Ben sinds een aantal weken in het bezit van een kia rio 1.2 uit 2012 ,km stand 14000, nou heb ik het volgende probleem als de auto koud is schakeld hij heel zwaar en soms met een "kraak" van de eerste naar de tweede versnelling.
Als de auto warm is ,is dit probleem weg.Bij de andere versnellingen merk ik hier niks van. Ben onder garantie terug gegaan naar de dealer en deze heeft een "Treatment" in de versnellingsbak gedaan. Ik moet nu een week er mee rijen en kijken of het probleem opgelost is. Maar ik merk na een dag dat hier geen verbetering in zit ,dus ga ik komende week maar weer terug. Ik heb natuurlijk 7 jaar garantie maar op die manier worden het wel hele lange jaren.
Herkend iemand dit probleem bij de rio?
Groeten mark
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dit lijkt wel een algemeen Kia probleem. Mijn Venga had hier last van, mijn nieuwe Cee'd SW had hier met de ''oude'' bak last van en nu (door een andere reden) ook met een compleet nieuwe fabrieksbak heeft de Cee'd SW er nog last van. Nu de jouw Rio ook.... Die ''lapmiddeltjes'' die ze er maar bij gooien ben ik niet zo weg van. Ze zouden eens goed naar die bakken moeten gaan kijken. Ik hoor en zie tegenwoordig bij de nieuwe modellen veel problemen met vrijwel nieuwe bakken die amper wat gelopen hebben. Mijn Venga had hier ook met zo'n 13.000km last van en mijn nieuwe Cee'd SW had er ook last van met een zeer lage kilometerstand.
Bij mijn Venga was het ook alleen met koude motor van de 1e naar de 2e versnelling. Bij mijn nieuwe Cee'd SW is het ook alleen van de 1e naar de 2e versnelling bij koude motor. Als de motor warm is is het probleem er niet meer en gaat het schakelen van z'n 1 naar z'n 2 prima.
Ik kijk het nog even aan of het erger wordt. Terug gaat hij zeker! Garantie is garantie en ze lossen het maar op. Als ik jou was zou ik ook gewoon terug gaan en ze het op laten lossen. Het lijkt er op dat die synchronisering (synchromeshring ??) van z'n 1 naar z'n 2 niet lekker is als de bak koud is. Als hij warm is (uitzetten van metaal of dunner worden olie?) is het probleem er vrijwel of helemaal niet meer.
Ok goed om dit te weten en ik ga zeker terug totdat het opgelost is. zoniet dan ruil in hem in maar niet meer voor een kia
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Rio of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar