close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Kia Ceed sw: ''Tok'' bij aangrijp moment koppeling vanuit stilstand.

Bouwjaar: 2013, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6 GDI 16V 6 bak

Beste mensen,

Ik heb sinds kort een Kia Cee'd Sportswagon 1.6 GDI 16V met 6 bak gekocht. De auto is van januari 2013 en heeft nu 20.000 km gelopen. Eerst even een klein stukje verleden aangezien dit misschien relevant is voor jullie om te achterhalen wat het probleem kan zijn.

Enkele weken na aanschaf merkte in op dat de auto een klein beetje olie lekte uit de bak vandaan. Op de snelweg slipte mijn koppeling opeens met gas bij geven en ik hoorde in een bepaalde versnelling bij een bepaalde snelheid een soort van ''lekke uitlaat geluid'' of '' het geluid dat een diesel maakt''. Bij meer snelheid verdween dit ook weer. Ik ben naar de dealer geweest en deze stelde vast dat de prise-as kering lek was en deze onder garantie vervangen zou worden. Ik een afspraak gemaakt en de auto bij de dealer gezet. Later werd ik door de dealer opgebeld dat niet alleen de prise-as kering vervangen zou worden maar ook mijn vliegwiel, koppelingsplaat en drukgroep aangezien deze helemaal vet geslagen waren door de olie, dit alles ook onder garantie. Later belde de dealer weer aangezien ze het voor zo'n jongen auto (toen 8 maanden) wel vreemd was. Bij het weer in elkaar zetten van de bak kwamen ze er achter dat er speling zat op de lagers in de bak. Ze kwamen er achter dat de lagerschalen vrolijk hebben mee staan draaien met de lagers in de bak aangezien de uitsparingen in de bak waar de lagerschalen in zitten te ruim waren. Er werd mij verteld dat dit bekend was een het hier ging om een fabrieksfout. De bak is overleden verklaard en ze vertelde mij dat er een hele nieuwe versnellingsbak onder zou komen, dit is ook gebeurd, incl. nieuw vliegwiel, koppelingsplaat en drukgroep. Ik neem aan dat ze de druklager ook meteen vervangen hebben maar weet dit niet zeker.

De auto reed weer prima op een ding na. Voor het vervangen van de bak hoorde ik bij het opkomen van het koppelingspedaal een soort van ''tok'' op het moment dat de koppeling aangrijpt. Bij het schakelen onder het rijden hoor je het heel soms maar lang niet zo hard als dat je dit hoort van uit stilstand weg rijden, dan is het echt het ergst en hoor je het altijd, of je moet een beetje spelen met je koppelingen en gaspedaal, dan kan je de ''tok'' voorkomen. Vooral als je zonder gas te geven de koppeling wat snel op laat komen hoor je vrij hard '''TOK'' bij iedere keer als je de koppeling aan laat grijpen. Ook na het vervangen van de bak is dit geluid er nog steeds en is niet verminderd. Ik ben er mee terug geweest naar de dealer en heb het meerdere keren gemeld. Ik heb samen met de chef werkplaats een stukje gereden en geluisterd, zijn mening was dat hij het vermoeden had dat de baksteun (dogbone mount) onder aan de bak niet helemaal lekker weer was. Hij zij mij ''die rubbers willen door de tijd nog wel eens slap worden, het geluid zal nog veel erger worden als dit het is.'' Zijn advies was te gaan rijden en als het nog erger zou worden terug komen en dan zo nodig vervangen.

Ik zelf vind het er op lijken dat het geluid uit de bak zelf komt, al kan dat bijna niet aangezien dit een hele nieuwe versnellingsbak is die er onder zit. Het kan natuurlijk ook dat het door klink in de bak. Ik vind het nog al snel dat een baksteun van een auto van 8 maanden en nog geen 20.000 km op de teller nu al aan een nieuwe baksteun kan. Het kan natuurlijk, dit is ook al de tweede versnellingsbak ;-)

Ik heb een filmpje gemaakt van de baksteun en zou graag de mening van een monteur willen hebben wat hij vind van de speling op deze steun. Is dit normaal of klopt er inderdaad iets niet aan de steun en moet hij vervangen worden? Zelf heb ik met een spanbandje de steun strakker proberen vast te zetten om te kijken of het ''tok'' geluid minder zou zijn, maar dit is niet het geval. Het kan zijn dat het spanbandje niet sterk genoeg was en de steun nog gewoon de speling heeft gehad.

De monteur zegt baksteun. Mijn vermoeden; het lijkt echt net als of het geluid bij het aangrijpen van de koppeling bij de koppeling zelf vandaan komt. Al kan dit bijna niet aangezien de bak splinternieuw is en het vliegwiel, koppelingsplaat en drukgroep ook. Toch lijkt het er op dat er daar ergens speling zit dat de ''tok'' veroorzaakt. Als ik de koppeling heel rustig op laat komen hoor je op het moment van aangrijpen ook heel zacht de ''tok'' En hoe harder je de koppeling op laat komen hoe harder de ''tok'' klinkt. Wat denken jullie monteurs/ervaren sleutelaars? Bekijken a.u.b. ook het filmpje even om de speling op de baksteun te kunnen zien. In het filmpje is de ''tok'' niet goed te horen, deze krijg ik er niet goed op, maar is heel erg goed te horen als je in de auto zit of er naast staat. Maar voor het filmpje gaat het even om te laten zien hoe veel speling de steun heeft.

Hier de link naar het filmpje van de baksteun: http://s1008.photobucket.com/user/johnvd...


Al vast erg bedankt voor jullie moeite!

Groetjes Peukie.

Geplaatst door

Peukie (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Tja , je zou eens bij een andere auto moeten kijken of dit normaal is , auto stond waarschijnlijk op de handrem toen deze test gedaan werd , dan kun je in de regel een rubber goed uit zijn fatsoen trekken.
Het tok geluid , lijkt me stug dat dit uit de bak komt , vermoed ergens speling in de aandrijflijn of een uitlaat die ergens tegenaan komt , zelfs remblokken die speling in hun remklauwen hebben kunnen dit geluid veroorzaken , is dit al gecontroleerd ?
Maar dit hele verhaal valt toch onder garantie , al eens bij een andere dealer voor een second opinion geweest ?

kaleido 1 6585
badge vip badge

11 jaar

Dit klopt kaleido 1, de auto stond op de handrem. De beweging in de steun die je ziet in het begin is de speling als ik de motor start zonder hem te belasten, dus gewoon starten. De uitlaat is uitgesloten, hier is ook naar gekeken en deze hangt netjes vrij en komt nergens tegen aan. Speling op de assen is nog niet naar gekeken, hier zou het inderdaad ook nog vandaan kunnen komen. Maar nu al spalling op de assen, is dat niet heel snel binnen 8 maanden of zou dit wel degelijk mogelijk zijn? Het geluid van remblokken die speling hebben kan ik, dit had mijn Kia Venga. Maar dit geluid is toch heel anders is mijn ervaring. Deze ''tok'' lijkt echt ergens in de aandrijving te zitten naar mijn mening, misschien toch de aandrijfassen? Monteur blijft bij de steun. Als vind ik deze bij het starten wel erg veel speling hebben. Het lijkt wel als ik de motor start in het begin van het filmpje of de steun gewoon helemaal los heen en weer vibreert. Daarna laat ik de koppeling aangrijpen zonder gas te geven, daarna geef ik inderdaad gas met de handrem er op, zowel voor uit als achter uit.

Het zou inderdaad onder garantie vallen ga ik van uit. ;-) Bij een andere dealer ben ik nog niet geweest aangezien dit hele verhaal vrij kort speelt. Misschien toch eens op de krik zetten om te kijken of, en hoe veel speling er zit op de assen. Terug ga ik sowieso naar de dealer, dit moet opgelost worden voor zo'n jonge auto. Maar de monteur doet er nu nog niets aan. Pas als het erger wordt zullen ze de steun gaan vervangen (als dit al het probleem is.)

Groetjes, Peukie.

Peukie 0

11 jaar

Het probleem met een lekkende versnellingsbak door defekte lagers / oliekeerringen van de ingaande as van versnellingsbak ( met tevens vervanging van koppeling en vliegwiel tot gevolg) hebben we ook reeds voorgehad op de ix35 en de i40. Voorlopig nog niet op de i30

Ik herinner mij een tokkend geluid aan de cardans van de Santa Fé. Bleek dat de kunststof sluitring van het wiellager de oorzaak was. Nadien werden er verbeterde versies gebruikt, met name metalen ringen met kunststof coating. Het probleem was opgelost. Voorlopig ook nog niet op de nieuwe i30 voorgehad.

Een ander probleem wat we een paar keer op de i30 2013 hebben voorgehad was dat de centrale moer op de cardan los stond. Dat gaf ook een tokkend geluid.

Misschien heb je er iets aan.

ix55 0
badge

11 jaar

Ik denk toch dat het zo snel mogelijk terug naar de dealer wordt ondanks dat er een heel nieuwe versnellingsbak onder zit. Ik heb de wagen even op de krik gehad, hem in z'n versnelling gezet en toen het wiel heen een weer bewogen. Het geluid komt uit de versnellingsbak vandaan in de buurt van de assen, het lijkt wel het difreceel of iets dergelijks. Dat er een minimale speling op de tandwielen of difreceel zit wil ik nog wel geloven, maar dit klinkt echt behoorlijk! Dit geluid komt echt uit de bak vandaan.

Zouden de meer ervaren monteurs/sleutelaars eens naar het geluid in het filmpje willen luisteren? Dit is toch bijna onmogelijk dat dit geluid uit een nieuwe versnellingsbak komt, en het is toch echt zo.

Link naar het filmpje: http://s1008.photobucket.com/user/johnvd...

Groetjes, Peukie.

Peukie 0

11 jaar

Gewoon terug naar de dealer....wij kunnen wel wat roepen maar zolang er garantie op zit ligt het probleem bij de dealer.

mvg.
Hans

Hans4040 1225
badge vip badge

11 jaar

Daar heb je gelijk in Hans4040, terug ga ik ook zeker, ze zullen het op moeten lossen. Ik ben alleen benieuwd wat de rest van de ervarener sleutelaar/monteur van dit geluid en deze speling vind, en waar zij aan denken, aangezien er vaak wordt geroepen dat een bepaalde speling mag of ''normaal'' is. Is dit geluid ''normaal'' in een nieuwe versnellingsbak of klinkt dit niet normaal voor een nieuwe bak?

Groetjes, Peukie.

Peukie 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Ceed of stel zelf een nieuwe vraag.