Ongeveer vier maanden geleden heb ik een Joice gekocht omdat de Carisma te klein was geworden. Binnenkort heeft hij onderhoud nodig. De distributieriem wil ik laten doen door de dealer, maar de rest wil ik eigenlijk zelf doen. Onder de kap ontdekte ik een paar dagen geleden een loszittend plastic kapje, dat verzonken in een soort nippel zit... Op de foto wordt mijn onduidelijke beschrijving iets duidelijker.
Weet iemand of hier iets ontbreekt?
Wat hier dan ontbreekt?
Wat de sympomen zijn als dit ontbreekt?
De motor van mijn auto levert veel te weinig vermogen. Sneller dan 120 - 130 rijdt hij niet. Aangezien de auto geen olie of koelvloeistof verbruikt en gemakkelijk start zit ik te denken aan een verstopte kat. (dat moet nog getest worden) Maar wellicht heeft het bovenstaande er iets mee te maken.
of www.davidenlisa.demon.nl/joice en klik op de afbeeldingen (geen popups etc)
Ik zoek overigens een werkplaatsboek van de Joice (digitaal of op papier) Weet iemand hoe ik hier aan kan komen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wees gerust, op dit nippeltje zit niks aangesloten. Mogelijk dat ie valse lucht zuigt doordat het plaatje erin los zit?
Katalysatoren van een Joice gaan weleens kapot, en dan met name de voorste die onder het uitlaatspruitstuk zit. De dealer kan een diagnose stellen d.m.v. de lambdasignalen te meten.
Harald,
Dank je voor de reactie. Ik ga dat kunstuf plaatje proberen op zijn plek (wat dat ook wezen moge) te krijgen en maak het nippeltje dicht zodat hij ook geen eventuele valse lucht kan zuigen.
Voor wat betreft de kat / het vermogen denk ik dat ik hem maar aan de Hi Scan laat hangen, dan weet ik het tenminste zeker. Ik heb wel eens gehoord dat die voorste katalysators nog duurder zijn dan de achterste... Maar goed, dat hoort er nu eenmaal bij.
17 jaar
Ik heb de ECU uitgelezen en ik krijg de foutcode P0421. (Warm Up Catalyst Efficiency Below Threshold (Bank 1)) Leve Google. Op http://www.obd-codes.com/trouble_codes/g... heb ik teruggevonden dat dit kan liggen een een defecte bougie, een kapotte kat of een verkeerde meting. Ik ga de labda sondes van de week schoonmaken en de spanning meten. Als die goed is (de bougies en kabels zijn al vervangen) dan is het dus de kat. Ik vrees dat dit ook het geval zal zijn aangezien de auto niet vooruit te branden is en ik geen andere oorzaak kan vinden hiervoor. ( Geen sludge in de olie, geen verbruik olie of koelvloeistof, goed starten, geen rook uit uitlaat, bougies schoon alhoewel de oude een glazig gele aanslag hadden (misschien een keer gelood getankt door vorige eigenaar), etc etc)
17 jaar
Ik zeg dat het de kat is, wedden dat het binnenste materiaal los in de pijp zit. Hierdoor word de doorgang voor de uitlaatgassen afgesloten met als gevolg geen trekkracht. Meet ook eens de signalen van beide lambda-sondes, als sonde 2 hetzelfde signaal geeft als sonde 1 (even in een grafiekje zetten, vergelijkt makkelijker), dan is de katalysator kapot. Het feit dat jij code P0421 uitleest, wijst daar al op.
Hoe kan ik (op welke pennen) de lambdasonde controleren? Weet jij overigens hoe duur die voorste katalysator is? (slik...)
Kunnen de lambdasignalen ook via de Hi Scan Pro uitgelezen worden? Dan breng ik hem namelijk naar de dealer. Dan hoef ik niet zelf te kl*ten op mijn oprij minibrugjes (van die dingen waarbij de hete uitlaat wel heel dichtbij is...)
Overigens heb ik het losse plaatje niet vast gekregen. Ik heb met wat ducktape en een kabelbinder de boel maar dicht gemaakt. Is niet het mooiste, maar het werkt wel...
17 jaar
Welke pennen....geen idee ik werk bij een dealer wij lezen hem uit met de HiScan, da's veel makkelijker. Daarmee kunnen we tevens de signalen in een grafiek zetten dat maakt gelijk de zaak duidelijk. Prijzen weet ik niet uit mijn hoofd. Succes!
Ik heb hem hier in Zoetermeer bij de dealer laten uitlezen. Beide lambdasondes geven precies hetzelfde beeld. Kat is dus nu officieel kaduk. Kost incl BTW ex montage 450.- Dan nog ongeveer 170 euro voor montage... (schijnt een rotklus te zijn)
Samen met de distributieriem een leuk bedrag om bij de staatsloterij te winnen. Ik heb een paar zoekopdrachten uitstaan. Als dit niets opleverd dan wordt het de dealer. Ondanks dat er met regelmaat geklaagd wordt over dealers kan ik tot nu toe geen onvertogen woord over de dealer in Zoetermeer uiten.
17 jaar
Kijk eens aan toch de kat kapot. Ik had het je al voorspeld! ;) 170 euro voor montage vind ik wel een fors bedrag trouwens, want in 1uur/1,5 uur moet het te doen zijn. Mja blijkbaar dekt men zich in voor afbrekende bouten e.d. die dan weer uitgeboord moeten worden + schroefdraad tappen, want dit gebeurt nog weleens.
Distributieriem vervangen bij een Joice is een ***-werk, daar ben je als monteur wel even zoet mee.
Succes verder met je Joice!
De eerste kat is vervangen. Het gruis uit deze kat heeft de tweede kat ook vernield en verstopt. Aangezien deze incl BTW naar de duizend Euro gaat vond ik het wel een idee om er eentje van Bosal te kopen. Die kost ongeveer de helft. Ik heb de dealer verzocht de kat leeg te halen zodat ik in ieder kon rijden. Blijkt dat hij met een lege tweede kat door de gasmeting komt en ook nog meer vermogen heeft. Bij de volgende APK zie ik wel of ik de tweede kat nog ga vervangen. Met de distributieriem erbij was dit al een aardig bedrag.
Heeft iemand by the weg nog een garage handleiding van deze auto?
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Joice of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar