Het motormanagment lampje gaat branden en gaat niet uit. na enkele ritten onder de 2300 toeren gaat dit vanzelf weer uit.
Ben wel nog niet naar dealer geweest om hem te laten uitlezen.
Iemand nog een idee wat het zou kunnen zijn alvorens hem te laten uitlezen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Met een brandend lampje kun je de storing laten uitlezen, dan heb je zekerheid.
Zo te horen kun je dat heel makkelijk opwekken, dus dat moet geen probleem zijn.
waarschijnlijk is de brandstof pomp kapot.
je moet even in de tank kijken of er ijzerdeeltjes in liggen als dit is is waarschijnlijk je hoge druk pomp kapot of je hoge druk sensor maar ijzer in het systeem is erg slecht voor heel het brandstof systeem.
je kunt de drukken even meten tydens het rijden.
wat ik ook een keer hem meegemaakt is dat de egr klep vast zat dit kan je niet uitlezen dit geeft ongeveer het zelfde probleem.even demonteren dan kun dat zo zien en even gangbaar maken.
dit geeft een wereld van verschil.
gr joost oud kia monteur.
Verstopte zeef in de brandstoftank voor de aanzuigbuis. Luikje onder RA zitting loshalen, daaronder zit de aanzuigbuis van de tank, als je deze eruit haalt zal je de verstopte zeef zien. KOmt meer voor, vaak door loslatende coating in de dieseltank. Suc6.
Ik zou toch nog een keer in je brandstof tank kijken, het kan zijn dat er weer coating van je tank afkomt. Ik sta om de 5000 Km stil.
Als het dat niet is zou het kunnen zijn dat de reeds rondzwervende coating je brandstof pomp ofzo om zeep heeft geholpen?
Heb jij na het uitwassen van je tank ook veel coating gevonden? Ik haal er zo een half plastic bekertje uit (2005 CRDi met dik 200.000 op de teller)
### Werkwijze:
onder de zitting van de achterbank haal je een klitteband lapje los.
Daar zit een luikje 4 schroefjes, kruiskop.
daaronder 6 boutjes met dopje 8 en je moet 1 stekker en 2 leidingen losklikken.
Als je dan de dop 'optild' zit daar een grote witte unit aan vast, in die witte bak zit waarschijnlijk allemaal coating van de tank. Die witte unit kun je voorzichtig met een kleine schroevendraaier open halen en het zeefje met een oude tandenborstel leeghalen.
daarna moeten je problemen weg zijn, als ze blijven vervang dan ook je brandstof filter.
Als je het 1x zelf hebt gedaan (ik ben IT-er en mijn eerste keer was op een parkeerplaats bij een franse supermarkt 600 km van huis) doe je het in 15 minuten.
Het probleem zal elke paar duizend kilometer terug komen, zeker als je in Frankrijk (mogelijk ook duitsland) tankt. Daar zit meer biodiesel in de pomp. Dit spul is aggresiever voor je coating. Gebruik ook geen dieselreiniger die hier en daar verkocht wordt, dit vreet ook de coating los.
### Opossing door Kia:
Een nieuwe tank kost 700 euro + een boel uren.
### Mijn probeersel:
Ik heb de afbijt van tankcure gekocht. ik hoop ergens deze winter de tijd te vinden om 1,5 liter (3 blikken) van deze rotzooi in mijn tank te gooien samen met een hand schroeven.
Ik ga mijn tank niet opnieuw coaten maar ga met een kale stalen tank rijden.
Tzt. laat ik hier mijn bevindingen horen.
succes en houdt ons op de hoogte.
p.s.1: als je het laat uitlezen krijg je een code die iets zegt over onderdruk in het brandstof systeem. Zorg alstublieft dat ze eerst in de tank kijken voor ze de common-rail uit elkaar trekken!!!!!!!
p.s.2: Als je het niet zelf wilt doen maar laat doen (kostte mij 300 E de eerste keer) laat ze dan ook meteen de leidingen reinigen met een compressor en het brandstoffilter vervangen. Maar geloof je, je kunt dit echt zelf. Ik houd normaal ook op bij het vervangen van een lampje. Olie laat ik vervangen.....
12 jaar
Ben naar een dealer geweest om hem te laten uitlezen en hij geeft de code P1181 aan, iets van drukbewaking brandstof.
Dealer zegt dat het vanalles kan zijn.
kan de hogedrukpomp stuk zijn en dat de wagen nog kan rijden?
Waar zit de egr klep ergens?
Heb de zeef al schoongemaakt en weer een nieuwe dieselfilter geplaatst.
ik kan bij mijn automaat ook zelf schakelen en soms kan ik zelfs tot in 3e versnelling hoog in toeren gaan.
Kan het misschien iets zijn met mijn leidingen ofzo?
In de zeef zat een klein beetje vuil in maar niet overdreven. maximum een bodem van een beker.
iemand een idee wat ik nog zelf kan proberen voor ik hem binnen doe?
mvg
12 jaar
Heb ondertussen heel het systeem uit elkaar gehaald en terug in elkaar gestoken.
ik kan enkele kilometers rijden op volle toeren en dan heeft hij het weer. even wachten en kan hem zo direct terug starten mits ik het contact even uit heb gezet. heb geprobeerd met startpilot en dan slaagt hij wel onmiddelijk aan.
Als ik in automaat rijd kan ik hem wel niet in toeren jagen. maar in tip-tronic kan ik tot 3e versnelling er alles uit halen. heeft dit iets mat meetwaarden te maken.
Heb in filter en tank geen ijzerdeeltjes gevonden.
mvg
12 jaar
Hey, heb je de leidingen doorgeblazen?
Door rotzooi in de tank (was het bij jou ook de loslatende coating???) verstoppen niet enkel het zeefje in de tank en je brandstoffilter maar ook de leidingen daartussen.
Deze schijn je met een compressor door te kunnen blazen. (moet ik ook nog doen, ik heb net de tank vervangen).
12 jaar
Heb de hoop om het zelf te zoeken opgegeven.
Hij is binnen bij een kia dealer.
Ik laat jullie weten wat het was
bedankt allemaal voor reacties
mvg
12 jaar
De auto is dus bij de dealer binnen geweest.
De 4 injectors waren stuk en konden niet meer gereviseerd worden bij bosch.
Deze gaven veel verlies waarden aan vandaar de foutcode.
Bedankt voor alle reacties
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Sorento of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar