auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Lancia Delta: Auto start niet met koude motor

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

mijn lancia delta hpe 1.6 16v uit 1996 kmstand: 197000, wilde vanmorgen ineens niet meer starten. Ik merkte gistermorgen ook al dat ie een beetje moeite had omdat de motor koud was (hele nacht niet gelopen).

Na 30x proberen sprong ie gelukkig aan. Toen de motor eenmaal liep was er niks aan de hand en reed de auto normaal.
Als ik de auto op contact zet branden alle lampjes en als de motor eenmaal loopt brandt er geen waarschuwingslampje meer. Accu is nu 3 weken oud, Hij rijdt zo'n 1 op 12.

Verder is alles onder de motorkap nog orgineel en heb ik niks veranderd. Wat me ook nog opvalt is dat als ik de auto start 's morgens en hij gaat in 1x aan, dan dreigt ie wel uit te vallen, de toeren vallen dan hele tijd tot 500~600 en de dahboardverlichting flikkert een klein beetje. Als ik gas bijgeef tijdens dat rare bij het starten, dan maakt dat geen verschil.
Als ik niks doe dan 'pakt' ie uiteindelijk en loopt ie stationair goed op 900 toeren.

Wel is de uitlaatpijp gedicht, bij een koppelstuk lekte die. Ikzlef heb ook het idee dat de buitentemperatuur ertoe doet, want 's avonds heeft ie dat een stuk minder erg (tot helemaal niet) en dan 's morgens wel (+/- 3graden).

Wie heeft een idee wat dat kan zijn en hoe ik dit kan oplossen, want vind het maar niks :'(
Let op, hoewel geen forumcode en smiley knoppen worden weergegeven, kunnen ze nogwel gebruikt worden

Geplaatst door

Roger delta (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hey roger, ik heb bijna hetzelfde probleem met bijna dezelfde auto.

Ik heb een lancia delta HPE uit 1999 met iets meer dan 200.000 op de teller. Bij mij begon het met slecht starten. Met name (eigenlijk alleen) wanneer de motor koud is, maar uiteindelijk (na 2/3x proberen) sloeg hij altijd aan als ik gas bijgaf. Meestal liep de motor daarna stationair op 1400 toeren (noodloop?). De laatste tijd begin ik ook tijdens het het rijden problemen te ondervinden. Als ik veel gas geef dan wil de motor nog wel eens inhouden / stotteren. Ook bij mij is het probleem temperatuurgevoelig. Met koud weer en s ochtends heb ik beduidend meer problemen dan als het buiten warmer is en/of wanneer de motor warm is.

Verder heb ik toevallig ook een rotte uitlaat (staat op het vervangingslijstje) maar ik denk zelf dat dit niet direct samenhangt met het probleem. Ik heb trouwens een LPG auto. Het probleem is erger met LPG, maar ook zeker aanwezig met benzine. Daarmee denk ik dus niet dan het aan brandstoftoevoer (bijv. brandstofpomp) ligt.

Wat ik heb geprobeerd is de temperatuursensor te vervangen. (oude doorgemeten, leek correct, maar de de motortemperatuur kwam nooit boven 90 'C, met de nieuwe sensor is dit beter). Het start / stotter probleem is echter gebleven. Ik zit nu dus toch aan een motortechnisch en niet sensor gerelateerd probleem te denken.

Ik heb een lijstje gemaakt van dingen die ik wil controleren
- bougies / bougiekabel (heb al nieuwe liggen, 0,6mm speciaal voor LPG, die gaan er vandaag of morgen op)
- luchttoevoer: luchtfilter en alle toevoer kanalen schoonmaken.
- Compressie test doen (om bijvoorbeeld kleppenschade uit te sluiten)

Ik heb trouwens ook meerdere malen mijn OBD computer uitgelezen. De laatste keer gaf deze een Manifold Air Pressure sensor malfunction en een fuel trim malfucntion. Ik vraag me af of dit de oorzaak is of een symptoom (want de vorige keren dat ik mijn OBD uitlas gaf hij dit probleem niet), maar het zou dus kunnen dat de MAP sensor zijn beste tijd heeft gehad. Deze vervangen staat dus ook op mijn lijst. Heeft jouw delta ook een gecombineerde MAP / temperatuursensor op de achterkant van het inlaatspruitstuk? De oudere delta's hebben volgens mij soms ook een losse sensor met een slangetje en/of een temp sensor direct op het kleppenhuis.

Goed, ik ben benieuwd of er iemand nog suggesties heeft?! Als ik het probleem oplos laat ik het sowieso weten!

Cheers

Akimbo 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Lancia Delta of stel zelf een nieuwe vraag.