Ik zit met het volgende vervelende probleem:
Kia Sorento, 72.000km, Diesel en automaat: bokt zéér hevig bij optrekken, zelfs bij rustig optrekken.
Wanneer de permanente 4x4 ingeschakeld wordt is het nog erger/heviger en klinkt het alsof je met een hamer onderaan het chassis klopt.
Wat is er reeds gebeurd:
0. TCCS zekering even losgemaakt - probleem weg.
1. Banden zijn niet nieuw maar ze zijn alle 4 het zelfde merk en type en ze hebben quasi dezelfde profieldiepte. (maximum verschil is nog geen net geen mm)
2. Toerental Sensoren op de tussenbak zijn vervangen. Misschien niet noodzakelijk maar als ik bij het losmaken van één van die sensoren ééntje beschadig, dan ben ik verder van huis.
Dit resulteerde wel in aangenamer rijden maar niet zoals het zou moeten zijn.
3. De olie van de tussenbak is vervangen. Wat er uitkwam leek mij sterk op een mengeling van syncromesh en atf olie. Er lag een heel gekke film om een "rosse" olie. Uiteraard vervangen door de Kia TOD olie.
Resultaat was het volgende: bij de eerste 500 meter leek er niets veranderd te zijn maar nadien reed de Sorento zoals het hoort.
Tot de 4X4 ingeschakeld werd, toen kwam het bokken direct terug. 4X4 uit, terug zoals het zou moeten zijn.
Mijn gedacht is een probleem in de tussenbak: ketting, pakket... gedacht wordt gemotiveerd door het verbeteren na het vervangen van de olie.
Een collega zou het eerder in een cardan, meer specifiek de cardan rechtsvoor, zoeken. Hij vind dat daar wat veel speling zit.
Heeft hier iemand ervaring mee en eventueel een mogelijke oplossing? Permanent 2wd is uitgesloten, het probleem dient wel degelijk hersteld te worden.
Alvast zéér vriendelijk bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zou zeker een 2WD schakelaar overwegen:
http://www.kiaclub.nl/topic/8555-vraagje...
Op die link is hier al vrij veel over te vinden inclusief een aantal links van mij naar zeer uitgebriede documentatie aangaande de TOD, goed kope zelfbouw schakelaars en een hele mooie semi-commerciele uit Duitsland.
Als je de vulplug eruit hebt liggen schijn je voorzichtig de speling op de ketting te kunnen voelen.
hallo de tussenbak gaat wel vaker kapot en als ik jouw verhaal hoor is deze ook kapot de olie van de tussen bak moet vaak gecontroleerd worden deze vervuilt heel vlug wij vervangen die bijna elk jaar.
gr joost oud kia monteur
Vreemd, Kia Amsterdam liet mij weten dat die olie nooit ververst hoeft te worden. Op aandringen van mij hebben ze toch wat besteld en t vervangen. Volgende keer doe ik dat mooi zelf.
12 jaar
Het lijkt er idd op dat er speling ergens op zit gezien het bokken.
Overigens,het zijn leuke auto's om te zien maar absoluut niet geschikt voor zwaar werk.
Het is kwalitatief gezien allemaal erg onder de maat.
En als het echt moet gaan werken is het zo gedaan met de auto.
12 jaar
In de meeste gevallen is de ketting van de tussenbak te lang geworden en gaat hij slaan ,als je hem niet op tijd vervang krijg je nog meer schade o.a.gescheurde bakhuizen loopt de bak ook leeg kun een cpl bak met tussenbak vervangen wat flink in de papieren gaat lopen de tussenbak kan er los vanaf hoeft niet alles gedemonteerd worden ik vervang gemiddeld 2 kettingen met tandwielen per maand voor meer advies mag je me mailen of bellen gr.theo
12 jaar
Ik heb ook een Kia Sorrento 2004 diesel die hetzelfde probleem had. De cardan naar de voorwielen was versleten. Die geeft GEEN kracht als je 4x4 niet opstaat maar draait wel constant mee en dus verslijt hij mee. Ze vonden het probleem niet tot die caradan afbrak op de snelweg. Nu heeft de garagist de cardan er gewoon tussenuit gehaald en het probleem is opgelost. Geen schokken meer en geen geluidjes. Maar, voor de autocontrole zal de wagen niet voldoen dus het zal ooit moeten hersteld worden.
12 jaar
Waarom zou hij niet voor een keuring voldoen? Zonder die vooras kom je in nederland toch volgens mij wel door de keuring!?
12 jaar
De garagist heeft me dat gezegd. Door de klap is ook het chassis geblutst aan de onderkant en dat mag niet in België.
12 jaar
Interessant, ik zal het hier eens nakijken. Ik heb ook een deuk in een dwarsbalk door een verkeerd geplaatste krik.
Maargoed een nieuwe as zal je dan dus niet helpen, je zult ook nieuwe frame onderdelen moeten hebben.
Of je zoekt een keurder met hele dikke brilleglazen :)
Edit: nederlandse APK:
Artikel 5.2.3 chassisraam, mee- of zelfdragend carrosserie, frame
1. De langs- en dwarsliggers en chassisversterkingsdelen van het chassisraam, dan wel de daarvoor in de plaats tredende delen van de mee- of zelfdragende carrosserie van personenautos mogen:
a. geen breuken of scheuren vertonen;
b. niet zodanig zijn bevestigd, vervormd of door corrosie aangetast, dat de stijfheid en de sterkte van het chassisraam of van de mee- of zelfdragende carrosserie in gevaar worden gebracht. Indien sprake is van corrosie is het bepaalde in aanvullende permanente eisen, hoofdstuk 1, titel 2, afdelingen 1, 2 en 3 van toepassing.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Sorento of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar