Hierbij benoem ik mijn sorento tot probleem wagen. 212.000 op de teller, blijkbaar is het gewoon op allemaal. Zucht, weer olie lekkage. (motorolie naar het lijkt) het lekt door een pakking tussen de bak en het blok. (zal wel een keerring ergens zijn)
Elke ochtend een klein plasje olie onder de auto, dus niet enkel wat zweterij.
Kan de versnellingsbak er makkelijk tussenuitgehaald worden of moet ook de tussenbak van zijn plek?
Zitten hier nog onderdelen die met een veer op hun plek worden gehouden of is het relatief 'safe' sleutelwerk?
Afwegingen waarbij meningen welkom zijn:
1. Is het de moeite (kwa kosten) nog waard om dit te doen?
2. Als ik het laat doen welke pakkingen en keerringen vervang ik dan meteen mee?
(De kans bestaat dat mijn lokale garage het niet wil doen om dat hij geen ervaring heeft met tussenbakken, heb nog geen idee waar ik dan naartoe moet om te voorkomen dat dit een belachelijke kostenpost wordt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Garage wil het idd niet doen.
Ik zal dan maar eens blijven peilen. Zolang ik nog geen liter per week verlies moet ik er maar meer doorrijden.
Cheerios,
Mark
hoi,
de krukaskeerring zal wel lek zijn, deze is niet zo prijzig.
het vervangen ervan is ongeveer een halve dag werk 4-5 uur max.
de tussenbak kan gewoon blijven zitten aan de versnellingsbak.
hij gaat er in het geheel onder vandaan.
let wel op de staat van de koppeling, of als je een automaat hebt dat de koppelomvormer niet uit de bakt valt.
succes
Ik ben nu een week verder en mis de olie in het blok nog niet.
Ik heb een handbak en al wel kunnen vaststellen dat het niet de pislucht/zwavel lucht van de bakolie heeft.
Derhalve ga ik er vanuit dat het motorolie is.
Als hij op dit tempo blijft lekken leg ik er een ikea kleedje onder en mag de motorolie de onderkant mooi vet en roestvrij houden.
Het is ondertussen over een halve meter naar achteren kropen dus dat valt ook mee.
Aan de andere kant. 5 uur en +/- 50 euro aan matriaal is nog te overzien.
is het proces dan als volgt?
- schakelpook loshalen
- stekker van TOD loshalen
- dwarsbalk in frame loshalen
- assen naar voor / achter loshalen
- bakken samen ondersteunen, loshalen en als geheel laten zakken.
Zit er dan tussen het blok en de bak een/de koppeling? Als deze er toch af moet zijn er dan nog zaken die ik beter meteen mee kan vervangen als het ook maar ietje versleten is?
Groet,
Mark
13 jaar
idd, precies zo loshalen als jij zegt.
het is idd beter om de complete koppeling (druklager drukgroep en plaat) bij zichtbare slijtage te vervangen.
de voerring van de koppelingsplaat kan nl. niet tegen olie, dan kan die gaan slippen en verbranden.
succes
komplete koppeling kost +/- XXX Euro
De keerring net iets meer dan XX Euro
en ongeveer XXX Euro aan uren (Bij de dealer)
Zolang er dus nog geen olie in de koppeling zit (deze zit er ook al 212.000 km op) rijdt ik denk ik maar door om vervolgens in 1e de hele zooi te vervangen in 1 reparatie.
12 jaar
Bij brezan de comlpete set koppeling voor XXX.
Nog een keer gepeild. Olie verbruik blijft nihil, maarja er zit dan ook 8.2 liter in het blok.
Ik gooi er wel een stuk karton onder hier in de garage.
Mocht de koppeling ooit vet worden en slippen dan vervang ik de hele zooi dan wel.
-- EDIT- 30 November 13:11 --
Ik heb zojuist "Forte seal conditioner" gevonden. Wordt overal goed gewaardeerd. Ik heb heb t er net in gegooid en zal mijn bevindingen hier posten.
@moderator: Sorry voor de prijzen, aan je edits zie ik dat dat blijkbaar niet mag.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Sorento of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar